Zetor Crystal 170 HD
Byliśmy mile zaskoczeni osiągami nowego Crystala 170 HD, który wziął udział w profesjonalnym teście.
W Polsce Zetor jest na czwartym miejscu w sprzedaży nowych ciągników. Tak wysoka pozycja pokazuje, że ma sporo do zaoferowania. Teraz spójrzmy pod maskę Crystala, a tu pierwsza niespodzianka, jest tam sześciocylindrowy silnik Deutz TCD 6.1L6, który – jak wiemy – pracuje np. w ciągnikach Fendt 700.
Imponująca elastyczność
Daje się to odczuć nie tylko dzięki spokojnej pracy Crystala, ale również naprawdę imponującej elastyczności i zachowaniu motoru w codziennym użytkowaniu. Byliśmy więc ciekawi wyników z pomiarów w Centrum Testowym DLG.
Zetor wystawił topowy model Crystal 170 HD (w ofercie firmy jest też Crystal 150 HD) z maksymalną mocą silnika 120 kW/163 KM (zgodnie z normą ECE-R 24). W instrukcji obsługi znajduje się również informacja na temat mocy, jaką dysponuje ciągnik na wyjściu WOM: wg danych producenta powinno tam być 101,6 kW. W rzeczywistości Centrum Testowe DLG podczas hamowania przez WOM przy 1600 obr./min zmierzyło maksymalną moc 107 kW – to bardzo dobry wynik! Przy prędkości znamionowej (2100 obr./min) wynosiła ona 94,1 kW/128 KM.
Bardzo dobre osiągi
Pomiary pokazują, że Crystal 170 HD osiąga prawie 14% mocy nadmiarowej, a stały zakres mocy wynosi ponad 35%! Wraz ze wzrostem momentu obrotowego o prawie 56% (przy spadku prędkości tylko o 33%), a także 137% momentu rozruchowego, to bardzo dobre wartości, których jeszcze nie widzieliśmy w praktyce w przypadku silnika Deutza!
Do tych pochwał dochodzi również kwestia zużycia oleju napędowego: przy maksymalnej mocy WOM wynosi ono 237 g/kWh, dlatego Crystal znajduje się na szczycie ligi najbardziej ekonomicznych traktorów! Możesz także być spokojny, dodając do tego 10,6 g/kWh AdBlue (które silnik pobiera z 30-litrowego zbiornika), aby spełnić normę emisji spalin etapu IV.
Przy okazji trzeba jednak wspomnieć o pewnej błahostce. Podczas gdy AdBlue można tankować jak zwykle z lewej strony, to duży zbiornik na olej napędowy o pojemności 300 litrów trzeba napełnić z prawej strony.
Dwie prędkości
Zanim przejdziemy do skrzyni biegów, jeszcze kilka słów na temat zapisywania dwóch prędkości. Można je łatwo ustawiać i aktywować. Niestety, gdy naciśniesz na sprzęgło są dezaktywowane (według Zetora w celu ochrony sprzęgła) – to nie jest praktyczne rozwiązanie!
Przekładnia w stosunku do testowanego przed 3 laty modelu Forterra 150 HD rzeczywiście zmieniła się najmniej. Skrzynia przekładniowa oferuje pięć biegów, trzy stopnie zmieniane pod obciążeniem i reduktor, co daje 30/30 przełożeń. W głównym obszarze pracy jest 12 biegów, ale zmiana grupy jest konieczna.
Cały test, w tym plusy i minusy ciągnika Zetor Crystal 170 HD znajdziesz w „Profi” 6/2019.
opr. jj
Jan Józefowicz
redaktor
<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>
Najważniejsze tematy