Nowy kombajn zbożowy Claas Evion: mały, ale byk! [RAPORT z pracy]
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Nowy kombajn zbożowy Claas Evion: mały, ale byk! [RAPORT z pracy]

06.10.2023autor: Dawid Konieczka

Claas Evion to nowy, kompaktowy kombajn zbożowy. Wiele z komponentów i rozwiązań w nim zastosowanych pochodzi z kombajnów wyższych serii. Oto jak nowy Claas radził sobie podczas żniw.

Z artykułu dowiesz się

  • Mały kombajn od Claas
  • Znany silnik: Cummins
  • Modułowa konstrukcja kombajnu
  • Czysty omłot w układzie czyszczącym
  • Trzy modele, trzy pojemności
  • Nowa kabina specjalnie dla serii Evion
  • Dużo możliwości wyposażenia dodatkowego
  • To, co najważniejsze

Mały kombajn od Claas

Do niedawna Claas oferował dla mniejszych gospodarstw model Avero. Dla wielu rolników własny kombajn zbożowy to spokój i niezależność w żniwa. Claas zaprzestał produkcji Avero, więc z oferty producenta zniknęły kombajny z czterema klawiszami i młocarnią o niewielkiej średnicy i szerokości. Lukę po małych maszynach ma wypełnić Evion. To kombajn, w którego konstrukcji wykorzystano podzespoły z większych kombajnów, jednak wyróżnia go nieskomplikowany układ omłotowy i kompaktowe rozmiary. Założeniem producenta było wykorzystanie tak dużej liczby podzespołów z większych modeli jak było to możliwe. Lista opcji wyposażenia nowego modelu jest naprawdę długa, dzięki niej można wszechstronnie wyposażyć i używać kombajn. Maszyna oferowana jest w dwóch wersjach wyposażenia: Trend i Business. Trend to maszyna o standardowym wyposażeniu, do której można dołożyć wiele intersujących opcji. W maszynie z pakietem Business wiele z nich jest standardem. Dodatkowo kombajny dostępne są w wersjach Classic i Maxi, różnice dotyczą tutaj głównie układu omłotowego. Więcej szczegółów w dalszej części tekstu. Oto raport z pracy kombajnem Evion 450, który jest największym modelem z serii nowych kombajnów Claas.

r e k l a m a

Znany silnik: Cummins

Seria kombajnów Evion składa się z trzech modeli. We wszystkich maszynach pracuje ten sam sześciocylindrowy silnik Cummins B6.7, który znany jest z najmniejszego modelu Trion. Najmniejszy Evion 410 dysponuje mocą znamionową 204 KM, nieco większy Evion 430 ma 231 KM, a największy Evion 450 osiąga 258 KM. Wszystkie kombajny rozwijają moc znamionową przy obniżonych obrotach silnika do poziomu 1900 obr./min. Poza tym wszystkie kombajny mają w wyposażeniu standardowym układ Dynamic Power. Dzięki niemu silnik generuje taką moc, na jaką w danej chwili jest zapotrzebowanie – bardzo dobre rozwiązanie. Na postoju silnik pracuje z 800 obr./min, gdy używamy hydrauliki wzrastają one maksymalnie do 1200 obr./min.

silnik cummins claas evion
Kombajn napędza silnik Cummins. Najważniejsze punkty obsługowe są dobrze dostępne z platformy obsługowej.

Drabina z tyłu po prawej stronie ułatwia codzienną obsługę silnika. Duża pokrywa otwiera się szeroko, co zapewnia wystarczającą przestrzeń. Plus za listwę LED zamontowaną pod pokrywą silnika, co ułatwia obsługę silnika po zmroku. Z platformy można obsługiwać kolejne punkty, tj. filtr powietrza i chłodnice. Te ostatnie ustawione są poprzecznie do kierunku jazdy kombajnu, a obrotowy bęben zapobiegający zanieczyszczeniu chłodnic można odchylić w prawo.

Hydrostatyczny napęd ma trzy przełożenia, które zmienia się długą dźwignią w kabinie po prawej stronie w pobliżu podłokietnika. To mechaniczne rozwiązanie, ale zmiana przełożenia nie sprawia trudności. Evion oferowany jest w trzech wersjach 20, 25 i 30 km/h. Nie ma wersji z napędem na cztery koła, opcjonalnie dostępna jest blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi. Przednie koła mogą mieć szerokość 650 lub 800 mm. Z węższymi kołami szerokość zewnętrzna kombajnu wynosi 3,22 m, a z oponami 800 mm 3,49 m. Na tylną oś przewidziano do wyboru trzy rozmiary ogumienia, największe mają średnicę 1,5 m.

Modułowa konstrukcja kombajnu

Dzięki nowemu modelowi Evion Claas produkuje teraz trzy serie kombajnów, wykorzystując do tego dwie szerokości szkieletu kombajnu. W Evion młocarnia ma szerokość 1,42 m, tak samo jak w pięcioklawiszowych i mniejszych hybrydowych kombajnach Trion i Lexion. Pod względem młocarni Evion mocno różni się od pozostałych dwóch serii kombajnów Claas. Producent postawił tutaj na pojedynczy, poprzecznie ustawiony bęben, przed którym nie pracuje bęben przyspieszający (w Claas ta konstrukcja to APS). Dzięki temu najmniejszy kombajn jest prostszy w konstrukcji i znacząco odróżnia się od serii Trion. W odniesieniu do poprzedniego modelu Avero znacznie zwiększyła się średnica młocarni. Dzięki średnicy zwiększonej do 600 mm Claas uzyskał dużą powierzchnię separacji na klepisku – 0,95 m2 to wynik bardzo dobry dla tej klasy kombajnu. Wytrząsacz z pięcioma klawiszami o długości 4,4 m daje dodatkową powierzchnię separacji 6,25 m2. Mimo braku półki zwrotnej powierzchnia separacji na długich klawiszach w Evion jest taka sama, jak w pięcioklawiszowych kombajnach Trion. Obroty bębna zmienia się na wariatorze, na dotykowym ekranie z kabiny operatora. Zmieniając obroty bębna zmieniamy także prędkość odrzutnika, oba podzespoły połączone są pasem. Szczelina na klepisku regulowana jest hydraulicznie, zamontowane na siłownikach amortyzatory gazowe chronią młocarnię przed nadmiernym przeciążeniem. Czujniki stale monitorują przepływ masy przez kombajn i informują o tym operatora graficznie na monitorze i akustycznie – bardzo dobre rozwiązanie. Dla jeszcze większego bezpieczeństwa i komfortu pracy kombajn Evion można wyposażyć w funkcje automatyczne, tj. Cemos Auto Crop Flow. Przy nadmiernym przeciążeniu i przy sygnale akustycznym następuje automatyczne zatrzymanie hederu i przenośnika pochyłego.

Kombajny Evion 430 i 450 dostępne są w wersjach Classic i Maxi. Najmniejszy Evion 410 jest tylko w wersji Classic. W wersji Maxi są dwa zakresy prędkości obrotowej młocarni, dzięki czemu łatwo przystosować kombajn do zbioru kukurydzy ziarnowej lub roślin strączkowych. Na pierwszym zakresie młocarnia może pracować z prędkością od 220 do 630 obr./min, na drugim zakresie od 415 do 1130 obr./min, co pozwala zbierać różne uprawy. Są tutaj także wymienne elementy klepiska. Jeśli kombajn ma zbierać wyłącznie zboże, to wersja Classic będzie wystarczająca, prędkość obrotową młocarni można w niej zmieniać bezstopniowo w zakresie od 480 do 1150 obr./min.

Czysty omłot w układzie czyszczącym

W układzie czyszczącym Evion pracuje nowy kosz sitowy z półką opadania czyszczonego ziarna i przeciwbieżnie poruszającymi się sitami. Powierzchnia sit wynosi tutaj 4,8 m2. Górne i dolne sito otwierane jest elektrycznie, a obroty dmuchawy regulowane są na hydraulicznych wariatorach. Wszystkie regulacje wykonuje się z kabiny. Dostępny jest także układ poziomowania kosza sitowego 3D. Podsiewacz stanowią elementy z tworzywa, które w celu lepszego czyszczenia można wygodnie demontować do przodu – dobre rozwiązanie.

bęben młocarni claas evion
Bęben młócarni ma średnicę 600 mm. Jego szerokość wynosi 1,42 m.

Dostępny opcjonalnie rozrzutnik plew pochodzi z kombajnu Trion. Można go odchylać, co ułatwia kontrolę i obserwację sit. W kwestii rozdrabniacza do wyboru są dwie wersje: Standard z 52 nożami lub wersja Special z 72 nożami. W obu wersjach przeciwnoże odchylane są bez używania narzędzi. W rozdrabniaczu Special pracuje dodatkowa listwa z wypustkami, co zapewnia jeszcze krótsze cięcie słomy. Aby słoma trafiała do rozdrabniacza lub na pokos, należy z prawej strony siekacza przestawić pozycję blachy kierunkowej. Rozdrabniacz przestawiany jest ręcznie, co nie stanowi problemu. Nie trzeba ręcznie napinać pasa do napędu rozdrabniacza. Gdy blacha kierunkowa zostanie ustawiona na odkładanie słomy w pokos, siłownik hydrauliczny automatycznie luzuje napięcie pasa napędowego.

Trzy modele, trzy pojemności

Pojemność zbiornika ziarna jest różna we wszystkich modelach. W najmniejszym modelu Evion 410 ma on pojemność 5600 l. Żmijka transportująca ziarno do zbiornika jest stała, dwuczęściową pokrywę nad zbiornikiem otwiera się ręcznie. W modelu Evion 430 zbiornik mieści 6500 l, a w Evion 450 – 8000 l. W obu modelach zbiornik otwierany jest elektrycznie w tzw. kopertę po naciśnięciu przycisku. Wtedy odchyla się także przedłużenie żmijki transportującej ziarno do zbiornika.

Zbiornik paliwa claas evion
Pojemność zbiornika ziarna w Claas Evion 450, w którym pracowaliśmy, wynosi 8 tys. l. Podczas otwierania i zamykania zbiornika końcówka żmijki transportującej ziarno do zbiornika odchyla się. 

Rura wyładowcza zamontowana jest na górze zbiornika, a wysokość wyładunku wynosi 4,22 m (w Evion 410) lub 4,4 m (w Evion 430 i 450). Średnica przenośnika wynosi 330 mm i jest taka sama, jak w Trion i Lexion. Prędkość wyładunku wynosi 90 l/s. Na opróżnienie zbiornika porządnie wypełnionego pszenicą potrzeba ok. 80 sekund. Opcjonalnie można zamówić regulowaną elektrycznie końcówkę rury. Rura otwiera się w zakresie 105 stopni, co zapewnia dobrą widoczność na strumień wysypywanego ziarna.

Nowa kabina specjalnie dla serii Evion

Kabina została zaprojektowana specjalnie dla serii Evion. Jej wygląd i wiele funkcji jest zbliżonych do kabiny z Trion/Lexion, ale jest mniejszych rozmiarów. Podłokietnik jest taki sam, jak w innych maszynach Claas, podobnie jak dźwignia wielofunkcyjna C-Motion i przyciski szybkiego dostępu do różnych funkcji. To dobry poziom wyposażenia.

Miejsce pracy operatora w Claas Evion
Miejsce pracy operatora w Claas Evion

Do obsługi w Evion wykorzystano terminal ISOBUS Cemis 700. Na siedmiocalowym wyświetlaczu operator informowany jest o najważniejszych parametrach roboczych maszyny. W zleceniach oprócz zebranej powierzchni zapisywane są także informacje o spalaniu. Terminal Cemis zamocowany jest na regulowanym uchwycie. W razie potrzeby można go zdemontować i wykorzystać do obsługi innych maszyn z ISOBUS. Dla pełnego komfortu pracy Evion można wyposażyć w układ automatycznego prowadzenia GPS, wtedy trzeba wykorzystywać dodatkowy terminal Cemis 1200.

Podobała się nam regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicza. Amortyzowany pneumatycznie fotel zapewnia wygodną pozycję w kabinie. Dostępne w opcji podnóżki są przydatnym detalem. Uwagę zwracał głośno pracujący orbitrol. Pracowaliśmy maszyną przedseryjną, w kombajnach produkowanych seryjnie Claas ma to zmienić. Automatyczna klimatyzacja jest wyposażeniem standardowym. Klimatyzowany schowek na napoje nadal zlokalizowany jest w dachu. Opcjonalnie dostępna jest także lodówka o pojemności 30 l, którą montuje się pod fotelem pasażera. Podobała nam się widoczność, co jest zasługą wąskich przednich słupków.

Dużo możliwości wyposażenia dodatkowego

Ta sama szerokość młocarni i przenośnika pochyłego jak w Trion i Lexion pozwala pracować z hederami Cerio i Vario o szerokości do 6,8 m. Kombajn może współpracować także z sześciorzędowym hederem do zbioru kukurydzy ziarnowej. Multizłącze przewodów hydraulicznych jest wyposażeniem standardowym. Multizłącze pozwala także wykorzystywać funkcje automatyczne np. automatycznie regulowaną prędkość nagarniacza.

W czasie pracy Evion musiał zmierzyć się z łanem pszenicy, plonującym na poziomie 10 t/ha. Duża ilość słomy nie była wyzwaniem dla kombajnu. Kombajn współpracował z 5-m hederem Vario, co pozwoliło osiągać prędkość zbioru 4 km/h, przy akceptowanych stratach ziarna do 1%. Silnik nie był mocno obciążony. Dzięki Dynamic Power elektronika decyduje o aktualnie generowanej mocy, dlatego silnik nie musi pracować z pełną mocą. Przy wydajności zbioru na poziomie 1,5 ha/h i przy odkładaniu słomy w pokos, Evion 450 zużywał ok. 1,5 l ON na każdą zebraną tonę pszenicy.

Podobał nam się nowy kombajn. Dzięki licznym opcjom wyposażenia dodatkowego z prostej maszyny można uzyskać bogato wyposażony, ale nadal kompaktowy kombajn. Dzięki temu kombajn można skonfigurować pod potrzeby każdego gospodarstwa. Uniwersalność zastosowania to ważne kryterium dla rolników, którzy chcą mieć własny kombajn. Evion 450, którym pracowaliśmy, kosztował ok. 295 tys. euro, w wyposażeniu standardowym byłby tańszy o ok. 25 tys. euro.

To, co najważniejsze

  • Evion to nowy, kompaktowy kombajn Claas. Dostępne są trzy modele. Dotychczasowy Avero nie jest już dostępny.
  • Dzięki konstrukcji modułowej wiele komponentów w nowym kombajnie Evion jest takich samych, jak w Trion i Lexion.
  • Bęben młocarni ma średnicę 600 m i szerokość 1,42 m. W układzie omłotowym nie ma bębna przyspieszającego.
  • Kabina została skonstruowana na potrzeby serii Evion. Jej wygląd i funkcjonalność bazuje na kabinach z Trion i Lexion.

Andreas Huesmann, dk
fot. Hueasmann
autor Dawid Konieczka

Dawid Konieczka

<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Srebrni medaliści targów Agritechnica 2023, cz. V: Radicle Agronomics, AgXeed i Claas

Oto dwa ostatnie medale: Radicle Agronomics – automatyczne pobieranie próbek glebowych, AgXeed i Claas – czyli automatyzacja i autonomia.

czytaj więcej
Targi wystawy

Srebrni medaliści Agritechnica 2023, cz.I: Claas, All-In-One, Saphir i Zunhammer

Przedstawiamy kolejnych czterech srebrnych medalistów Agritechnica Innovation Awards 2023. Pozostały laureatów pokażemy w następnych publikacjach.

czytaj więcej
Aktualności branżowe

Nowe kompaktowe ciągniki Claas

Za sprawą trzech nowych serii: Elios 200, Elios 300 i Axos 200, Claas rozszerza swoją ofertę w segmencie ciągników kompaktowych. 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)