- Przy ilu obrotach silnika osiągana jest prędkość maksymalna 60 km/h w największych ciągnikach 726 Vario i 728 Vario (Fendt)
- Jaką gamę silników do 100 KM – zgodnie z przyjętą strategią – do roku 2026 będzie oferowął John Deere
- Miedzy, jakimi seriami klasyfikuje się Valtra Q i jaka jest moc najmniejszego i największego modelu
- W jakie dodatkowe układy można za dopłatą doposażyć ciągniki z palety Valtry
W ubiegłym roku segment najmocniejszych ciągników stanowił nieco ponad 10% rynku, dokładnie 10,8%, na co wpłynęło zarejestrowanie 1 535 ciągników. Dynamika w porównaniu z 2020 r. pozytywna, bo ponad 50% rok do roku. Także w bieżącym niełatwym dla wielu gospodarstw roku tendencja jest pozytywna, bo już po ośmiu miesiącach mamy 1 108 rejestracji, czyli wzrost o 12% w porównaniu z 2021. Choć cały czas wiodącą rolę w krajowym rynku mają ciągniki z zakresu mocy od 71 do 200 KM, to najbardziej prestiżowy jest właśnie najwyższy zakres. W ostatnich tygodniach zostaliśmy zaproszeni na prezentację nowości, właśnie z grupy powyżej 200 KM.
Fendt 700 Vario – uniwersalna maszyna
Siódma generacja ciągników 700 Vario to całkowicie nowa konstrukcja. W ciągnikach pracuje nowy silnik, przekładnia Vario Drive, pakiet chłodnic z hydraulicznie napędzanym wentylatorem oraz układ zmiany ciśnienia w ogumieniu Fendt Vario Grip. To tylko kilka szczegółów, które z flagowych modeli traktorów Fendt trafiły teraz do popularnej na całym świecie siedemsetki.
Nowa seria
Fendt 700 Vario składa się z pięciu modeli (
720 Vario,
722 Vario,
724 Vario,
726 Vario i
728 Vario). Ich zakres mocy wg normy
ECE R120 wynosi od
147 kW/203 KM do
206 kW/283 KM. Wraz z układem zarządzania mocą
Fendt DynamicPerformance (DP) moc w modelu 728 Vario zwiększona jest o 20 KM i wynosi maksymalnie
303 KM.
W serii
Fendt 700 Vario wykorzystywany jest układ przeniesienia napędu
VarioDrive, znany z serii
1000 i
900 Vario. Wyróżnia się on jednym zakresem i inteligentnym rozdziałem mocy na oś przednią i tylną. Nie trzeba zmieniać
trybu pracy pomiędzy polem a transportem.
Traktorzysta nie musi nawet włączać
napędu przedniej osi, za wszystko odpowiada
Vario Drive. Poza tym
układ napędowy pozwala na zwiększenie
prędkości obrotowej przednich kół na
uwrociach, co skutkuje zmniejszeniem
średnicy zawracania. W nowej serii Fendt 700 Vario wynosi ona tylko
10 m!
Wiele rozwiązań z konstruktorów flagowych, kołowych ciągników Fendt przeniesionych do ciągników serii 700 Vario. Jeden z nich jest układem z hydraulicznym mechanizmem mechanizmu odbijającym przed chłodnicamiNapęd pracuje najbardziej efektywnie w zakresie od 1 400 do 1 700 obr./min. W największych ciągnikach 726 Vario i 728 Vario prędkość maksymalna 60 km/h osiągana jest przy 1 450 obr./min. Prędkość 50 km/h ciągniki rozwijają przy 1 200 obr./min., a 40 km/h już przy 950 obr./min.
Pod maską
700 Vario pracuje nowy, niskoobrotowy, sześciocylindrowy
silnik AGCO Power, o pojemności
7,5 l (w
Fendt 728 Vario maks. moment obr. 1450 Nm odstępny jest przy 1300 obr./min.). Dzięki
niskim obrotom w kabinie jest cicho.
W nowej serii 700 Vario jest do wyboru aż 6 opcji fotela traktorzysty. W najbogatszej wersji funkcje wentylacji, ogrzewania oraz masażu obsługuje się na terminalu Fendt ONE. O bezpieczeństwo w transporcie dbał będzie asystent hamowania, który automatycznie uruchamia hamulce, gdy podczas zjazdu ze wzniesienia wypełnione ładunkiem przyczepy będą napierać na traktor. |
W Fendt 728 Vario stosunek masy do mocy wynosi 30,5 kg/KM. Dzięki temu ciągnik jest sprawny podczas lżejszych i mieszanych prac, gdzie nie potrzeba pełnej mocy uciągu. Ciągniki dostępne będą ze zintegrowanym układem regulacji ciśnienia w ogumieniu Fendt VarioGrip. Największe ciągniki będą miały z tyłu ogumienie 650/85 R38 o średnicy 205 cm. Dostępne będą także opony 710/70 R42.
Do nowej serii 700 Vario Fendt przygotował także nowy ładowacz czołowy Cargo Profi 6.100, który dysponuje udźwigiem 4070 daN i wysokością podnoszenia 4,85 m.
John Deere 8R 410 eAutoPowr – do 5 km/h z napędem elektrycznym
W ciągniku
8R 410 o mocy maksymalnej nawet
458 KM John Deere zaprezentował nową
przekładnię bezstopniową z
elektromechanicznym rozdziałem mocy. To opcja wyposażenia tego modelu we wszystkich wersjach układów jezdnych:
kołowym,
dwugąsienicowym i z
czterema gąsienicami. To kolejny dowód obranego przez koncern kierunku
elektryfikacji maszyn rolniczych.
W skrzyni eAutoPowr w nowym John Deere 8R 410 za płynną zmianą zmiany zakresów odpowiada silnik elektryczny. Menu obsługi rozszerzonej o parametr uzysku energii z generatora
W tym miejscu warto podkreślić, że zgodnie z zaprezentowana niedawno strategią do roku 2026 John Deere będzie oferował gamę ciągników do 100 KM z napędem elektrycznym. W nowej przekładni eAutoPowr konstruktorzy John Deere zastąpili elementy hydrauliczne dwoma bezszczotkowymi silnikami elektrycznymi, które teraz odpowiadać będą za płynną zmianę zakresów.
Silniki te praktycznie
się nie zużywają, a
układ przeniesienia mocy przewyższa trwałością inne oferowane dotychczas w branży koncepcje. Co więcej, upraszcza to
konstrukcję przekładni i umożliwia
zdalną diagnostykę techniczną w
czasie rzeczywistym. Dzięki wprowadzonym zmianom
traktorzysta może korzystać z precyzyjnej
regulacji prędkości i lepszego
przyspieszenia, bo do napędzania maszyny do prędkości
5 km/h wykorzystywany jest wyłącznie
napęd elektryczny, co umożliwia szybką i bardzo płynną
zmianę prędkości jazdy.
Napęd elektryczny zaprojektowano w taki sposób, że zapewnia nie tylko siłę napędową, ale również do 100 kW mocy elektrycznej dla urządzeń zewnętrznych poprzez trójfazowy prąd przemienny 480 V (AC). Pierwsze zastosowanie tego rozwiązania firma John Deere opracowała wspólnie z firmą Joskin. W połączeniu z napędem osi Joskin dwie osie wozu asenizacyjnego są napędzane elektrycznie, dzięki czemu masa wozu jest wykorzystywana do trakcji. |
John Deere informuje, że ciągnik może pracować z optymalną wydajnością przy mniejszym obciążeniu lub dodatkowo zwiększyć wydajność dzięki możliwości obsługi szerszych narzędzi. Napęd elektryczny jest włączany przy wsparciu układu eDrive, aby zapobiec poślizgowi kół. Operator może ustawić stopień ograniczenia poślizgu. Dzięki temu system może wspomagać ciągnik stale lub tylko w określonych sytuacjach, np. podczas jazdy na wzniesieniach.
Valtra Q – nowa gama ciągników z Finlandii
Valtra Q klasyfikuje się między serią
T a
S. Moc najmniejszego modelu
Q225 wynosi
230 KM, a największego
Q305 305 KM. Sercem ciągnika jest produkowany w Finlandii
7,4 l silnik
AGCO Power, który ma największą pojemność skokową na rynku w tym segmencie ciągników.
To sprawdzona jednostka, dobrze znana z serii
T. Maksymalna moc jest dostępna od prędkości obrotowych wynoszących
1 850 obr./min., a
maksymalny moment obrotowy utrzymuje się na stałym poziomie w zakresie od
1 000 do
1 500 obr./min. Wszystkie modele ciągników serii
Q wyposażone są w bezstopniową przekładnię
AGCO CVT, która jest bardzo łatwa w obsłudze.
Nowe ciągniki mają pneumatyczne zawieszenie przedniej osi na poduszkach. Dodatkowo można je wyposażyć w system zawieszenia kabiny AutoComfort, który samoczynnie dostosowuje tłumienie drgań i wstrząsów do warunków jazdy. Sterownik zawieszenia AutoComfort pracuje na magistrali CANbus Valtra.
Seria Q to 5 modeli 6-cylindrowych ciągników o mocy od 230 do 305 KM. Wszystkie modele wyposażone są w bezstopniową przekładnię CVTCiągniki serii Q mają 4 800 kg udźwigu na przednim TUZ i 10 tys. kg z tyłu. Pompa hydrauliczna w wersji standardowej ma wydajność ponad 200 l/min. Masa gotowego do pracy ciągnika serii Q wynosi 9 200 kg, zaś dopuszczalna masa całkowita maszyny to aż 16 ton. Rozkład masy ciągnika to – 41% na osi przedniej i 59% na osi tylnej.
Względem serii T Valtra Q ma zwiększony o 5 cm rozstaw osi, który wynosi 3 050 mm. Dzięki wyprofilowanej ramie ciągnika zachowana została dobra zwrotność i skręt kół. Standardowo wszystkie modele wyposażone są w światła robocze LED. |
Za dopłatą istnieje również możliwość zamówienie oświetlenia drogowego w tej technologii. W serii Q na życzenie klienta możliwe jest wybranie dowolnego koloru ciągnika z palety Valtry. Traktory można wyposażyć w układ centralnego pompowania kół, oraz centralny układ smarowania.
autorzy: Dawid Konieczka, Jan Beba, Krzysztof Gębski
fot. ilustracyjne: John Deere