Najwięcej cukru w Nakle, najmniej w Dobrzelinie. Duże różnice w cenach buraków
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. planuje kupić i przerobić w tym sezonie ok. 6,4 mln ton surowca. Kampania jest na półmetku.
– Do 9 listopada oddziały Krajowej Spółki Cukrowej S.A. skupiły łącznie ponad 3 mln ton buraków cukrowych, których średnia polaryzacja wynosi 17 proc. – informuje Szymon Smajdor, rzecznik prasowy spółki.
Średnia zawartość cukru w burakach jest jak na razie dużo wyższa niż średnia polaryzacja w ubiegłorocznej kampanii, gdy wyniosła ona tylko 15,05 proc., na czym zaważyły niekorzystne warunki pogodowe oraz masowe pojawienie się szkodników. Tym niemniej polaryzacja w poszczególnych cukrowniach wykazuje duże różnice, sięgające 2 proc. To spowoduje, że plantatorzy z różnych regionów Polski otrzymują za buraki większe i mniejsze stawk.
Jak informuje Szymon Smajdor, najwyższą średnią polaryzację mają jak dotąd buraki dostarczane do Cukrowni Nakło – 18,24 proc. Dalej kolejno plasują się: Cukrownia Malbork – 17,16 proc., Cukrownia Kluczewo – 17,03 proc., Cukrownia Werbkowice – 16,91 proc., Cukrownia Kruszwica – 16,77 proc., Cukrownia Krasnystaw – 16,52 proc., Cukrownia Dobrzelin – 16,4 proc. Zróżnicowane regionalnie są także średnie plony buraków. Najwyższe są w tej ostatniej, czyli Cukrowni Dobrzelin, i wynoszą blisko 67 ton z hektara.
W tej kampanii Krajowa Spółka Cukrowa stosuje stawkę 28 euro za tonę buraków przy polaryzacji wynoszącej 16 proc. Do przeliczenia na złotówki stosowany jest dla buraków kontraktowanych średni kurs NBP z września 2021 r., wynoszący 4,5664 PLN/EUR. Za każde 0,1 proc. zawartości cukru w burakach ponad 16 proc. cena jest zwiększana o niespełna 1 proc.
Przy polaryzacji wynoszącej 16 proc. podstawowa cena za tonę buraków wyniesie ok. 128 zł. Przy polaryzacji 18,24 proc. (Cukrownia Nakło) cena ta wyniesie ok. 154 zł za tonę, zaś przy polaryzacji 16,4 proc. (Cukrownia Nakło) – ok. 133 zł. Daje to różnicę niemal 20 zł na tonie, zaś na hektarze (przy plonie wynoszącym 60 ton) – ok. 1200 zł.
KSC ma tegorocznej kampanii skupić rekordową ilość buraków. Odbierze je od 13 tys. rolników. Spółka ma ok. 40-procentowy udział w krajowym rynku cukru.
ar
Najważniejsze tematy