Reforma WPR 2021: wiele nierozwiązanych kwestii
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Reforma WPR 2021: wiele nierozwiązanych kwestii

19.05.2021autor: wk

Definicja aktywnego rolnika, finansowanie zielonej architektury i interwencje publiczne. To tylko niektóre z wciąż nierozwiązanych spraw podczas trwających negocjacji nad reformą Wspólnej Polityki Rolnej. Rozmowy wchodzą w decydująca fazę i powinny zakończyć się jeszcze w maju.  

Na posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. monitoringu Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej informację w sprawie toczących się negocjacji przedstawił resort rolnictwa. Wynika z nich, że już trzy lata trwają prace nad trzema rozporządzeniami dotyczącymi reformy Wspólnej Polityki Rolnej (rozporządzenie o planach strategicznych, horyzontalne oraz o wspólnej organizacji rynków rolnych). Pierwotnie reforma miała wejść w życie 1 stycznia 2021 r. Ale przedłużające się negocjacje zmusiły UE do wprowadzenia okresu przejściowego, a w tym czasie środki finansowe dla rolników będą rozdysponowane według dotychczasowych zasad. Zmiany wejdą więc w życie z początkiem 2023 r. 

Ostatnia prosta


Tymczasem obecne negocjacje pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim oraz Radą UE (tzw. trilog) są w końcowej fazie. Odbyły się już 24 spotkania. Najwięcej trilogów było poświęconych planom strategicznym. Dodatkowo w marcu odbył się supertrilog obejmujący wszystkie rozporządzenia z najwyższą reprezentacją polityczną negocjatorów. Kolejne spotkanie negocjacyjne w tej formule jest planowane na ostatni tydzień maja. Równolegle do posiedzenia Rady Ministrów ds. Rolnictwa. 

– Na obecnym etapie nie osiągnięto jeszcze całkowitego kompromisu. My w negocjacjach kierujemy się zasadą, że nic nie jest ustalone dopóki wszystko nie jest ustalone. Z tego względu wstrzymujemy się z oceną dotychczasowych wyników negocjacji – powiedziała wiceminister rolnictwa Anna Gembicka.
r e k l a m a

Sporne tematy


Z dyskutowanych wciąż elementów reformy WPR, które są ważne dla Polski resort rolnictwa wymienił: 
tzw. zieloną architekturę 
ukierunkowanie wsparcia bezpośredniego  
wymiar społeczny WPR 
dyscyplina finansowa 
interwencje publiczne na rynkach rolnych 
- W obszarze dotyczącym zielonej architektury Parlament Europejski opowiada się za zaostrzeniem norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska wchodzących w zakres warunkowości. My jesteśmy przeciwni takim zmianom i popieramy te rozwiązania, które zostały ustalone w ramach stanowiska Rady UE – zadeklarowała wiceminister A. Gembicka.  

Transfer między filarami 


Parlament Europejski wiąże także z zieloną architekturą poziom transferu między filarami WPR a także proponuje ograniczenie maksymalnego transferu między filarami do 5% pierwotnych alokacji. W drodze wyjątku państwa mające dopłaty bezpośrednie poniżej średniej mogłyby przenieść z II filaru (PROW) na płatności bezpośrednie do 12% środków. Dodatkowo PE proponuje ograniczenie wykorzystania przetransferowanych środków do działań służących klimatowi i środowisku. – My jako kraj sprzeciwiamy się tym propozycją i opowiadamy się za utrzymaniem rozwiązań przyjętych na szczycie w sprawie Wieloletnich Ram Finansowych w lipcu 2020 r. czyli opowiadamy się za przeniesieniem do 30% środków II filara bez ograniczeń sposobu ich wykorzystywania – powiedziała wiceminister Anna Gembicka.  

Ile na eko-schematy? 


W dyskusji pozostaje też minimalny poziom wydatków na eko-schematy. Parlament chce aby przeznaczyć na ten rodzaj wsparcia do 30% płatności bezpośrednich. 
– Naszym zdaniem poziom 20% przyjętych przez Radę jest wystarczający. Ale rozumiemy potrzebę kompromisu w tej sprawie. Moglibyśmy zaakceptować nieco wyższy limit wydatków na eko-schematy ale pod pewnymi warunkami – powiedział A. Gembicka.
 

Aktywny rolnik 


Dyskutowana też jest cały czas definicja aktywnego rolnika. Ustalono, że te definicja ma być obowiązkowa ale elastyczna. Ma być ona dostosowana do krajowych planów strategicznych. – Polska może zaakceptować obowiązkowe stosowanie tej definicji pod warunkiem, że wszyscy rolnicy otrzymujący do 5 tys. euro  będą uznawani za aktywnych. Ponadto uważamy, że weryfikacja czy wnioskodawca jest aktywnym rolnikiem nie powinna wymagać oceny czy jest on powiązany z innymi podmiotami oraz czy jeden z tych podmiotów jest aktywnym rolnikiem – poinformowała A. Gembicka. 

Jeden z trzech


W zakresie redystrybucji wsparcia jesteśmy gotowi poprzeć rozwiązanie kompromisowe, zgodnie z którym państwo musiałoby stosować przynajmniej jeden z trzech instrumentów: capping, degresywność płatności lub płatność redystrybucyjną. W przypadku tej ostatniej uważamy, aby państwa miały elastyczność w zasadach przyznawania tego wsparcia. Tymczasem to co proponuje PE polski rząd uznaje za mało elastyczne.

Wsparcie powiązane z produkcją   


Istotny dla Polski jest maksymalny poziom finansowania wsparcie związane z produkcją. PE chce obniżyć ten poziom do 12% płatności koperty płatności. My chcemy poziom 15%. 
Wymiar społeczny WPR 
Polska sprzeciwia się także pomysłom PE dotyczących wymiaru społecznego WPR. Praktyce oznaczałoby to uzależnienie udzielenia wsparcie z WPR od przestrzegania przepisów prawa pracy. Zdaniem MRiRW wymagałoby to rozbudowy systemu kontroli i sankcji. Uważamy, że każdy kraj ma instytucje, które dbają o przestrzeganie tych przepisów. 

Wspólna organizacja rynków


Cały czas trwają rozmowy dotyczące kwestii wspólnej organizacji rynków. Zgadzamy się tu z Parlamentem, że niezbędne jest dbanie o stabilizacje rynków rolnych poprzez utworzenie:
obserwatorium rynków produktów rolnych
mechanizmu wczesnego ostrzeganie sytuacją kryzysową
rozszerzenie zakresu sektorów objętych interwencją rynkową
wydłużenie okresów prowadzenia interwencji 

Relacje handlowe   


Popieramy stanowisko PE w sprawie relacji handlowych z krajami trzecimi. Tak aby chronić rynek europejski przed importem, który nie spełnia unijnych standardów. Zależy nam bowiem na zachowaniu równych warunków konkurencji. Co ma duże znacznie zwłaszcza w kontekście wprowadzania strategii „Od pola do stołu” oraz „Bioróżnorodności”. 

Co dalej?


- Najbliższy supertrilog rozpocznie się 25 maja i może przynieść rozstrzygnięcie w tych obszarach, które pozostają do dyskusji. Ambicją prezydencji portugalskiej jest doprowadzenie podczas trilogu do porozumienia w sprawie reformy. Zapowiedziano, że negocjacje będą trwały do skutku – podsumowała wiceminister rolnictwa Anna Gembicka. 
wk
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Dotacje rolnicze po 2023: Co już udało się ustalić w nowej WPR?

Rada Unii Europejskiej, Komisja Europejska oraz Parlament Europejski nie doszły do porozumienia w sprawie WPR po 2022 roku. Trójstronne negocjacje (tzw. supertrilog) odbyły się w dniach 26–27 maja w Brukseli podczas posiedzenia Rady UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa.

czytaj więcej
Aktualności

Wojciechowski: zaważyła nadmierna obawa, że rolnicy nie będą zainteresowani ekoschematami

Dzisiaj miały się zakończyć negocjacje pomiędzy Radą, Parlamentem i Komisją Europejską w ramach trillogu na temat reformy WPR. Niestety nie udało się osiągnąć porozumienia. Wypowiedział się na ten temat komisarz ds. rolnictwa UE, Janusz Wojciechowski. 

czytaj więcej
Aktualności

Pomoc dla małych gospodarstw. Znamy szczegóły dwóch przyszłych programów PROW

Szczególne traktowanie małych gospodarstw rodzinnych zapowiada rząd w kolejnej unijnej perspektywie finansowej. Znamy szczegóły dwóch działań, które będą finansowane z drugiego filara Wspólnej Polityki Rolnej. 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)