Klient ma prawo do rzetelnej informacji na temat produktu
Postępowanie przeciwko spółce Jeronimo Martins z tytułu wprowadzania klientów w błąd o kraju pochodzenia warzyw i owoców określanych jako „polskie”, zostało wszczęte w maju 2020 r. Kontrole przeprowadziła Inspekcja Handlowa, która porównywała informacje o kraju pochodzenia produktu na wywieszkach z tymi na opakowaniach i w dokumentach dostawy.
- Rzetelna informacja o oferowanych produktach to podstawowy obowiązek przedsiębiorcy i niezbywalne prawo konsumenta. Tymczasem w sklepach Biedronka konsumenci chcący kupić polskie ziemniaki, pomidory czy jabłka byli często wprowadzani w błąd. Nasze postępowanie wykazało, że w wielu przypadkach informacje na wywieszkach różniły się od tych na opakowaniach zbiorczych czy w dokumentach dostawy. Naruszenia te miały charakter systemowy i długotrwały. Dlatego nałożyłem na Jeronimo Martins Polska ponad 60 mln zł kary – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Wśród kontrolowanych produktów baczna uwagę inspektorzy zwracali na te warzywa i owoce, które rosną zarówno w Polsce, jak i w innych krajach: np. ziemniaki, cebula czy truskawki.
Jakie są wyniki kontroli?
- Kontrole przeprowadzono w 263 sklepach Biedronka na terenie całego kraju
- W 73 z 263 skontrolowanych dyskontów, a więc w 27,8%, wykazano nieprawidłowości
- W niektórych przypadkach proceder dotyczył nawet 20% kontrolowanych produktów