Raport profi: Vervaet Hydro Trike XL 5x5
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Raport profi: Vervaet Hydro Trike XL 5x5

28.10.2020autor: dr Artur Jakubek

Jazda gigantem na pięciu kołach to czysta przyjemność. Zwrotny i żwawy beczkowóz samobieżny Vervaet Hydro Trike XL pędzi po łące, dając kierowcy poczucie mocy. Ale nie to było głównym celem konstruktorów.


Jazda gigantem na pięciu kołach to czysta przyjemność. Zwrotna i żwawa maszyna pędzi po łące, dając kierowcy poczucie mocy. Ale nie to było głównym celem konstruktorów. Podstawowym zadaniem jest wydajna aplikacja gnojowicy na kilka centymetrów w głąb gruntu. 

Zacznijmy od pytań

Dlaczego Hydro? Bo napęd na wszystkie 5 kół jest hydrauliczny. Dlaczego Trike? Tak nazywają się maszyny z jednym kołem z przodu. Dlaczego XL? Ponieważ nasz testowy model jest większym bratem trójkołowca, który ma beczkę o pojemności 16 tys. l, a Hydro Trike XL pomieści aż 20 tys. l gnojowicy. 


Trójkołowiec Vervaet

Pierwszy 3-kołowy beczkowóz Vervaet powstał w holenderskim Biervliet już w 1990 roku, jako pojazd do niskoemisyjnej dystrybucji gnojowicy. Od tamtego czasu jego konstrukcja jest sukcesywnie rozwijana. Dziś wspomniane wyżej wersje trój- i pięciokołowe mogą być nośnikiem nie tylko beczki do gnojowicy, ale również rozrzutnika obornika.
r e k l a m a


530 koni pod maską

Sercem Hydro Trike XL jest silnik DAF Paccar MX o mocy 390 kW/530 KM. Ta 6-cylindrowa jednostka o pojemności 12,9 l osiąga maksymalny moment obrotowy 2600 Nm przy zaledwie 1400 obr./min. Gdy mknęliśmy po dolnośląskich łąkach, silnik cicho mruczał na niskich obrotach.


Vervaet z rozsuwaną osią

Hydro Trike pomimo swoich gabarytów to zwrotna maszyna. Dzięki jednemu kołu przedniemu i skrętnej osi środkowej, wewnętrzny promień skrętu wynosi ok. 3 m. A propos osi środkowej – jest ona hydraulicznie rozsuwana, co nie tylko poprawia trakcję, ale co ważniejsze – zwiększa stabilność beczkowozu, szczególnie podczas pracy na pochyłościach. Poza tym jest jeszcze istotny aspekt utrzymania użytków zielonych w dobrym stanie, a mianowicie w trybie pracy z rozsuniętą osią środkową każde koło pojazdu jedzie swoim śladem. W ten sposób Hydro Trike w każdym miejscu równomiernie ugniata darń, co eliminuje potrzebę wałowania. 


Kabina Claas, nawigacja John Deere

Producent zadbał, żeby operator siedząc w komfortowej kabinie marki Claas nie nudził się podczas pracy 5-kołowcem. Napęd hydrostatyczny umożliwia sterowanie jazdą za pomocą joysticka. W konsekwencji nie ma dźwigni sprzęgła. Konstruktorzy opracowali na to miejsce nożne przyciski w podłodze kabiny. I tak po lewej stronie kolumny kierownicy jest składanie aplikatora. Z prawej strony są 3 kolejne: do uruchamiania autoprowadzenia, do hydraulicznej blokady mechanizmu różnicowego i do rozkładania aplikatora. Bardzo podoba nam się ten styl prowadzenia maszyny, ponieważ prawa ręka nie jest przeciążona obsługą wszystkich funkcji maszyny. Poza tym przy odrobinie wprawy taka obsługa jest wygodna, a kierowca pracuje również nogami.

Centrum dowodzenia Hydro Trikem

Z prawej strony jest konsola z joystickiem i kolorowym wyświetlaczem. Na nim widoczne są podstawowe 4 wirtualne zegary, które informują nas o: prędkości obrotowej pompy próżniowej, ciśnieniu oleju przekładni hydrostatycznej, ciśnieniu oleju zasilającego pompę próżniową oraz o ciśnieniu w układzie hydrauliki. To istne centrum dowodzenia, z którego sterujemy napełnianiem beczkowozu, rozdrabnianiem i mieszaniem gnojowicy, pracą aplikatora oraz ustawiamy oczekiwaną dawkę azotu.


Więcej o samobieżnym beczkowozie Vervaet Hydro Trike XL przeczytasz w "profi" 6/2020.
opr. aj
fot. Jakubek
autor dr Artur Jakubek

dr Artur Jakubek

redaktor naczelny magazynu Profi

<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Vervaet i Kotte przedstawiają 4-kołowy beczkowóz samojezdny

Efektem współpracy firm Vervaet i Kotte jest samobieżny beczkowóz na 4 kołach. Dlaczego holenderski producent wprowadza pojazd 4-kołowy, skoro ma w ofercie udane konstrukcje 3- i 5-kołowe?

czytaj więcej

Samojezdny beczkowóz Ploeger na 4 kołach

Holenderski producent maszyn do dystrybucji nawozów naturalnych – firma Ploeger, zaprezentuje nowy pojazd samojezdny. Obok znanych trój– i pięciokołowców, pojawi się model czterokołowy.

czytaj więcej

Agrihandler rozszerza ofertę o markę Horizon

Firma Agrihandler i Horizon Agriculture osiągnęły porozumienie o współpracy w zakresie dystrybucji maszyn w Polsce.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)