Steyr S-Brake: i możesz dać po hamulcach!
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Steyr S-Brake: i możesz dać po hamulcach!

31.07.2019autor: dr Piotr Łuczak

Ciągnik, przyczepa, ciężki ładunek, duża prędkość i nagłe hamowanie. Znasz to uczucie, gdy zestaw Ci się „składa”? Przeczytaj, co na to Steyr.

Pędzisz ciągnikiem z przyczepą, a tu trzeba nagle przyhamować. I co? Zestaw może się „złożyć” i uszkodzić się, nie mówiąc o innych, bardziej przykrych konsekwencjach dla traktorzysty. Choć ostrożnej jazdy i myślenia „za kółkiem” nigdy za wiele, marka Steyr zaprezentowała na polowych pokazach w St. Valentin w Austrii układ hamulcowy S-Brake, który automatycznie rozwiązuje ten problem.

Podczas nagłego hamowania, albo zbyt mocnego przydepnięcia hamulca czy przyhamowania joystickiem, do akcji wkracza układ hamulcowy S-Brake. Załącza on hamulce podczepionego do ciągnika pojazdu. Zarówno w przypadku przyczepy, wozu załadowczego, prasy lub innego narzędzia układ hamulcowy S-Brake zapobiega kolizji z ciągnikiem i zapewnia pełną sterowność zespołu. 

Redakcja Profi sprawdziła to w lipcu br. na polnych, szutrowych drogach Austrii. Choć daliśmy dobrze po „garach” sześciocylindrowego Steyra Profi, ciągnącego przyczepę samozaładowczą Pottinger Torro, przy przyhamowaniu joystickiem czy pedałem hamulca ciągnik przyhamowywał elegancko ciągnięty pojazd. Stabilność była zapewniona. Organizatorzy zainstalowali w kabinie traktora dodatkowo manometr, który pokazywał dokładnie moment zadziałania systemu S-Brake.
r e k l a m a

Automatyczne bezpieczeństwo


Układ Steyr S-Brake jest włączany na monitorze S-TECH 700. Można to zrobić również w dowolnym momencie podczas jazdy, a aktywacja układu jest sygnalizowana zieloną ikoną przyczepy na monitorze w ciągniku. 

Wyłączenie układu jest możliwe tylko przy postoju – na monitorze pojawi się szara ikona przyczepy. Przy włączeniu układu S-Brake, monitoruje on aktualną sytuację podczas jazdy. Gdy operator zmniejszy prędkość jazdy ciągnika za pomocą joisticka  Multicontrollera lub pedału gazu, S-Brake oblicza siłę hamowania wymaganą do zwolnienia przyczepy. Odbywa się to na podstawie momentu obrotowego określonego za pomocą umieszczonego na wejściu przekładni czujnika na kole zamachowym oraz danych ze sterownika silnika. 
Zastosowanie odpowiedniego ciśnienia hamowania w podczepionym do ciągnika pojeździe pozwala zsynchronizować hamowanie ciągnikiem i przyczepą oraz zapewnić stabilność zespołu. 




S-brake Steyr 

Załączony układ STEYR S-Brake działa do prędkości 35 km/h. Ta granica została określona, aby operator mógł regulować prędkość podczas jazdy bez aktywowania hamulca przyczepy. Jeśli układ hamulcowy S-Brake musiałby bardzo często ingerować przy prędkości poniżej 35 km/h, operator zostanie poinformowany o tej sytuacji za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Ponadto hamulec jest załączany tylko w trybie pulsującym i każdorazowo tylko po pięciu sekundach z krótkimi przerwami, aby uniknąć przegrzania się układu hamulcowego i ograniczenia siły hamowania.
Rozwiązanie jest oferowane jako opcja w ciągnikach serii Terrus CVT, CVT oraz Profi CVT. W przyszłości będzie oferowane również w innych modelach.

Choć Steyr nieskromnie nazywa to fajne rozwiązanie „najlepszym w branży”, przypomnijmy, że podobny system dostępny jest w maszynach New Holland.

Opr. pł
autor dr Piotr Łuczak

dr Piotr Łuczak

<span style="font-family: Calibri, sans-serif; color: black; font-size: small;" size="2" face="Calibri,sans-serif"><span style="font-size: 14px;"><span id="OLK_SRC_BODY_SECTION"><span style="font-family: Calibri, sans-serif; font-size: small;" size="2"><span style="font-size: 14px;"><span style="font-family: PT Sans, Arial, Helvetica, sans-serif;"><span style="background-color: #efefef;">Były red. nacz. magazynu Profi, Tygodnika Rolniczego i portalu agrarlex.pl, były zastępca red. nacz. top agrar Polska, ekonomista, specjalista w zakresie ekonomiki rolnictwa</span></span></span></span></span></span></span>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Raport profi: Steyr Expert CVT 4130 żadnej pracy się nie boi

Całkiem niedawno New Holland przedstawił nowego T5, a Case IH  serię Vestrum. Było więc tylko kwestią czasu, kiedy Steyr, należący do koncernu CNH Industrial, też pokaże nowy ciągnik Expert CVT.

czytaj więcej

Horsch: wał Cultro TC na ściernisko po kukurydzy

Horsch przedstawił wał nożowy Cultro TC o szerokim zakresie zastosowań. Dobrze sprawdzi się zarówno jako narzędzie doprawiające w połączeniu z innymi maszynami, ale także w pojedynkę do rozdrabniania resztek pożniwnych szczególnie po rzepaku i kukurydzy.

czytaj więcej

Horsch: 12 tys. litrów na dwóch osiach

Horsch przedstawił opryskiwacz zaczepiany o pojemności 12 tys. litrów i belce polowej o szerokości 42 m. Ugniatanie gleby ma ograniczać układ osi typu tandem.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)