r e k l a m a
Partnerzy portalu
Strona główna>Artykuły>Prawo>Wojna Rosja - Ukraina a rolnictwo>Nowy korytarz transportowy omijający Białoruś i Rosję
Nowy korytarz transportowy omijający Białoruś i Rosję
18.03.2023autor: Maryia Khamiuk
Litwa i Ukraina połączyły się w celu stworzenia nowego korytarza transportowego między portami bałtyckimi a Odessą oraz innymi portami ukraińskimi. Inicjatywa ta ma na celu utworzenie korytarza transportowego o wystarczającej przepustowości, który ominie Białoruś i Rosję. Korytarz ten ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Litwy, ale także dla innych krajów bałtyckich, gdyż efektywnie wykorzysta ich porty morskie i ułatwi dotarcie do Europy Południowej.
Na początku marca we Lwowie odbyło się spotkanie delegacji Komitetów Ekonomicznych Litwy i Ukrainy pod przewodnictwem Loreta Maskalioviene, wiceministra transportu i komunikacji. Podkreślił, jak ważna jest realizacja projektu korytarza transportowego, a także współpraca z instytucjami Unii Europejskiej.
Zwiększenie wolumenu przewozów towarowych
Jedną z najważniejszych kwestii jest utworzenie dodatkowego ogniwa Korytarza Bałtyk-Adriatyk przez Unię Europejską do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i granicy Ukrainy w kierunku Dorohuska, co zwiększyłoby ogólną przepuszczalność na granicy ukraińsko-unijnej w kierunku Morza Bałtyckiego. Oprócz rozwoju korytarza transportowego Litwa i Ukraina dążą również do zwiększenia wolumenu przewozów towarowych koleją między portem morskim w Kłajpedzie a Ukrainą. Omówiono również zaangażowanie Ukrainy w inicjatywę Kolei Litewskich w zakresie Wolnej Kolei we wzmacnianiu niezależności i odporności systemów kolejowych regionu wraz z państwami bałtyckimi.
r e k l a m a
Zobacz także: Zboże z Ukrainy trafia do Chin, a nie do Afryki. Porozumienie zbożowe miało inne założenia
Najkrótszy korytarz transportowy
Memorandum ministrów transportu Litwy i Polski, podpisane w Wilnie we wrześniu 2022 roku, obejmuje rozbudowę europejskiej kolei do Kłajpedy i ma na celu usprawnienie międzynarodowych połączeń logistycznych na granicy polsko-ukraińskiej. W styczniu bieżącego roku do rozbudowy tego korytarza włączyły się inne kraje bałtyckie.
Inicjatywa ta stanowi dla Litwy i Ukrainy szansę stworzenia najkrótszego korytarza transportowego między Ukrainą a portami bałtyckimi, omijające terytorium Białorusi, która przedstawiła swoje terytorium wojskom rosyjskim. Rozwój tego korytarza ma potencjał do zwiększenia wymiany handlowej, poprawy połączeń logistycznych, a w ostatecznym rozrachunku z korzyścią dla gospodarek obu krajów.
Mkh na podst. Ministerstwa Transportu Republiki Litewskiej
fot. envato.elements
Maryia Khamiuk
dziennikarz, współpracownik PWR Online
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a