Niemal 500 tys. złotych za Lanz Bulldoga z 1926 r. Ten ciągnik to unikat!
Muzeum Rolnictwa im. Ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu uzyskało dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i zakupiło ciągnik Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker. Co wiemy o tej wyjątkowej maszynie?
Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker – kolekcjonerski unikat
Ciągnik Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker był pierwszym na świecie ciągnikiem z napędem na cztery koła oraz pierwszym o konstrukcji przegubowej. Wyróżniał się w swoich czasach także wyjątkową zwrotnością. Wykorzystywano go do orki i ciężkich prac polowych. Ze względu na niewielką szerokość - zaledwie 141 cm – często służył do pracy w winnicach.
Choć ciągnik był nowoczesny jak na swoje czasy, miał także wady. Z tego powodu niewiele egzemplarzy zachowało się do dziś. Wyprodukowano ich zaledwie 723, a przetrwało około 10 modeli. Przez to ciągnik stał się pożądany przez kolekcjonerów i muzea techniki na całym świecie. Egzemplarz z muzeum w Ciechanowcu jest jedynym oryginalnym, znajdującym się w Polsce. Został odkupiony od polskiego kolekcjonera. Obecnie najwięcej egzemplarzy tego ciągnika w Europie znajduje się na terenie Niemiec.
Ceny zabytkowych maszyn rolniczych idą w górę
Zakup ciągnika Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker przez Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu został dofinansowany z funduszy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. Dzięki programowi rozbudowy zbiorów muzealnych, muzeum w Ciechanowcu uzyskało wsparcie w wysokości 350 tys. złotych. Część funduszy instytucja wyłożyła z własnej kieszeni. Łącznie realizacja zadania, jakim było kupno zabytkowego ciągnika, wyniosła 479 400 zł.
-W tej chwili na rynku europejskim cena za tego typu ciągnik to około 150-200 tys. euro. W ciągu ostatnich lat widoczny jest wzrost cen za zabytkowe maszyny – nie tylko za ciągniki Lanz, ale także inne - mówi Marek Wiśniewski, kierownik Działu Techniki Rolniczej w Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka. - Nasz egzemplarz należy do najdroższych w Europie, ponieważ jest odnowiony i w pełni sprawny – dodaje Wiśniewski.
Ciekawostki o zabytkowym ciągniku
Model Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker został zaprojektowany przez Fritza Hubera. Produkowano go krótko, bo od 1923 do 1926 r. Ten zakupiony przez muzeum w Ciechanowcu to model z 1926. To ważna informacja, bo jak mówi Marek Wiśniewski, wcześniejsze modele są nieco inne.
-Niewprawione oko tego nie zauważy, to są detale, na przykład nieco inne osadzenie kierownicy we wcześniejszych modelach. Produkowano go tylko 3,5 roku, ale ten ciągnik ewoluował - mówi Wiśniewski.
Zakupiony przez muzeum w Ciechanowcu Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker wyróżnia się na tle innych nie tylko tym, że jest sprawny. Wyjątkowy jest także jego kolor, a właściwie... brak koloru.
-Właściwie nie wiadomo, na jakie kolory malowano ten model ciągnika. Może granatowy, może czarny? Jest też jeden model w kolorze czerwonym. Z tego powodu zdecydowaliśmy się zostawić nasz egzemplarz w stanie neutralnym, w jakim był u kolekcjonera – informuje Marek Wiśniewski.
Jest jeszcze jedna ciekawostka: choć w nazwie modelu pada cyfra 12, odnosząca się do mocy ciągnika, i taka też informacja znajduje się na ciągniku, Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker z Ciechanowca ma moc... 15 koni mechanicznych!
Co jeszcze można zobaczyć w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu?
- Lanz Acker-Bulldog HP 12 Knicklenker to 65. ciągnik w naszej kolekcji - informuje Wiśniewski. - Najstarszy to Titan 10-20, amerykański ciągnik z 1917 roku, który jest obecnie najstarszym ciągnikiem w Polsce. Najmłodszy traktor w naszej kolekcji pochodzi z 1990 roku. Wszystkie są sprawne, co jest ewenementem w skali kraju – dodaje z dumą.
Wśród perełek Działu Techniki Rolniczej muzeum w Ciechanowcu warto wyróżnić także mini-kolekcję Lanzów.
-Mamy ich w tej chwili 13. Są to głównie przedwojenne egzemplarze, w tej chwili niemal kultowe. Naszą dumą jest unikatowy Lanz HM-8 Mops z 1923 roku. Pomiędzy 1923-25 rokiem wyprodukowano ich zaledwie 250 – informuje Marek Wiśniewski.
Prócz ciągników, muzeum ma w swoich zbiorach także zabytkowe lokomobile, w tym najstarszą czynną lokomobilę samobieżną z Kanady czy silnik parowy z poznańskich zakładów Cegielskiego z 1901 roku, który długo pracował w Śremie, w latach 80. został kupiony przez niemieckiego kolekcjonera, a późnej odkupiony przez kolekcjonera z Polski. Ciekawostką w muzealnych zbiorach są także najstarszy polski silnik stacjonarny, wyprodukowany w 1980 roku przez firmę Rajmunda Machczyńskiego z Warszawy, czy jedyny zachowany silnik z firmy B. Komorowskiego z Piotrkowa Trybunalskiego.
Muzeum Rolnictwa im. Ks. K. Kluka w Ciechanowcu można zwiedzać codziennie, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00, w weekendy i święta 9.00-16.00. Ceny biletów wynoszą od 8 do 50zł w zależności od tego, czy wybierzemy opcję zwiedzania z przewodnikiem, czy swobodny spacer.
Zuzanna Ćwiklińska
Najważniejsze tematy