Dopiero 30 stycznia br. opublikowano ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Znowelizowane przepisy wydłużają termin, do którego można prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej – do 30 czerwca br. Przedłużenie to nie dotyczy jednak obowiązku rejestracji.
Rejestracja tylko elektronicznie
Po 1 stycznia br. rejestracja w Bazie Danych o Odpadach (BDO) jest możliwa tylko w formie elektronicznej. Urzędy marszałkowskie nie przyjmują już wniosków papierowych. Aby złożyć wniosek o rejestrację w BDO trzeba zalogować się do systemu BDO na stronie: www.bdo.mos.gov.pl. Do zalogowania potrzebny jest profil zaufany (można go założyć, np. za pomocą bankowości elektronicznej w większości banków). Kto nie zarejestrował się jeszcze w bazie danych o odpadach, a ma taki obowiązek, musi zrobić to jak najszybciej.
Zgodnie z ustawą, wniosek o wpis powinno złożyć się przed rozpoczęciem działalności, a w przypadku prowadzenia działalności bez wpisu do BDO należy niezwłocznie złożyć wniosek rejestracyjny. Po rejestracji otrzymamy numer rejestrowy, który należy umieszczać na dokumentach takich jak:
- faktury VAT,
- paragony fiskalne,
- umowy kupna–sprzedaży,
- sprawozdania,
- karty przekazania odpadów,
- karty ewidencji odpadów.
O tym, kto musi rejestrować się w BDO pisaliśmy w lutowym numerze „top agrar Polska”.