Valtra T254 Versu na lotnisku
W marcu tego roku dwa autonomicznie sterowane ciągniki Valtra T254 Versu wyposażone w opony Nokian Hakkapeliitta TRI i odśnieżarki lotniskowe o szerokości 4,5 m oczyściły, w ramach testów, pas startowy na lotnisku Ivalo w fińskiej części Laponii. Zimy w Finlandii są długie, a pokrywa śnieżna utrzymuje się nawet przez 150–200 dni w roku, co stawia duże wyzwanie obsłudze portów lotniczych. Mimo to, kraj ten słynie z utrzymania sprawnych lotnisk nawet w trudnych warunkach pogodowych.
Koncepcja The Runway Snowbot
Specjalnie przygotowane wzorce oczyszczania pasa startowego zaprogramowane w bezzałogowym, autonomicznym ciągniku wyposażonym w zimowe opony Nokian Hakkapeliitta TRI i napędzanym biopaliwem o niskiej zawartości węgla – pomysł rodem z przyszłości. A jaki jest cel takiego projektu? To przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa zarówno załodze lotniska, jak i podróżującym. Wyobraź sobie najbardziej wysunięte na północ lotnisko Unii Europejskiej w Ivalo. Jest noc, załoga zredukowana do minimum i zaczyna padać śnieg. Do pracy rusza autonomiczny zestaw do odśnieżania. Dzięki możliwości wykrywania linii obwodowej lotniska, zapewni lądującej maszynie wystarczającą ilość miejsca na pasie startowym. Gdy, po długiej pracy, spadnie poziom paliwa, ciągnik sam podjedzie do automatycznego dystrybutora, żeby zatankować niskoemisyjny olej napędowy