Większy budżet na rolnictwo ekologiczne kosztem funduszy na promocję mięsa?
Prawie połowa unijnego budżetu na promocję jest już przeznaczona na rolnictwo ekologiczne. A będą kolejne zmiany. Komisja Europejska zastanawia się bowiem czy nie obciąć funduszy na promocję mięsa.
Pod koniec lutego odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego. Jednym z tematów była unijna polityka promowania produkcji rolno-spożywczej.
Zielony Ład już jest
W ramach rocznego programu prac na 2021 r. na promocję unijnej żywności w Unii Europejskiej i poza nią przeznaczono łącznie 182,9 mln EUR. Już teraz polityka promocji kładzie obecnie szczególny nacisk na metody produkcji bezpośrednio wspierające cele Europejskiego Zielonego Ładu, poprzez wsparcie dla produktów ekologicznych, owoców i warzyw oraz zrównoważonego rolnictwa. Nowe ramy polityki promocyjnej zostaną wprowadzone w przyszłym roku, jak przewidziano w strategii „Od pola do stołu”.
Wątpliwości posłów
Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa wielu posłów zwracało jednak uwagę, że wsparcie dla produktów ekologicznych może zaburzyć równowagę w sektorze i doprowadzić do utraty dochodów rolników zajmujących się rolnictwem konwencjonalnym.
Po drugie były minister rolnictwa stwierdził, że na kraje wybrane jako priorytetowe do przeprowadzania kampanii poza UE, na jedno państwo przypada ok. 1 mln euro. Wśród tych krajów znajduje się np. Japonia, Kanada, Meksyk. Krzysztof Jurgiel pytał, dlaczego w tym gronie nie ma Chin, niektórych krajów Afryki czy Ameryki Południowej? Czy ta promocja jest skoordynowana z krajowymi programami promocji? Jaka jest struktura wydatków, jeśli chodzi o poszczególne państwa?
Co dalej?
W Unii Europejskiej trwają teraz konsultacje dotyczące tego, jak w przyszłości ma wyglądać program promocji unijnej żywności. Na stole leży, wzbudzające ogromny sprzeciw środowisk rolniczych, propozycja, aby z funduszy promocyjnych nie mogła korzystać np. branża mięsna. Środowiska „zielonych” przekonują, że mięso jest kancerogenne i nie może promować jego spożycia. Lobbing w tej sprawie prowadzi Copa-Cogeca. Spotkanie grupy roboczej ds. promocji odbędzie się już w najbliższy poniedziałek. wk
Najważniejsze tematy