Raport: Polska żywność na celowniku rosyjskiej propagandy
Producenci polskiej żywności są jednymi z najczęściej atakowanych celów przez prorosyjską dezinformację w internecie i mediach społecznościowych, wynika z ostatnich badań. Celem tych działań jest osłabienie wizerunku naszej żywności i osłabienia hasła „Zdrowe, bo polskie”.
Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych poddał analizie dane z polskich social mediów oraz internetu za cały 2021 rok. We wnioskach wskazano jednoznacznie na zintensyfikowaną operację mającą na celu osłabienie wizerunku jakościowego polskiej żywności i polskich produktów spożywczych w oczach polskich konsumentów.
Wnioski z raportu
Analiza danych ilościowych dotyczących sytuacji komunikacyjnej i wizerunku polskiej żywności w przestrzeni mediów społecznościowych wskazuje na wysoki poziom zainteresowania tym tematem. Zarówno sam temat, jak i poszczególne sektory branży generują wysokie zasięgi w mediach społecznościowych i w całej sieci (portale, blogi itp.).
„Analiza danych jakościowych dotycząca wizerunku wskazuje jednoznacznie na wysoki poziom zagrożenia wizerunku całej branży, jak i poszczególnych sektorów. Głównie w kanale Facebook widoczne są dywanowe ataki hybrydowe dotyczące jakości analizowanych produktów oraz poszczególnych sektorów z kont o jawnie prorosyjskim profilu” – czytamy w raporcie IBIiMS.
Cel ataków
Zebrane dane wskazują na to, że strategicznym celem ataków jest tonowanie hasła “zdrowe, bo polskie!” i zdyskredytowanie jakości produktów polskich wobec produktów zagranicznych.
„Pogłębiona analiza dostępnych danych wskazuje na bardzo mocne negatywne oddziaływanie kont w kanale Facebook i Youtube. Na kontach tych mieszają się treści atakujące polski przemysł z polityczną krytyką polskich polityków i afirmacją działań Białorusi i Rosji” piszą analitycy Instytutu, którzy zwracają uwagę, że 80% polskich producentów żywności oraz 94% produktów w 2021 r. padło ofiarą dezinformacji.
Cel: mięso i mleko
W trakcie badań IBIiMS odnotowano szereg negatywnych przekazów do odpowiednich grup docelowych, głównie w kategoriach produkcji nabiału i mięsa. Szczególnie adresowane one były do klientów sieci handlowych, intensywnie działając w kierunku obniżenia wiarygodności oferowanych tam produktów. Głównymi narzędziami do ataku na polską żywność są zdeformowane lub często całkowicie kłamliwe informacje dotycząca wątków jakościowych. Część kont charakteryzuje się wyjątkowo, czasem wręcz infantylnie, pozytywnym stosunkiem do wschodnich sąsiadów Polski (Białoruś, Rosja), a nawet aktywnie i szeroko działa w tamtejszych mediach społecznościowych.
Rekomendacje działań
Zdaniem Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych bez zapewniania kompleksowej ochrony w przestrzeni szeroko pojętego internetu, polskie produkty żywnościowe będą dynamicznie tracić kontrolę nad własnym wizerunkiem, głównie w przestrzeni jakościowej. By wydostać się z pozycji „krok za”, polscy producenci przemysłowi powinni rozważyć skoordynowanie działań rozbijających siatki dezinformacyjne już na etapie ich organizacji i budowy infrastruktury pod ataki wizerunkowe.
wk
fot. envatoelements
Najważniejsze tematy