Czy organ podatkowy ma prawo żądać dodatkowych dokumentów do rozpatrzenia wniosku?
Ulga, jako pomoc publiczna, ale dla kogo?
Susza w rolnictwie a ulga w podatku rolnym
W 2018 r. poniosłem duże straty spowodowane suszą. Złożyłem do gminy wniosek o umorzenie jednej raty podatku rolnego.
Wójt kazał mi dołączyć szereg dokumentów dotyczących dochodów osiąganych przeze mnie i członków rodziny. Po ich przeanalizowaniu wydał decyzję odmowną.
Ubiegłoroczna susza też mocno dotknęła moje gospodarstwo, ale zastanawiam się, czy jest w ogóle sens składania takiego wniosku? Czy wójt ma prawo żądać dodatkowych dokumentów poza protokołem szacowania strat przez komisję? - pyta czytelnik "Tygodnika Poradnika Rolniczego".
Odpowiedzi na to pytanie udzieliła Alicja Moroz, redakcyjny prawnik Tygodnika Poradnika Rolniczego.Podstawą ordynacja podatkowa
Zastosowanie ulgi w podatku rolnym zależy od uznania organu podatkowego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta), a postępowanie w sprawie jej przyznania toczy się nie w szczególnym trybie, lecz na podstawie Ordynacji podatkowej.
Tak wynika z uchwały Rady Ministrów nr 86/2019 z 6 września 2019 r. w sprawie ustanowienia programu pomocy dla rolników i producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w gospodarstwach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2019 r. suszy, huraganu, gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub powodzi. Obok innych przewidzianych w programie form pomocy, dodatkowo wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast mogą stosować ulgi w podatku rolnym za 2019 r. na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Tak samo było w przypadku rządowego programu pomocy z powodu suszy, która wystąpiła w 2018 r.
Zgodnie z art. 67a § 1 tej ustawy,
organ podatkowy na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może stosować następujące ulgi:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe i odsetki za zwłokę.
Umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.Ulga jako pomoc publiczna może być udzielana także indywidualne
W myśl art. 67b § 1 pkt 3a) ustawy,
organ podatkowy może na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą udzielać wymienionych wyżej ulg w spłacie zobowiązań podatkowych w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia. Ulgi te stanowią pomoc publiczną i
mogą być udzielane jako pomoc indywidualna albo w ramach programów pomocowych określonych w odrębnych przepisach.W świetle prawa unijnego pojęcie podatnika prowadzącego działalność gospodarczą nie ogranicza się do przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jest ono znacznie szersze i obejmuje także podmioty prowadzące działalność w zakresie rolnictwa i rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno-prawną
Wójt może zażądać dodatkowych dokumentów do wniosku o umorzenie podatku rolnego
Artykuł 155 § 1 Ordynacji podatkowej przewiduje, że
organ podatkowy może wezwać stronę lub inne osoby do złożenia wyjaśnień, zeznań, przedłożenia dokumentów lub dokonania określonej czynności osobiście, przez pełnomocnika lub na piśmie, w tym także w formie dokumentu elektronicznego, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia stanu faktycznego lub rozstrzygnięcia sprawy. Wójt może więc żądać dodatkowych dokumentów.
Alicja Moroz
fot. Pixabay