Koniec z nieuczciwymi praktykami handlowymi wobec rolników? Zapadło kluczowe stanowisko
O możliwych rozwiązaniach, które chroniłyby producentów rolnych przed nieuczciwymi praktykami handlowymi ze strony firm nabywających produkty z ich gospodarstw dyskutowano podczas piątkowego posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego.
– Zdarza się, że firmy skupujące produkty rolne, m.in. zboża, warzywa, owoce czy zwierzęta, odbierają towar nie płacąc za nie rolnikom. Scenariusz zwykle jest taki sam: pojawia się podmiot gospodarczy, który w początkowym okresie swojej działalności płaci za odebrane produkty zdobywając tym samym zaufanie rolników, jednak po jakimś czasie ogłasza upadłość, a rolnik pozostaje z ogromnym deficytem finansowym – powiedział Artur Konarski, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego.
Proceder ten przybiera na sile, dlatego Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego wypracowała projekt stanowiska w sprawie konieczności podjęcia działań mających na celu ochronę rolników przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.
– (…) Mając na względzie coraz częściej pojawiające się przypadki nieuczciwych praktyk niektórych podmiotów gospodarczych wykorzystujących swoją przewagę w relacjach handlowych z rolnikami i przetwórcami stanowczo wnioskujemy o stworzenie mechanizmów dających rolnikom szanse na obronę swoich interesów. Nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez silniejszych kontrahentów stawiają rolników w bardzo trudnej sytuacji finansowej, a w dłuższej perspektywie czasowej - przy braku odpowiedniej reakcji - mogą doprowadzić do upadku wielu gospodarstw – napisano w projekcie.
Zdaniem komisji, krokiem niezbędnym jest podjęcie prac legislacyjnych zmierzających do powołania w ramach KOWR funduszu gwarancyjnego dla rolników, którego główne założenia powinny być następujące:
- powinien gwarantować wypłacalność transakcji w obrocie płodami rolnymi i zwierzętami hodowlanymi działając na zasadzie asekuracji,
- jego środki powinny pochodzić ze składek podmiotów gospodarczych, odprowadzanych w określonej wysokości procentowej transakcji kupna,
- powinien dysponować uprawnieniami inspekcyjnymi i prewencyjnymi, dającymi możliwości sprawdzenia wiarygodności podmiotów skupowych i przedsiębiorstw sprzedających nawozy sztuczne i środki ochrony roślin oraz eliminować lub chociaż ostrzegać przed ryzykiem transakcji z nieuczciwymi podmiotami,
- powinien zostać wyposażony w możliwość skupowania od rolników ich wierzytelności w celu odzyskania środków od niewypłacalnych podmiotów,
- powinien gwarantować darmową pomoc prawną dla rolników dotkniętych nieuczciwymi praktykami i udzielanie jej w każdym województwie.
Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego zobowiązała się do wystąpienia z inicjatywą uchwałodawczą zmierzającą do przyjęcia przez Sejmik apelu o pilne rozpoczęcie wyżej wskazanych prac legislacyjnych adresowanego do: Marszałka Sejmu RP, Marszałka Senatu RP, Prezesa Rady Ministrów, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra Sprawiedliwości, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Sejmu RP.
Dominika Mulak
<p>redaktor top agrar Polska i portalu topagrar.pl</p>
Najważniejsze tematy