r e k l a m a
Partnerzy portalu
Największy Claas Xerion dysponuje mocą 653 KM!
22.07.2023autor: Dawid Konieczka
Claas rozszerza ofertę ciągników Xerion. Do oferty dołączają dwa nowe modele 12.50 i 12.650, które przeznaczone są do ciężkich prac pociągowych. W Europie ciągniki dostępne będą wyłącznie z nowym, gąsienicowym układem jezdnym Terra Trac.
Na wstępie warto wspomnieć, że oferowane dotychczas trzy modele ciągników Claas Xerion 4200, 4500 i 5000 to typowe ciągniki wielozadaniowe. Dzięki możliwości obracania, lub nawet przemieszczania kabiny ciągniki można wykorzystywać je wszechstronnie np. jako nośnik narzędzi. Inaczej jest z nowymi ciągnikami Claas Xerion 12.590 i 12.650. To traktory stworzone do najcięższych prac uprawowych, które wysoką wydajność podczas pracy uzyskują m.in. dzięki gąsienicowemu podwoziu Terra Trac. Nowe ciągniki nie mają obrotowej kabiny, pochodzi ona z kombajnów Lexion i Trion.
Elementami wyróżniającymi nowe modele Claas Xerion jest niskoobrotowy silnik Mercedes Benz, system wspomagania operatora CEMOS, hydraulika o maksymalnej wydajnisci 537 l/min, kabina operatora amortyzowana w czterech punktach oraz nowe podwozie gąsienicowe Terra Trac z funkcją tłumienia drgań.
25 lat obecności na rynku
Ciągniki Claas Xerion oferowane są na rynku pod 25 lat. Dzięki nowym modelom niemiecki producent chce odgrywać jeszcze większą rolę nie tylko w Europie Środkowej i zachodniej ale także na odległych rynkach Ameryki Północnej, Południowej a także w Australii.
Producent informuje, że podczas konstruowania nowych ciągników Xerion serii 12 zaproszono do współpracy ponad 300 rolników, którzy przedstawiali oczekiwania wobec mocnego ciągnika pociągowego. Oto Kluczowe cechy jakie musi spełniać najmocniejsze ciągnik w gospodarstwie:
- niskie koszty eksploatacji dzięi niskiemu zużyciu paliwa, niskim kosztom serwisowania a także wysokiej wartości przy odsprzedaży ciągnika
- dobra trakcja – wysoki moment obrotowy i moc musza być efektywnie przenoszone na podłoże, ważna jest duża powierzchnia styku z glebą, rozłożenie masy 50:50
- wysoki komfort – przestronna kabina z dobrą widocznością we wszystkich kierunkach, amortyzacja kabiny w czterech punktach, podwozie gąsienicowe z układem tłumienia drgań
- wsparcie podczas pracy – Xerion w tym zakresie oferuje system obsługi Cebis, wielofunkcyjną dźwignię Cmotion, układ wspomagania traktorzysty CEMOS oraz układ prowadzenia GPS Pilot z terminalem Cemis 1200.
Sprawdzona konstrukcja
Nowe modele Xerion serii 12 wykorzystują te same, sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne z mniejszych modeli 4200, 4500 i 5000. Mowa tutaj o skręcanej ramie i dwóch osiach skrętnych, które zostały odpowiednio wzmocnione ze względu na wyższą moc i zwiększony rozstaw kół. W Europie nowe ciągniki Xerion oferowane będą wyłącznie z gąsienicowym układem jednym Terra Trac, na pozostałych rynkach dostępne będą także wersje kołowe z ogumieniem bliźniaczym o maksymalnym rozmiarze 800/70 R42.
Silnik znany z Lexion i Jaguar
W nowych ciągnikach Claas Xerion 12.590 i 12.650 pracuje sześciocylindrowy, rzędowy silnik Mercedes Benz OM473 LA o pojemności skokowej 15.6 l. W mniejszym modelu silnik generuje moc maksymalną 585 KM przy 1600 obr./min, a w większym ciągniku Xerion 12.650 653 KM. Silnik to niskoobrotowa konstrukcja, która w modelu Xerion 12.650 generuje maksymalny moment obrotowy 3100 Nm przy 1300 obr./min. Prędkość biegu jałowego Claas obniżył do 650 obr./min.
Imponujące wrażenie robi ogromny pakiet chłodnic. Z wnętrza kabiny maska ma kształt wieloryba. Pakiet obejmuje chłodnicę cieczy chłodzącej silnika, oleju przekładniowego, oleju hydraulicznego, oraz dwie chłodnie oleju przedniego i tylnego mostu. Wentylator chłodnicy ma funkcje zmiany obrotów, co zapewnia sprawne i wydajne chłodzenie. Chłodnice są rozkładane, co ułatwia ich czyszczenie. W pobliżu pakietu chłodnic zlokalizowane jest gniazdo ze sprężonym powietrzem. Zbiornik paliwa w nowych ciągnikach mieści 1400 l ON. Dzięki jego centralnej lokalizacji w czasie jego opróżniania cały czas rozkład masy pozostaje zachowany w stosunku 50:50. Zbiornik AdBlue mieści 90 l. Dzięki obniżonym obrotom silnika czasookres wymiany oleju wydłużony jest do 1000 godzin.
Bezstopniowy napęd Cmatic
W nowych ciągnikach Xerion pracuje bezstopniowy napęd Cmatic dostarczany przez firmę ZF. To ta sama konstrukcja, która od kilku miesięcy pracuje w dotychczas oferowanym ciągniku Xerion 5000. Claas informuje, że płynne zwiększanie prędkości korzystnie wpływa na eksploatację połączeń zaczepowych i trwałość konstrukcji pracujących z tyłu szerokich maszyn uprawowych.
Claas informuje, że przekładnia ma cztery, automatycznie zmieniane zakresy robocze. Dzięki temu moc przekazywana jest z dużą sprawnością zawsze na dwie osie. W połączeniu z rozkładem masy 50:50 zapewnia to maksymalny uciąg nawet podczas wykonywania skrętów. Ciągniki Xerion serii 12 z podwoziem gąsienicowym Terra Trac osiągają prędkość maksymalną 40 km/h przy 1400 obr./min. Wersje kołowe dostępne poza Europą mogą poruszać się maksymalnie 50 km/h, co jest niespotykaną wartością przy takiej mocy i gabarytach ciągnika.
CEMOS pomaga oszczędzać paliwo
CEMOS to układ, który podpowiada jak zmianić ustawienia ciągnika, aby spalac jak najmniej paliwa lub pracować z jak największą wydajnością. Układ znany jest z ciągników Axion i Arion wyposażonych w przekładnie bezstopniowe. CEMOS po wprowadzeniu warunków pracy oblicza i wizualizuje ryzyko zagęszczenia gleby w trzech warstwach.
Nowy Xerion gotowy do pracy ma masę 24 ton. Taka masa w połączeniu z gąsienicowym układem jezdnym zapewnia dobre przeniesienie napędu niemal w każdych warunkach.
Hydraulika bez ograniczeń
Claas zapewnia, że mimo niskoobrotowej koncepcji pracy silnika dostępna jest bardzo wydajna hydraulika. Maksymalny wydatek może wynosić aż 573 l/min przy 1900 obr./min. To łączny wydatek 3 współpracujących pomp hydraulicznych. Na życzenie z tyłu ciągnika oprócz złącz LS można zamontować gniazda o zwieszonej średnicy, które pozwalają dostarczyć nawet 140 l/min oleju do najbardziej wymagających odbiorników. Natężenie przepłuwy na gniazdach z tyłu cały czas wyświetlane jest graficznie na terminalu Cebis. Dzięki temu traktorzysta może łatwo określić, która sekcja ma być priorytetową. To ważne w przypadku rozbudowanych siewników, które mają kilka odbiorników o dużym zapotrzebowaniu na olej.
Nowe gąsienice Terra Trac
Na potrzeby nowej serii Xerion fabryka Claas Industrietechnik w Padeborn opracowała zupełnie nowe podwozie gąsienicowe. Do skrętu wózków gąsienicowych na każdej osi wykorzystywane są po 2 siłowniki. Duże koła napędowe zawsze zazębiają się na ośmiu krzywkach elastycznej gąsienicy. Dwuczęściowa konstrukcja ramy gąsienic pozwala niezależnie dostosowywać się do nierówności podłoża rolkom pośrednim na przodzie i z tyłu wózka. Dwie najmniejsze rolki znajdują się dokładnie na połowie długości wózka, dzięki temu konstrukcja gąsienic zawsze dopasowuje się do podłoża. Gumowe amortyzatory z przodu i z tyłu wózka tłumią drgania całej konstrukcji. W ofercie są gąsienice o szerokości 30 lub 36 cali (762 lub 914 mm). Ciągnik z węższymi gąsienicami nie przekracza szerokości 3 m.
Wersje kołowe można wyposażyć w koła bliźniacze o maksymalnym rozmiarze 800/70 R42, co daje niespotykaną na rynku dużą powierzchnię styku z podłożem. Wszystkie ciągniki Xerion dostępne są z układem Dynamic Streering, co pozwala zmniejszyć o połowę liczbę obrotów kierownicą.
Oferowany w standardzie układ centralnego smarowania pozwala utrzymać w dobrej kondycji zwrotnice skrętnych wózków gąsienicowych.
Kabina od kombajnów Lexion i Trion
W nowych ciągnikach Xerion 12.590 i 12.650 wykorzystywana jest kabina z kombajnów Lexion i Trion. W stosunku do maszyn żnownych została ona wydłużona z przodu na dole o 27 cm. Dzięki temu jej kubatura przekracza 4 m3, co jest niespotykanym wynikiem w ciągnikach rolniczych. Fotel traktorzysty można obracać w prawo w zakresie aż 40 stopni. Dodatkowo przy prawym, przednim słupku znajdują się dodatkowe podnóżki, co pozwala w pełni rozprostować nogi, nawet rosłemu traktorzyście. Podnóżki znajdują się także na kolumnie kierowniczej, co pozwala odpocząć nogom gdy operator siedzi na wprost. Kolumna kierownicza jak w kombajnie i poziomo ułożony tłumik z prawej strony zapewniają bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach.
Do obsługi ciągnika wykorzystuje się terminal Cebis zintegrowany z podłokietnikiem. Do układu prowadzania oraz obsługi maszyn z ISOBUS służy monitor Cemis 1200. Claas zaznacza, że nowe ciągniki Xerion wyposażone są w amortyzacje kabiny w czterech punktach.
Cemis 1200 nie tylko do automatycznego prowadzenia
Terminal Cemis 1200 oprócz prowadzenia GPS obsługuje także ISOBUS. Dostęne aktywacje Section Control lub zmienne dawkowanie pozwalają precyzyjnie wysiewać nasiona nawet z wykorzystaniem najszerszych siewników. Poza tym Cemis 1200 pozwala realizować wszystkie zadnia rolnictwa precyzyjnego m.in. zarządzanie zleceniami online.
Dalszy wzrost wydajności pracy możliwy jest dzięki zautomatyzowanemu tworzeniu kilku linii referencyjnych dla każdego pola. Za podstawie zapisanych lub zaimportowanych granic pola linie proste lub krzywe AB mogą być tworzone i zapisywane dla różnych obszarów pola.
Specjaliści Claas Polska informują, że zamówili już dwa egzemplarze nowych ciągników Xerion serii 12. Pierwszy z nich przyjedzie do Polski w pierwszych dniach września. Po kilku pokazach maszyna trafi na wystawę Agro Show w Bednarach, gdzie wszyscy będą mogli podziwiać tego olbrzyma z bliska.
Dawid Konieczka
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a