Rynek zbóż i dostaw do sieci handlowych: Niebawem kolejny raport UOKiK-u. Co już wiadomo?
Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że spółkę PolishAgri ukarano grzywną w wysokości 300 tys. złotych za wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec rolników. Już wtedy w wydanym komunikacie prezes, Tomasz Chróstny, zapowiadał kolejne działania urzędu mające sprawdzić, w jaki sposób największe firmy współpracują z rolnikami. Jak się okazuje, UOKiK skontrolował nie tylko giełdę zbóż, ale także rynek dostaw do wielkich sieci handlowych. – Raport będzie za kilka tygodni. Mamy tam zdiagnozowane kilka praktyk, które nam się nie podobają – zapowiada Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK-u.
Rzecznik UOKiK-u tłumaczy, na czym polega nadużywanie przewagi kontraktowej
Jak pisaliśmy w innym artykule, 4 sierpnia prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, wydał komunikat, w którym poinformował, że firma PolishAgri skupująca i eksportująca zboże od rolników została ukarana za nieuczciwe wobec nich praktyki. Polegać one miały na obciążaniu rolników w kontraktach nadmiernym ryzykiem związanym z realizacją umowy i nie respektowaniu nieprzewidywalności natury, bezpośrednio wyznaczającej los prowadzonej przez gospodarzy działalności rolnej.
–Nadużywanie przewagi kontraktowej polega na tym, że jeśli występuje gradobicie, susza czy jakaś siła wyższa, na którą rolnik nie ma żadnego wpływu, to mimo wszystko, zgodnie z kontraktem, podpisanym na początku roku, musi dostarczyć te zboża – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Biznes Małgorzata Cieloch. W maju podobna decyzja zapadła wobec firmy Cefetra Polska.
UOKiK: Chcemy dalej badać warunki współpracy dostawców z odbiorcami
Jak podkreślał w komunikacie prezes UOKiK-u, nieuczciwym praktykom stosowanym wobec rolników może sprzyjać aktualna, wyjątkowo trudna, sytuacja na rynku zbóż.
UOKiK: Rolnicy boją się zgłaszać nieprawidłowości
W rozmowie z Biznes Newseria rzecznik prasowa UOKiK-u mówi, na jakich zasadach prowadzone są badania, co dokładnie jest ich przedmiotem, jakie są w tej sprawie pierwsze obserwacje oraz kiedy zostanie opublikowany pełny raport. Jak informuje, prowadzone badania to własna inicjatywa urzędu czuwającego nad interesami konsumentów, a nie wynik sygnałów od rolników. Rzeczniczka przyznaje, że indywidualni dostawcy zboża w większości obawiają się zgłaszać takie nieprawidłowości, ponieważ obawiają się utraty pewnego, wypłacalnego i wieloletniego odbiorcy, nawet jeśli kontakt jest dla nich niekorzystny.
Małgorzata Cieloch: Raport będzie za kilka tygodni
– Oprócz rynku zbóż badamy również rynek dostaw do wielkich sieci handlowych. Raport będzie za kilka tygodni – mówi Małgorzata Cieloch.
Diagnozowane formy nieuczciwości polegają zazwyczaj na naliczeniu na dostawcę dodatkowej opłaty (logistycznej, laboratoryjnej, informatycznej czy promocyjno-marketingowej), której on się nie spodziewa.
Jaki jest najlepszy sposób na ugodę między rolnikiem a odbiorcą?
Przedstawicielka urzędu wyjaśnia, że w przypadku postępowań wyjaśniających nadużywanie przewagi kontraktowej najlepszym rozwiązaniem jest zawarcie ugody między stronami. Jak tłumaczy, w głównej mierze polega to na rekompensacie strat, czyli zwrocie nadpłaconych kosztów rolnikowi i zaniechaniu napiętnowanych praktyk.
Opr. Justyna Glapiak
Źródło: Newseria Biznes
Fot: envatoelements
Justyna Glapiak
Najważniejsze tematy