Automatyczny hamulec przyczepy...
... dla ciągników Arion Cmatic
Wsparcie kierowcy
Claas wprowadza w ciągnikach Arion 500/600 z przekładnią Cmatic i pneumatycznym układem hamulcowym funkcję automatycznego hamowania przyczepy. Może ona wspierać kierowcę za pomocą czterech nowych funkcji podczas wykonywania różnych prac i automatycznie aktywuje hamulce pneumatyczne przyczepy, gdy na ciągnik zaczną oddziaływać krytyczne siły spychające. System korzysta z danych z czujników w przekładni, rejestrując momenty hamujące silnika i siły spychania w układzie napędowym.
Automatyczne hamowanie
W trakcie transportu traktorzysta może aktywnie wzmacniać efekt hamowania maszyn, pociągając joystick wielofunkcyjny do tyłu w trybie automatycznym lub Drivestick w trybie Drivestick. Siła hamowania wzrasta wtedy dzięki redukcji przełożenia przekładni i zwiększenie prędkości obrotowej silnika aż do obrotów nominalnych. Przy maksymalnym zwalnianiu hamulec pneumatyczny uruchamia się automatycznie, aby zmniejszyć prędkość jazdy i w trudnej sytuacji zapewnić bezpieczną pozycję ciągnika z przyczepą. W przypadku krytycznych sił pchających przyczepa zostaje automatyczne wyhamowana, aby nie zaczęła pchać ciągnika.
Nachylenie terenu
Z funkcji automatycznego hamowania przyczepy można korzystać również przy aktywnym tempomacie do prędkości maks. 20 km/h. Przy małym nachyleniu i niskim obciążeniu wartość na tempomacie jest automatycznie utrzymywana przez aktywację hamulców pneumatycznych przyczepy. Przy dużym nachyleniu terenu i wysokim obciążeniu na tempomacie redukowana jest prędkość docelowa. Funkcja ta może być wykorzystywana, np. podczas prac z prasami kostkującymi lub zaczepianymi opryskiwaczami na zboczach. Istotą systemu jest znaczne odciążenie kierowcy i zapewnienie bezpieczeństwa pracy.
Cofanie z przyczepami
Automatyczny hamulec wspomaga także cofanie z przyczepami, przyczepami samozaładowczymi lub prasami. Hamowanie rozpoczyna się, gdy kierowca zainicjuje zmianę kierunku jazdy za pomocą dźwigni rewersu lub przycisku na joysticku wielofunkcyjnym Cmotion. Dzięki temu system dodatkowo chroni darń. Pulsacyjne aktywowanie hamulca skutecznie zapobiega przegrzaniu podczas automatycznego wspomagania hamowania. Funkcja automatycznego hamulca przyczepy będzie dostępna od lata 2021 r. i dotyczy doposażenia ciągników Arion 500/600 Cmatic od rocznika 2020.
„Automatyczny hamulec przyczepy” dla ciągników Claas Arion z przekładnią Cmatic przydatny jest szczególnie podczas jazdy na pochyłościach i śliskich nawierzchniach, stabilizując zestaw ciągnik-przyczepa. Poza tym oferuje też dodatkowe funkcje komfortu.
opr. jj
Jan Józefowicz
redaktor
<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>
Najważniejsze tematy