Jak odpalić traktor zimą na mrozie? Podstawowe zasady i porady
Listopadowy atak zimy był dla wielu rolników zaskoczeniem. Kiedyś mróz i śnieg w listopadzie nie nikogo nie dziwił. Jednak w ostatnich latach długa jesień i ciepła zima, podczas której śnieg i mróz na przewarzającym obszarze Polski były incydentalne pozwoliła nam się od nich odzwyczaić. Nie zmienia to faktu, że gdy mróz się pojawi, to z odpaleniem ciągników rolniczych, ładowarek teleskopowych czy kombajnów (trwają jeszcze zbiory buraków cukrowych i kukurydzy na ziarno) mogą być problemy. Podpowiadamy więc jak można ich uniknąć i zadbać o pewny start silnika zimą.
Mamy już grudzień, a w wielu miejscach w Polsce śnieg i przymrozki trzymają. A przed nadejściem siarczystszych mrozów warto zadbać o kilka szczegółów, które ułatwią rozruch silnika w zimne dni. Gdy temperatura spadnie poniżej –20ºC, problemy z zapaleniem mogą mieć nawet maszyny garażowane. Dla wielu rolników, zwłaszcza tych, którzy każdego ranka używają ciągnik lub ładowarkę do prac w oborze, bezproblemowy start silnika to podstawa.
Sprawny akumulator to podstawa
Podstawowym podzespołem, który zapewnia bezproblemowy rozruch jest sprawny akumulator. Gdy nad ranem temperatura spadnie poniżej –20ºC, sprawność każdego akumulatora, nawet tego nowego, obniża się o 50%. Jeśli więc bateria ma już kilka lat i trzeba ją regularnie doładowywać, lepiej dla własnego spokoju wymienić ją przed nadejściem chłodów.
W sprawnym akumulatorze gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28 g/cm3. Jeśli jest niższa, nie ma się co łudzić, że silnik zapali przy niskiej temperaturze. Jeśli w celach akumulatora poziom elektrolitu jest zbyt niski, należy go uzupełnić wodą destylowaną, a następnie naładować akumulator. Trzeba pamiętać, że w czasie ładowania natężenie prądu nie powinno być wyższe niż 10% pojemności akumulatora (np. 170 Ah – prąd ładowania 17 A).
Przed zimą warto oczyścić klemy i zaciski oraz zabezpieczyć je wazeliną techniczną. Przy okazji badania technicznego ciągnika warto wykonać test sprawności akumulatora. Nawet jeśli sprawdzimy go latem, gdy silnik zapala bez problemów, test poinformuje nas o zbliżających się kłopotach.
Poprawna eksploatacja ciągników rolniczych w okresie zimowym
Niezależnie od tego, czy nasz traktor w gospodarstwie odpoczywa czy też jest eksploatowany zimą, warto postępować w okresie chłodów i mrozów według poniższych wskazówek:
- zadbać o optymalną temperaturę pracy silnika,
- skontrolować stan odstojnika wyłapującego wodę,
- tankować zimowy olej napędowy lub stosować dodatki do paliwa zapobiegające wytrącaniu się parafiny,
- podczas tankowania paliwa stosować zasadę pełnego zbiornika aby nie następowała kondensacja powietrza,
- w starszych i nieużywanych zimą ciągnikach i maszynach warto wymontować stary akumulator i przechowywać go w ciepłym pomieszczeniu,
- w nowoczesnych ciągnikach długotrwały brak prądu może powodować problemy z poprawnym funkcjonowaniem układu elektrycznego,
- w ciągnikach z klimatyzacją warto ją włączyć raz na 2 tygodnie w celu nasmarowania wszystkich jej elementów i rozprowadzić czynnik,
- warto tez usunąć wodę z butli układu pneumatycznego,
- należy zweryfikować stan świec żarowych/płomieniowych
- warto sprawdzić termin przeglądów okresowych - wymianą olejów i filtrów oraz kontrola techniczna pojazdu,
Przechowywanie maszyn w okresie zimowym
- maszyna powinna stać na paletach, deskach lub podporach,
- elementy robocze należy pokryć farbą,
- zasilić smarem wszystkie punkty smarne,
- należy też zabezpieczyć komputery i sterowniki maszyn rolniczych,
- opryskiwacze polowe należy dokładnie umyć, odkręcić oraz wyczyścić filtry i rozpylacze oraz spuścić wodę z pompy i zalać ją płynem do spryskiwaczy,
Poniżej film poradnikowy w tym temacie, który nagraliśmy specjalnie dla Was 4 lata temu, ale zawarte w nim porady są nadal aktualne!
Jan Beba
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Dawid Konieczka
<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>
Najważniejsze tematy