Paliwa alternatywne nie są nowością. Najbardziej znanym przykładem jest gaz, wytwarzany ze spalania drewna, stosowany do napędu ciągników rolniczych w latach 30. i 40. ubiegłego wieku. Od tej pory nie pojawiła się żadna sensowna alternatywa dla oleju napędowego. Jednak ze względu na nowe okoliczności, przepisy i drożejące cały czas paliwa, alternatywne źródła energii znowu stają się interesujące.
Napęd elektryczny tylko niskiej mocy
W przemyśle samochodowym powszechnie wykorzystuje się napędy elektryczne zasilane z baterii. Technologia ta nie jest stosowana w ciągnikach o dużej mocy. Zgodnie z dzisiejszym stanem techniki akumulator do ciągnika dużej mocy miałby masę 15 ton, gdyby miał zgromadzić taką samą ilość energii, jak zbiornik ON o pojemności 800 l. Również czas ładowania takiej baterii były zbyt długi – znacznie dłuższy niż tankowanie ON. Dwukrotne ładowanie baterii w ciągu doby nie byłoby możliwe.
Z tego powodu ciągniki rolnicze zasilane energią elektryczną z akumulatorów dostępne będą jedynie w niskich przedziałach mocy. Przykładem jest tutaj produkowany na razie w niewielkich ilościach Rigitrac SKE 40 o mocy 50 kW. Fendt ogłosił, że seryjna produkcja elektrycznego modelu e100 Vario ma ruszyć w 2024 r. John Deere zaprezentował różne koncepcje ciągników elektrycznych, nawet o mocy 500 kW. W strategii do roku 2026 zamierza wprowadzić autonomiczny ciągnik rolniczy zasilany przez akumulatory.
Inaczej jest w przypadku maszyn załadunkowych. Najpopularniejsze są wózki widłowe napędzane elektrycznie. Również małe i średnie ładowarki kołowe oraz kompaktowe ładowarki teleskopowe wykorzystują tę koncepcję napędu. Maszyny te pracują kilka godzin dziennie przy częściowym obciążeniu. W międzyczasie mogą być doładowywane. Ponadto ciężkie akumulatory mogą zastąpić balast ładowarki. Niemal każdy producent ładowarek ma już w ofercie jeden lub więcej modeli elektrycznych. Szczególnie w przypadku silników o niewielkiej mocy elementy składowe układów oczyszczania spalin znacząco wpływają na cenę końcową. Dlatego trend elektryfikacji zauważalny jest najbardziej w tych maszynach. Nowa technologia daje także dodatkową korzyść. W ciągu dnia baterie ładowarki mogą być zasilane energią z paneli PV, a ładowarka staje się wtedy magazynem energii.