„Tak” od konsumentów
To nie pierwsze rozmowy na temat wprowadzenia podatku mięsnego, podobne trwają od kilku lat. Już w 2018 roku niemieccy politycy pochylali się nad tym zagadnieniem, potem ponownie na początku każdego nowego roku.
Plany przybrały konkretny kształt w czasie konsultacji społecznych i rozmów na temat strategii „Od pola do stołu”, która ma na celu wprowadzenie zrównoważonego systemu żywnościowego w całej UE, a tym samym osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Jak informuje Food Navigator, przeprowadzone przez firmę analityczną DVJ Insights badania rynkowe wskazały, że aż 70% konsumentów z Niemiec, Francji i Holandii popiera podatek od mięsa, w tym koszty środowiskowe, jeśli dochody z podatków będą wykorzystane do obniżenia VATu na warzywa i owoce oraz wesprą rolników w zakresie zrównoważonej produkcji i poprawy dobrostanu zwierząt, a także wyrównają szanse grup o niskich dochodach.
Aż 80% Niemców, 67% Francuzów i 63% Holendrów jest gotowych zapłacić podatek w wysokości co najmniej 10 eurocentów za 100 g mięsa, jeśli pieniądze przeznaczone zostaną jako wsparcie dla rolników na poprawę dobrostanu, redukcję dwutlenku węgla i wyższe pensje dla pracowników rzeźni.