r e k l a m a
r e k l a m a
Partnerzy portalu
Łatwiejsza zamiana działek?
10.06.2021autor: wk
Ministerstwo rolnictwa chce ułatwić Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa dokonywanie zamian nieruchomości. W ten sposób ma się zwiększyć efektywność gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Do konsultacji społecznych został skierowany projekt rozporządzenia ministra rolnictwa, którego celem jest konieczności zwiększenia efektywności procesu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa wchodzącymi w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. - Zmieniająca się rzeczywistość wywiera bezpośredni wpływ na kształtowanie polityki państwa, w tym polityki rolnej. Aktualny kontekst gospodarowania Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz cele ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wymagają modyfikacji – czytamy w uzasadnieniu rozporządzenia.
• osoba fizyczna (a więc nie tylko rolnik w rozumieniu obecnie obowiązujących przepisów),
• osoba prawna
• jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
przenosiłaby na Skarb Państwa własność nieruchomości (zarówno tych, które mają charakter rolny jak i tych, które nie są nieruchomościami rolnymi), w zamian za przeniesienie przez KOWR, na ten podmiot własności nieruchomości rolnej wchodzącej w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Nadrzędny interes publiczny
Zmiana przepisów ma stwarzać możliwości zamiany nieruchomości na nieruchomość rolną w sytuacji, gdy jest to uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym, czyli realizacją zadań wynikających z polityki państwa, w szczególności:
• wdrażania i stosowania instrumentów wsparcia rolnictwa,
• aktywnej polityki rolnej oraz rozwoju obszarów wiejskich.
Do takiej zamiany będzie potrzebna zgoda ministra rolnictwa, który będzie oceniał czy zamiana będzie korzystna.
• miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
• miejscowym planie rewitalizacji,
• miejscowym planie odbudowy,
jest przeznaczona na cele inne niż rolne.
Albo w przypadku której w ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu sposób zagospodarowania i warunków zabudowy terenu na którym ta nieruchomość jest położona określony został jako inny niż rolny.
Z kolei w przypadku braku miejscowego planu lub ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – która jest położona na terenie określonym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jako niezwiązany z kierunkami i zasadami kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Jednakże za zgodą ministra właściwego do spraw rolnictwa, gdy nieruchomość będąca przedmiotem zamiany ma istotne znaczenie dla realizacji zadań polityki rolnej państwa i dla pełnej realizacji tej polityki powinna wrócić do Zasobu, a jednocześnie podmiot, z którym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa ma takiej zamiany dokonać, daje gwarancje prawidłowej gospodarki lub gospodarowania nieruchomością w inny sposób – mający pozytywny wpływ na rozwój obszarów wiejskich, to nie powinno być przeszkód, by na skutek zamiany mógł otrzymać nieruchomość rolną z Zasobu.
Projektowany przepis znajdzie zastosowanie zatem w sytuacji zamiany nieruchomości o każdym charakterze na rolną lub taką, gdzie rolny charakter nieruchomości Zasobu nie został całkowicie wyłączony.
wk
Nieruchomość za nieruchomość rolną
Ministerstwo rolnictwa chce dopuścić możliwości dokonania zamiany, na podstawie której:• osoba fizyczna (a więc nie tylko rolnik w rozumieniu obecnie obowiązujących przepisów),
• osoba prawna
• jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej,
przenosiłaby na Skarb Państwa własność nieruchomości (zarówno tych, które mają charakter rolny jak i tych, które nie są nieruchomościami rolnymi), w zamian za przeniesienie przez KOWR, na ten podmiot własności nieruchomości rolnej wchodzącej w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Nadrzędny interes publiczny
Zmiana przepisów ma stwarzać możliwości zamiany nieruchomości na nieruchomość rolną w sytuacji, gdy jest to uzasadnione nadrzędnym interesem publicznym, czyli realizacją zadań wynikających z polityki państwa, w szczególności:
• wdrażania i stosowania instrumentów wsparcia rolnictwa,
• aktywnej polityki rolnej oraz rozwoju obszarów wiejskich.
Do takiej zamiany będzie potrzebna zgoda ministra rolnictwa, który będzie oceniał czy zamiana będzie korzystna.
Zasady zamiany
Zasadą jednak pozostaje zamiana na nieruchomość, która w:• miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
• miejscowym planie rewitalizacji,
• miejscowym planie odbudowy,
jest przeznaczona na cele inne niż rolne.
Albo w przypadku której w ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu sposób zagospodarowania i warunków zabudowy terenu na którym ta nieruchomość jest położona określony został jako inny niż rolny.
Z kolei w przypadku braku miejscowego planu lub ostatecznej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – która jest położona na terenie określonym w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jako niezwiązany z kierunkami i zasadami kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
Jednakże za zgodą ministra właściwego do spraw rolnictwa, gdy nieruchomość będąca przedmiotem zamiany ma istotne znaczenie dla realizacji zadań polityki rolnej państwa i dla pełnej realizacji tej polityki powinna wrócić do Zasobu, a jednocześnie podmiot, z którym Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa ma takiej zamiany dokonać, daje gwarancje prawidłowej gospodarki lub gospodarowania nieruchomością w inny sposób – mający pozytywny wpływ na rozwój obszarów wiejskich, to nie powinno być przeszkód, by na skutek zamiany mógł otrzymać nieruchomość rolną z Zasobu.
Projektowany przepis znajdzie zastosowanie zatem w sytuacji zamiany nieruchomości o każdym charakterze na rolną lub taką, gdzie rolny charakter nieruchomości Zasobu nie został całkowicie wyłączony.
wk
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a