Ciągnik XXL, czyli Big Bud 747 z silnikiem Boeinga i mocy ponad 1000 KM [WIDEO]
The Big Bud 747 został wybudowany w latach 70 XIX w. i do dziś wzbudza zachwyt niejednego rolnika. Traktor posiada silnik o mocy ponad 1000 KM, a jego nazwa pochodzi od modelu Boeinga 747. Gdzie dziś można spotkać The Big Bud 747?
Big Bud 747 – jakie parametry ma ten ogromny ciągnik
Parametry ciągnika The Big Bud 747 są imponujące i niespotykane nawet w dziś dobrze rozwiniętej mechanizacji rolnictwa. Producentem ciągnika była firma Williams Big Bud. Ten przewyższający swymi rozmiarami nawet kombajny kolos ma wmontowany 16-cylindrowy silnik Detroit Diesel Typ 16V92T. Początkowo moc znamionowa ciągnika wynosiła 760KM/559 kW, natomiast po wprowadzeniu poprawek została zwiększona do ponad 1100 KM. Liczba nominalna wynosi 2100 rpm, natomiast pojemność skokowa to 24.14 l. The Big Bud posiada również podwójny obwód zasilania typu 8FLW-18016/1,6/1 oraz zbiornik hydrauliczny o pojemności 567,7 l.
Ważący prawie 50 ton kolos, posiada zbiornik paliwa o pojemności 3785 l, który tankuje się dieslem. Oprócz tego ciągnik jest osadzony na 8 oponach marki Goodyear Optitrac LSW1400/30R46. Natomiast rozstaw osi The Big Buda wynosi 4.950 mm.
Jedyny w swoim rodzaju The Big Bud 747
The Big Bud powstał w roku 1977. Twórcą maszyny była firma Big Bud Tractors Inc., którą wspierała Northern Manufacturing Company w amerykańskim stanie Montana. Ciągnik powstał na zamówienie właścicieli farmy bawełny w Bakersfield w Kalifornii. Budowa Big Buda trwała rok, a ogólny koszt stworzenia maszyny wyniósł 300 000 $US. Po 11 latach pracy na farmie w Bakersfield, gdzie pracował w zestawie z pługiem lub kultywatorem, został sprzedany do Indianiv.
Dalsza część artykułu pod materiałem Wideo:
The Big Bud stał w garażu 10 lat
The Big Bud nie pracował tylko na farmie w Bakersfield. Ciągnik do 1997 r. kilkukrotnie zmieniał właścicieli, aby w końcu zostać kupionym przez Williams Bros. Farm w Big Sandy w Montanie. Od 2009 do 2020 traktor stał nieużywany ze względu na przebitą oponę. W związku z tym w roku 2013 The Big Bud Tractors umieścił go w specjalnie wybudowanym garażu, znajdującym się w pobliżu muzeum lowa. Od 2020 r. można ponownie korzystać z ciągnika, dzięki wymianie opon, które zostały przygotowane na specjalne zamówienie i mają wymiary 1400/30 R46.
Obecnie The Big Bud nie jest wykorzystywany w pracy na farmie, jednak wciąż działa, a można się o tym przekonać, odwiedzając Big Sandy.
oprac. Justyna Czupryniak
Justyna Czupryniak
Najważniejsze tematy