Większy budżet na rolnictwo ekologiczne kosztem funduszy na promocję mięsa?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Większy budżet na rolnictwo ekologiczne kosztem funduszy na promocję mięsa?

03.03.2021autor: wk

Prawie połowa unijnego budżetu na promocję jest już przeznaczona na rolnictwo ekologiczne. A będą kolejne zmiany. Komisja Europejska zastanawia się bowiem czy nie obciąć funduszy na promocję mięsa.

Pod koniec lutego odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (AGRI) Parlamentu Europejskiego. Jednym z tematów była unijna polityka promowania produkcji rolno-spożywczej.


Zielony Ład już jest

W ramach rocznego programu prac na 2021 r. na promocję unijnej żywności w Unii Europejskiej i poza nią przeznaczono łącznie 182,9 mln EUR. Już teraz polityka promocji kładzie obecnie szczególny nacisk na metody produkcji bezpośrednio wspierające cele Europejskiego Zielonego Ładu, poprzez wsparcie dla produktów ekologicznych, owoców i warzyw oraz zrównoważonego rolnictwa. Nowe ramy polityki promocyjnej zostaną wprowadzone w przyszłym roku, jak przewidziano w strategii „Od pola do stołu”.


Wątpliwości posłów

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa wielu posłów zwracało jednak uwagę, że wsparcie dla produktów ekologicznych może zaburzyć równowagę w sektorze i doprowadzić do utraty dochodów rolników zajmujących się rolnictwem konwencjonalnym.

r e k l a m a
Polski europoseł Krzysztof Jurgiel podniósł dwie sprawy. Po pierwsze zauważył, że kwota 86 mln EUR na rolnictwo ekologiczne z ogólnej puli 182 mln EUR na promocję w 2021 roku jest za wysoka. Jego zdaniem kwota na rolnictwo ekologiczne może być zwiększana wraz z wzrostem powierzchni gruntów ekologicznych do 25%, jednak w obecnej wysokości może ona negatywnie wpłynąć na rolników prowadzących gospodarstwa nieklasyfikowane jako ekologiczne. Mięso czerwone i mleko również powinny być promowane, jako że w Europie Wschodniej, w tym w Polsce, stanowią znaczną część produkcji.

Po drugie były minister rolnictwa stwierdził, że na kraje wybrane jako priorytetowe do przeprowadzania kampanii poza UE, na jedno państwo przypada ok. 1 mln euro. Wśród tych krajów znajduje się np. Japonia, Kanada, Meksyk. Krzysztof Jurgiel pytał, dlaczego w tym gronie nie ma Chin, niektórych krajów Afryki czy Ameryki Południowej? Czy ta promocja jest skoordynowana z krajowymi programami promocji? Jaka jest struktura wydatków, jeśli chodzi o poszczególne państwa?


Co dalej?

W Unii Europejskiej trwają teraz konsultacje dotyczące tego, jak w przyszłości ma wyglądać program promocji unijnej żywności. Na stole leży, wzbudzające ogromny sprzeciw środowisk rolniczych, propozycja, aby z funduszy promocyjnych nie mogła korzystać np. branża mięsna. Środowiska „zielonych” przekonują, że mięso jest kancerogenne i nie może promować jego spożycia. Lobbing w tej sprawie prowadzi Copa-Cogeca. Spotkanie grupy roboczej ds. promocji odbędzie się już w najbliższy poniedziałek.  wk

r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności

Przyszłość rolnictwa ekologicznego w Polsce – debata w Senacie

Rząd zapowiada nową ustawę o rolnictwie ekologicznym, której celem będzie  realizacja unijnej strategii „Od pola do stołu”. Bruksela zakłada ambitny plan  wprowadzenie eko-upraw na 25% powierzchni upraw Unii Europejskiej. Jak będzie w Polsce?  

czytaj więcej

100 tys. złotych dotacji na płyty obornikowe i silosy do kiszonki – do kiedy wnioski?

Rolnikom coraz mniej czasu pozostało na złożenie w ARiMR wniosków na dotacje, które można przeznaczyć na budowę lub modernizację płyty obornikowych, zbiorników na gnojowicę czy silosów na kiszonki. Do kiedy rolnicy mogą składać wnioski na dofinansowanie inwestycji chroniących wodę przed zanieczyszczeniem azotanami?

czytaj więcej

W tym roku Godzina dla Ziemi ma zwrócić uwagę na problemy Bałtyku

Rusza ogólnoświatowa akcja "Godzina dla Ziemi" WWF. W tym roku finał akcji odbędzie się w sobotę 27 marca o godz. 20.30, kiedy to miliony ludzi na całym świecie dla symboliki wydarzenia zgasi światło. Tegoroczna akcja poświęcona jest Bałtykowi.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)