BDO: wpis elektroniczny, ewidencja papierowa
Do 30 czerwca 2020 roku można prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej. Nie zwalnia to jednak z rejestracji w BDO.
Dopiero 30 stycznia br. opublikowano ustawę o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Znowelizowane przepisy wydłużają termin, do którego można prowadzić ewidencję odpadów w formie papierowej – do 30 czerwca br. Przedłużenie to nie dotyczy jednak obowiązku rejestracji.
Rejestracja tylko elektronicznie
Po 1 stycznia br. rejestracja w Bazie Danych o Odpadach (BDO) jest możliwa tylko w formie elektronicznej. Urzędy marszałkowskie nie przyjmują już wniosków papierowych. Aby złożyć wniosek o rejestrację w BDO trzeba zalogować się do systemu BDO na stronie: www.bdo.mos.gov.pl. Do zalogowania potrzebny jest profil zaufany (można go założyć, np. za pomocą bankowości elektronicznej w większości banków). Kto nie zarejestrował się jeszcze w bazie danych o odpadach, a ma taki obowiązek, musi zrobić to jak najszybciej.
Zgodnie z ustawą, wniosek o wpis powinno złożyć się przed rozpoczęciem działalności, a w przypadku prowadzenia działalności bez wpisu do BDO należy niezwłocznie złożyć wniosek rejestracyjny. Po rejestracji otrzymamy numer rejestrowy, który należy umieszczać na dokumentach takich jak:
- faktury VAT,
- paragony fiskalne,
- umowy kupna–sprzedaży,
- sprawozdania,
- karty przekazania odpadów,
- karty ewidencji odpadów.
O tym, kto musi rejestrować się w BDO pisaliśmy w lutowym numerze „top agrar Polska”.
Konto i tak potrzebne
Utworzenie konta w elektronicznej bazie danych nie ominie także i tych rolników, którzy złożyli papierowe wnioski o wpis do rejestru przed końcem ubiegłego roku. Trzeba pamiętać, że uzyskanie wpisu to nie koniec obowiązków wynikających z BDO. Co więcej, składając taki wniosek i rejestrując się w rejestrze, dajemy przecież wszystkim służbom kontrolującym gospodarkę odpadami jasny sygnał, że w naszym gospodarstwie są one wytwarzane. A co za tym idzie – musimy liczyć się z kontrolą.
Dla wszystkich, którzy rejestrują się w BDO, resort ochrony środowiska uruchomił infolinię, która obecnie dostępna jest przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę pod numerem 22 340 40 50.
Ewidencja na papierze
Teoretycznie już od 1 stycznia br. wszystkie dokumenty związane z gospodarką odpadami powinny być wystawiane elektronicznie w BDO. Jednak wspomniana nowelizacja przepisów pozwala jeszcze do 30 czerwca prowadzić ewidencję odpadów oraz wystawiać karty przekazania w wersji papierowej. Jest tylko jeden warunek – do 31 lipca br. trzeba będzie przepisać je do systemu elektronicznego.
Problem dla mniejszych
Okazuje się np., że gospodarstwa, które nie podlegają BDO i nie muszą prowadzić ewidencji odpadów, mają problemy z ich zbyciem, ponieważ odbiorcy oczekują, że zbywca wystawi kartę przekazania odpadu, której przecież nie wystawi podmiot nieprowadzący ewidencji – czekamy w tej kwestii na interpretację Ministerstwa Klimatu.
Grzegorz Ignaczewski
<p>redaktor „top agrar Polska”, ekonomista, specjalista w zakresie dopłat bezpośrednich, PROW i ekonomiki gospodarstw.</p>
Najważniejsze tematy