r e k l a m a
Partnerzy portalu
Ciągnik niezgodny z zamówieniem
22.08.2020autor: adw. Mikołaj Pomin
Pytanie: Trzy lata temu kupiliśmy nowy ciągnik. Nie jest on jednak zgodny z zamówieniem. Co możemy w tej sprawie zrobić?
Odpowiedź: Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia). Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
* nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
* nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
* nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia, co do takiego jej przeznaczenia;
* została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Z zadanego pytania nie wynika, o jaką niezgodność chodzi. Przyjmując jednak, że jest ona istotna, moglibyśmy mówić o wadzie fizycznej. Czytelnik mógłby zatem skorzystać z uprawnień z rękojmi, o ile w umowie strony jej nie wyłączyły lub nie ograniczyły.
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
Problem jednak w tym, że przy sprzedaży między przedsiębiorcami (za przedsiębiorcę uważa się również rolnika) kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku, gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu (nie dotyczy to wady podstępnie ukrytej lub gdy sprzedawca zapewniał o braku wad).
Trudno będzie wykazać w omawianym przypadku, że dopiero po 3 latach rolnik, korzystający z ciągnika zorientował się, że nie spełnia on parametrów czy funkcji istotnych i możliwych do wykrycia w dniu sprzedaży. W takim przypadku uznać należy, że uprawnienia z rękojmi wygasły.
adw. Mikołaj Pomin
* nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
* nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
* nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia, co do takiego jej przeznaczenia;
* została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Z zadanego pytania nie wynika, o jaką niezgodność chodzi. Przyjmując jednak, że jest ona istotna, moglibyśmy mówić o wadzie fizycznej. Czytelnik mógłby zatem skorzystać z uprawnień z rękojmi, o ile w umowie strony jej nie wyłączyły lub nie ograniczyły.
Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
Problem jednak w tym, że przy sprzedaży między przedsiębiorcami (za przedsiębiorcę uważa się również rolnika) kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku, gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu (nie dotyczy to wady podstępnie ukrytej lub gdy sprzedawca zapewniał o braku wad).
Trudno będzie wykazać w omawianym przypadku, że dopiero po 3 latach rolnik, korzystający z ciągnika zorientował się, że nie spełnia on parametrów czy funkcji istotnych i możliwych do wykrycia w dniu sprzedaży. W takim przypadku uznać należy, że uprawnienia z rękojmi wygasły.
adw. Mikołaj Pomin
adw. Mikołaj Pomin
Prawnik w redakcji "top agrar Polska".
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a