Automatyczny hamulec przyczepy w ciągnikach Claas. Jak działa w praktyce?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Automatyczny hamulec przyczepy w ciągnikach Claas. Jak działa w praktyce?

19.07.2021autor: Przemysław Staniszewski

Ciągniki Claas Arion 500 i 600 wyposażone w przekładnią Cmatic i pneumatyczny układ hamulcowy otrzymują teraz nową funkcję. To automatyczny hamulec przyczep, który ma na celu odciążenie i wsparcia operatora w trudnych sytuacjach transportowych i roboczych, takich jak jazda na pochyłościach czy śliskiej nawierzchni z ciężkimi przyczepami lub praca na zboczach prasami kostkującymi, prasoowijarkami, zaczepianymi opryskiwaczami.

Na jakiej zasadzie działa automatyczny hamulec przyczep?

Nowa funkcja będzie dostępna od lata tego roku. Działa tak, że automatycznie aktywuje hamulce pneumatyczne przyczepy, gdy tylko przy ciągniku powstaną krytyczne siły spychania. System działa w oparciu o dane rejestrowane na czujnikach przekładni, monitorując momenty hamujące silnika i siły spychania w układzie napędowym.

r e k l a m a

W jakich sytuacjach można korzystać z funkcji automatycznego hamowania?

Możliwości wykorzystania funkcji jest kilka. Uruchamia się ona automatycznie przy maksymalnym zwalnianiu zestawem w celu zmniejszenia prędkości jazdy i zapewnieniu bezpiecznej pozycji zestawu ciągnik-przyczepa. Również w przypadku wykrycia krytycznych sił pchania przyczepa jest automatycznie wyhamowana, aby nie dopuścić do efektu pchania ciągnika przez przyczepę. Również operator może sam załączać funkcję wzmacniając efekt hamowania zespołu maszyn pociągając do tyłu w trybie automatycznym joystick wielofunkcyjny. Siła hamowania wzrasta wówczas poprzez redukcję przełożenia przekładni i zwiększenie prędkości obrotowej silnika aż do obrotów nominalnych.

Z funkcji można korzystać także przy aktywnym tempomacie, ale tylko do prędkości 20 km/h. W takim przypadku funkcja wspomaga utrzymywanie wartości na tempomacie poprzez aktywację hamulców. Automatyczny hamulec wspomaga również cofanie z przyczepami lub prasami. Hamowanie rozpoczyna się wtedy, gdy tylko operator zainicjuje zmianę kierunku jazdy za pomocą dźwigni rewersu lub przycisku na joysticku wielofunkcyjnym.

Przycisk do załączania funkcji automatycznego hamowania przyczep

  • Przycisk do załączania funkcji automatycznego hamowania przyczep


Przemysław Staniszewski
Zdjęcia: Claas

autor Przemysław Staniszewski

Przemysław Staniszewski

Redaktor w dziale technika rolnicza

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Nowy kombajn Claas Trion – czym się wyróżnia? [FOTO, FILM]

Do 12 tys. litrów pojemności zbiornika na zboże z wyładunkiem do 130 l/s, silnik o mocy do 435 KM oraz łatwy do zmiany przyrząd żniwny do 12 m lub 12 rzędów. To tylko część zalet nowego kombajnu Claas Trion. Jakie jeszcze ma cechy i kiedy pojawi się na polskich polach?

czytaj więcej

Automatyczny hamulec przyczepy...

... dla ciągników Arion Cmatic

czytaj więcej
Ciągniki

Claas unowocześnił fabrykę ciągników w Le Mans

40 mln euro i trzy lata zajęła przebudowa fabryki ciągników Claas w Le Mans we Francji. Wykorzystywane na szeroką skalę najnowsze technologie cyfrowe wyznaczają nową jakość produkcji w fabryce.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)