Olej napędowy najdroższy w historii. Ale ceny paliw jeszcze pójdą w górę. O ile?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Olej napędowy najdroższy w historii. Ale ceny paliw jeszcze pójdą w górę. O ile?

14.10.2022autor: Kamila Szałaj

Olej napędowy jeszcze nigdy nie był tak drogi, jak obecnie. W hurcie ceny dochodzą nawet do 8,40 zł/l. Niestety, prognozy na nadchodzący tydzień nie dają nadziei na poprawę sytuacji. Z analiz ekspertów wynika, że ceny paliw, zarówno w hurcie, jak i na stacjach benzynowych jeszcze pójdą w górę.

Cena ON szokująco wysoka

W ostatnim tygodniu bardzo mocno drożał olej napędowy, zarówno w hurcie, jak na stacjach paliw. Już w poniedziałek 10 września rolnicy alarmowali nas o dużych podwyżkach.
 
- Zmówiłem dziś ON. Jego cena jest szokująca – 8,40 zł/l – pisał nam jeden z rolników z okolic Szepietowa.
 
- U mnie cena diesla w hurcie to 8,27 zł/l. Przy takich cenach rolnictwo pójdzie z butami – mówił nam kolejny rolnik z woj. lubelskiego.
 
Trochę taniej, bo po 8,12 zł/l kupił ON rolnik z okolic Płońska.
 
- Jak tak dalej pójdzie, to w konia trzeba będzie robić. Najgorsze jest to, że hurtownik, co mi przywozi paliwo powiedział, że to nie koniec podwyżek, i że w następnym tygodniu będzie drożej – wyjaśniał nasz rozmówca. 

r e k l a m a

Ceny oleju napędowego rekordowo wysokie. Benzyna zbliża się do 7 zł/l

W mijającym tygodniu padł nowy historyczny rekord cen oleju napędowego zarówno w detalu, jak i w hurcie.

Na krajowych stacjach paliw popularny diesel kosztuje średnio 8,08 zł/l. Jak zauważają eksperci rynku paliw firmy Reflex, podbity został poprzedni rekord średnich cen diesla 7,95 zł/l z 10 marca. W skali tygodnia diesel zdrożał średnio aż o 48 gr./l.
 
W tym czasie benzyna zdrożała o 36 gr/l i jej cena wzrosła do 6,94 zł/l. Staniał jedynie autogaz, ale tylko o 1 gr/l - do 3,11 zł/l.
 
Zdrożało również paliwo w hurcie - ceny benzyny Pb95 wzrosły o 37 gr/l netto, a diesla o 18 gr/l netto.

To nie koniec podwyżek cen paliw. Największa drożyzna dopiero przed nami

Niestety, analitycy rynkowi z firmy Reflex nie mają dobrych wiadomości dla rolników i kierowców. W następnym tygodniu czekają nas kolejne podwyżki cen paliw. Benzyna może zdrożeć do 7,09 zł/l, a olej napędowy do 8,15 zł/l.
 
O jeszcze wyższych podwyżkach informują analitycy e-petrol. W ich ocenie już w poniedziałek za diesla na stacjach benzynowych zapłacimy w ok. 8,12-8,31 zł za litr. Oznacza to podwyżkę rzędu nawet 20 gr na litrze. Natomiast prognozy dla benzyny  ceny wynoszą 6,89-7,11 zł za litr.

Dlaczego paliwo tak bardzo drożeje?

Powodem gwałtownych podwyżek cen paliw na stacjach są ograniczone rezerwy paliw.

- Sytuacja na globalnych rynkach paliw jest nietypowa, bo po raz pierwszy od paru dekad popyt na paliwa (głównie na diesla) przewyższa dostępne moce rafineryjne. Z tego powodu pojawianie się nowych czynników ryzyka, czyli obaw, że paliw zabraknie, silniej przenosi się na ceny - mówił główny ekonomista PKN Orlen Adam Czyżewski, cytowany przez PAP.

Poza tym problemem jest słaba złotówka. 

oprac. Kamila Szałaj, źródło: Reflex.com.pl, e-petrol.pl,
fot. Paweł Mikos

autor Kamila Szałaj

Kamila Szałaj

dziennikarka strony internetowej Tygodnika Poradnika Rolniczego

redaktor w zespole PWR Online, odpowiedzialna głównie za stronę www.tygodnik-rolniczy.pl

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Jak działają systemy monitorowania płynów w zbiornikach dwupłaszczowych?

Olej napędowy musi być magazynowany w nowoczesnych, bezpiecznych, dwupłaszczowych zbiornikach. Konstrukcja takich urządzeń jest prosta. Same zbiorniki formowane są z tworzyw sztucznych. Mogą być wyposażane także w układy gwarantujące dodatkowe funkcje.

czytaj więcej

W nowym TPR: dlaczego wegetarianie i weganie mają niższy współczynnik inteligencji?

W nowym 44. numerze Tygodnika Poradnika Rolniczego piszemy o tym, dlaczego wegetarianie i weganie mają niższy współczynnik inteligencji. Wyjaśniamy też, czym jest smród od Sylwii S. i dlaczego jej pomysły na uleczenie klimatu się nie sprawdzą. Sprawdzamy także, jak spółdzielnia Rolnik zmodernizowała starą oborę uwięziową.

czytaj więcej

W nowym TPR: państwo powinno pomóc zadłużonym rolnikom

W nowym 43. numerze Tygodnika Poradnika Rolniczego piszemy o tym, że państwo powinno pomóc zadłużonym rolnikom. Sprawdzamy też, pod jakimi warunkami można wjechać na pole z azotem w listopadzie i grudniu. Opisujemy także bulwersującą sprawę dotyczącą firmy Konstimex, która wzięła od rolników zaliczki na hale stalowe i nie wywiązała się z umowy.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)