Ciągniki Fendt serii 700 Vario zostały zaprezentowane po raz pierwszy w 1998 roku. Od tego momentu ten typoszereg jest najlepiej sprzedającą się serią traktorów Fendt.
Siódma generacja ciągników Fendt 700 Vario składa się z pięciu modeli (720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario i 728 Vario). Ich zakres mocy wg normy ECE R120 wynosi od 147 kW/203 KM do 206 kW/283 KM. Wraz z układem zarządzania mocą Fendt DynamicPerformance (DP) moc we flagowym modelu 728 Vario zwiększona jest o 20 KM i wynosi maksymalnie 303 KM. Dodatkowa moc dystrybuowana jest dynamicznie zależnie od potrzeb, zarówno w transporcie jak i podczas prac z WOM, także stacjonarnie.
Nowy silnik
Pod maską nowej serii 700 Vario pracuje zaprojektowany od nowa sześciocylindrowy silnik AGCO Power o pojemności 7,5 l. Spełnia on normę emisji spalin Stage V dzięki wykorzystaniu katalizatora DOC, SCR (z AdBlue) i filtra cząstek stałych. W silniku nie ma układu recyrkulacji spalin.
Nowy silnik wykorzystuje koncepcję pracy na niskich obrotach, jak w większych seriach ciągników Fendt. Producent podaje, że w największym modelu Fendt 728 Vario maksymalny moment obrotowy 1450 Nm odstępny jest przy niskich 1300 obr./min.
Nowy napęd VarioDrive
W nowej serii Fendt 700 Vario wykorzystywany jest układ przeniesienia napędu VarioDrive, znany z serii 1000 Vario i 900 Vario. Wyróżnia się on jednym zakresem i inteligentnym rozdziałem mocy na oś przednią i tylną. Nie trzeba zmieniać trybu pracy pomiędzy polem, a pracami transportowymi. Dzięki automatycznemu rozdziałowi napędu na oś przednią i tylną traktorzysta dysponuje cały czas w polu maksymalnym uciągiem. Poza tym VarioDrive pozwala na zwiększenie prędkości obrotowej przednich kół na uwrociach, co skutkuje zmniejszeniem średnicy zawracania. W nowej serii Fendt 700 Vario wynosi ona tylko 10 m!
Cały układ napędowy pozwala pracować najbardziej efektywnie w zakresie obrotów od 1400 do 1700 obr./min. W największych ciągnikach 726 Vario i 728 Vario prędkość maksymalna 60 km/h osiągana jest przy 1450 obr./min. Prędkość 50 km/h ciągniki rozwijają przy 1200 obr./min, a 40 km/h już przy 950 obr./min.
Uniwersalny ciągnik dzięki niskiej masie
W nowym Fendt 728 Vario stosunek masy do mocy wynosi zaledwie 30,5 kg/1 KM mocy. Dzięki temu ciągnik jest sprawny podczas lżejszych i mieszanych prac, gdzie nie potrzeba pełnej mocy uciągu. Poza tym niska masa ciągnika nie powoduje nadmiernego zagęszczenia gleby. Jeśli ciągnik ma ciężko pracować w polu po zamontowaniu obciążnika na przednim TUZ i w tylnych kołach jego DMC można zwiększyć aż do 15 t.
W nowej serii ciągników Fendt 700 Vario dostępny będzie zintegrowany układ regulacji ciśnienia w ogumieniu Fendt VarioGrip. Jego zalety to nie tylko mniejsze zgęszczenie gleby, ale także zdaniem producenta zwiększenie mocy uciągu aż o 8 procent. Na czas przejazdów po drodze układ pozwala na szybkie zwiększenie ciśnienia w ogumieniu, co także korzystnie wpływa na niskie spalanie. Ciśnieniem w kołach steruje się na dotykowym terminalu Fendt ONE. Układ regulacji ciśnienia Fendt VarioGrip dostępny jest we wszystkich wersjach tylnej osi, także z regulowanym rozstawem.

Największe ciągniki 726 Vario i 728 Vario standardowo wyposażone będą z tyłu w opony o rozmiarze 650/85 R38 o średnicy 205 cm. Duża średnica przekłada się na lepszy uciąg i mniejsze zagęszczenie gleby. Dostępne będzie także ogumienie o rozmiarze 710/70 R42.
Ciągniki o mniejszej mocy tj. 720 Vario, 722 Vario i 724 Vario oferowane będą standardowo z oponami o rozmiarze 650/65 R42 i średnicy 1,95 m.
Nowy układ chłodzenia
Układ chłodzenia Concentric Air System (CAS) znany jest m.in. z ciągników Fendt 1000 Vario i zaprojektowany został dla jednostek napędowych pracujących z niskimi obrotami. Wyróżnia się on kompaktową budową, co pozwala na większe wychylenie kół przednich podczas skrętu, który w nowej serii 700 Vario wynosi 52 stopnie.
Umieszczony przed chłodnicami wentylator napędzany jest hydraulicznie i pracuje zależnie od aktualnych obrotów i obciążenia silnika. Pozwala to efektywnie pracować przy mniejszym poborze mocy do napędu. Dzięki lokalizacji wentylatora o średnicy 56 cm z przodu powietrze wtłaczane jest do chłodnic, co zdaniem producenta zmniejsza zapotrzebowanie na moc napędu wentylatora nawet o 40 procent w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Zaoszczędzona tutaj moc może zostać wykorzystana do zwiększenia mocy uciągu w polu.
Bezpieczeństwo w transporcie
Dzięki prędkości 60 km/h ciągnik będzie bardzo często wykorzystywany w transporcie. Ciągniki wyposażone będą w układ regulujący czułość układu kierowniczego zależnie od aktualnej prędkości jazdy. Układ Fendt Stability Control przy prędkości jazdy powyżej 25 km/h zmniejsza przechylanie ciągnika na zakrętach.
Kolejny element wyposażenia zwieszający komfort i bezpieczeństwo podczas prac transportowych z przyczepą to asystent hamowania. Czujnik zamontowany w przekładni mierzy czy ciężka przyczepa popycha ciągnik np. podczas zjazdu ze wzniesienia. Gdy dojdzie to takiej sytuacji czujni w zależności od zmierzonej siły uruchamia automatycznie układ hamulcowy. Asystent hamowania dostępny będzie dopiero od końca 2023 roku.
W kabinie Fendt ONE
Nowe ciągniki Fendt 700 Vario wyposażone są w wielofunkcyjny joystick, opcjonalną dźwignię 3L, 10-calowy wyświetlacz na desce rozdzielczej oraz 12-calowy wyświetlacz na podłokietniku. Dostępny jest także drugi 12-calowy wyświetlacz wysuwany z podsufitki z prawej strony. Koncepcja obsługi Fendt ONE pozwala na łatwe korzystanie ze wszystkich składowych rolnictwa precyzyjnego od począwszy od automatycznego prowadzenia Fendt Guide, poprzez Fendt Section Control (SC), Fendt Variable Rate Control (VRC). Fendt ONE pozwala także wykorzystać inne funkcje rolnictwa precyzyjnego takie jak: Fendt Contur Assistant, Fendt TI Headland (zarządzanie pracą na uwrociach), Fendt TI Turn Assistant (układ automatycznego zawracania).
Większy komfort w kabinie
Kabina nowych ciągników Fendt 700 Vario może być wyposażona opcjonalnie w układ wentylacji kategorii 4. Dzięki niemu traktorzysta jest bardzo dokładnie chroniony przed kurzem i oparami środków ochrony roślin.
Prawa szyba wyposażona jest w dużą wycieraczkę, co zapewnia komfort pracy podczas niesprzyjającej pogody. Ciągnik można wyposażyć w dwie kamery, jedna z przodu, druga z tyłu. Zależnie od pogody i pory roku napoje w schowku mogą być schładzane w zakresie temperatur od 0 do 16 stopni, lub ogrzewane od 45 do 65 stopni.
Nowy fotel
Ciągnik Fendt 700 Vario będzie można wyposażyć w aż sześć wersji foteli traktorzysty. Nowością jest dostępny za dopłatą fotel Premium, którego regulacji dokonuje się na terminalu Fendt ONE. Wysokość siedziska, nachylenie oparcia itd. można dokonywać przyciskami umieszczonymi z boku fotela. Tak szeroka możliwość regulacji fotela pozwala także zapamiętywać ustawienia dla różnych traktorzystów.
Nowy ładowacz czołowy Fendt Vario Cargo Profi 6.100
Cargo Profi 6.100 został zbudowany od podstaw na potrzeby nowej serii 700 Vario. Jego maksymalny udźwig wynosi 4070 daN, a wysokość podnoszenia 4,85 m. Fendt informuje, że ta wersja ładowacza dostępna będzie w sprzedaży od końca 2023 roku.
Do zasilania ładowacza Fendt zaleca wykorzystanie dodatkowych zaworów, aby nie blokować ich z tyłu ciągnika. Po zamontowaniu ładowacza operator informowany będzie o przepracowanym czasie z ładowaczem i o zbliżającej się obsłudze tj. smarowaniu ładowacza.
Ładowacz może być obsługiwany dźwignią 3L, co pozwala obsługiwać jednocześnie nawet 3 funkcje. Na dźwigni 3L można także zmieniać kierunek jazdy.
Wydajna hydraulika
Układ hydrauliczny może być zasilany pompą o maksymalnym wydatku nawet 220 l/min. Z tyłu można zamontować płaskie, zapobiegające kapaniu oleju gniazda typu FFC. Z tyłu może być maksymalnie 5 sekcji, z przodu maksymalnie 3 sekcje, a pomiędzy osiami 2 sekcje.
Oferowana obecnie szósta generacja ciągników Fendt 700 Vario będzie produkowana nadal i obejmować będzie jak dotychczas sześć modeli od 714 Vario do 724 Vario.