Claas unowocześnił fabrykę ciągników w Le Mans
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Claas unowocześnił fabrykę ciągników w Le Mans

22.05.2021autor: Jan Beba

40 mln euro i trzy lata zajęła przebudowa fabryki ciągników Claas w Le Mans we Francji. Wykorzystywane na szeroką skalę najnowsze technologie cyfrowe wyznaczają nową jakość produkcji w fabryce.

Decyzję o gruntowanej modernizacji francuskiego zakładu podjęto w 2017 roku, na co przeznaczono kwotę 40 milionów euro. Zainwestowano ją przede wszystkim w kompletną modernizację linii montażowej i cyfrową transformację zakładu. Claas podkreśla, że daje to łącznie sumę 80 mln euro, jaką producent od 2003 roku zainwestował w dawną fabrykę traktorów Renault Agriculture.

Cyfrowa era

Modernizacja zakładu stwarza zupełnie nowe możliwości produkcji coraz bardziej zaawansowanych i indywidualnie skonfigurowanych ciągników. W tym celu na nowo przemyślano wiele złożonych procesów, zwłaszcza w obszarze logistyki wewnętrznej. Zastosowanie najnowszych technologii wirtualnej rzeczywistości umożliwiło cyfrową symulację wszystkich procesów już na etapie planowania fabryki i to nawet dla modeli ciągników, których produkcja jeszcze się nie rozpoczęła. Za pomocą animacji 3D i okularów VR odtworzono całą gamę scenariuszy, aby przejść przez wszystkie etapy montażu – od układu napędowego aż do gotowego i przetestowanego ciągnika. Dzięki temu na wczesnym etapie zidentyfikowano również konieczne zmiany strukturalne. Ważnym czynnikiem w automatyzacji produkcji było wprowadzenie tzw. Automatycznie Sterowanych Pojazdów (ang. Automated Guided Vehicles, AGV). Czterdzieści tego rodzaju autonomicznych pojazdów transportowych w pełni automatycznie i bez udziału kierowcy przewozi ciągniki od pierwszego do ostatniego stanowiska montażowego i może przemieszczać ładunki o masie do 20 ton. Pojazdy te zapewniają zatem wystarczającą nośność nie tylko dla aktualnych serii, ale także dla przyszłych, jeszcze mocniejszych modeli. W przyszłości w ten sposób ma być produkowanych nawet 60 ciągników dziennie. Szacunkowo oznacza to przyszłą roczną zdolność produkcyjną na poziomie 13 tys. ciągników zamiast obecnej, wynoszącej około 10 tys. egzemplarzy.

r e k l a m a

Nowocześniejsze stanowiska pracy

Gruntowna przebudowa zakładu to duża korzyść również dla pracowników. Dzięki nowej infrastrukturze logistycznej mają oni znacznie więcej miejsca na ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach montażowych – na taśmę dostarczane są bowiem tylko te części, które są potrzebne natychmiast. Na niektórych stanowiskach pracownicy mają możliwość łatwiejszej komunikacji za pomocą zestawów słuchawkowych. Ponadto jasne kolory w połączeniu z najnowszą technologią oświetlenia LED zapewniają sprzyjającą skupieniu i przyjemną atmosferę pracy w warunkach zbliżonych do światła dziennego.

Obecnie w Le Mans produkowanych jest pięć serii ciągników o mocy od 75 do 460 KM. Razem z centrum rozwojowym w Vélizy pod Paryżem oraz centrum testowania i walidacji w Trangé Claas zatrudnia w zakładach w Le Mans około 1000 pracowników. Zakłady te ściśle współpracują z innymi centrami rozwojowymi i fabrykami – w Niemczech na przykład z Claas E-Systems w Dissen lub z Claas Industrietechnik w Paderborn, gdzie budowane są napędy Terra Trac dla ciągników Axion 900 Terra Trac oraz przekładnie bezstopniowe z rozdziałem mocy dla serii Arion 500 i Arion 600.

Dodając do tego otwarte w tym samym czasie nowe centrum technologiczne w Ymeray koło Chartres, Claas jeszcze bardziej wzmacnia swoją obecność we Francji. W Metz już od 1958 roku Claas produkuje prasy dla rolnictwa i obecnie w tym kraju zatrudnia ponad 2200 pracowników.

Zobacz, jak bardzo udało się zwiększyć innowacyjność produkcji od czasu przejęcia zakładu przez Claas w 2003 roku.

autor Jan Beba

Jan Beba

<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Automatyczny hamulec przyczepy w ciągnikach Claas. Jak działa w praktyce?

Ciągniki Claas Arion 500 i 600 wyposażone w przekładnią Cmatic i pneumatyczny układ hamulcowy otrzymują teraz nową funkcję. To automatyczny hamulec przyczep, który ma na celu odciążenie i wsparcia operatora w trudnych sytuacjach transportowych i roboczych, takich jak jazda na pochyłościach czy śliskiej nawierzchni z ciężkimi przyczepami lub praca na zboczach prasami kostkującymi, prasoowijarkami, zaczepianymi opryskiwaczami.

czytaj więcej

Technologia Shrledlage w żywieniu opasów - na czym polega i jakie daje korzyści?

W żywieniu przeżuwaczy zastosowanie wprowadzonej przez firmę Claas technologii SHREDLAGE® zapewnia lepszy efekt strukturalny i lepszą strawność w porównaniu z tradycyjną, krótko przyciętą kiszonką z kukurydzy.

czytaj więcej
Ciągniki

Kubota Demo Tour 2023

Kubota zorganizowała pokazy Demo Tour w pięciu różnych lokalizacjach, gdzie odwiedzający mogli zobaczyć w akcji i przetestować najnowsze maszyny i ciągniki Kuboty.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)