Pöttinger Jumbo 7000 do ciągników o mocy do 500 KM!
Nowa seria przyczep samozbierających Pöttinger Jumbo 7000 oprócz imponujących rozmiarów, ma także kilka nowych rozwiązań technicznych. Producent zapewnia, że maszyny mogą bezpiecznie współpracować z ciągnikami o mocy nawet 500 KM!
Hydraulicznie napędzany podbieracz
Hydraulika siłowa jest zwykle wykorzystywana do sterowania wysokością pracy podbieracza. W przyczepach Pöttinger Jumbo 7000 hydraulika odpowiada również za napęd 7-rzędowego, krzywkowego podbieracza o szerokości 2,3 m. Prędkość jego palców zależy od prędkości jazdy ciągnika i jest regulowana automatycznie. Zdaniem producenta, możliwość regulacji prędkości pracy podbieracza korzystnie wpływa na jakość zbieranego materiału. Większość trawy jest wyczesywana z darni, a nie wyrywana wraz z nią. Opcjonalnie podbieracz można wyposażyć w koła podporowe dla lepszego kopiowania terenu. Do pozycji transportowej mogą one być składane hydraulicznie. Do pracy na bardzo nierównych lub podmokłych łąkach, podbieracz można doposażyć w trzecią rolkę kopiującą.
Łagodny start rotora
Za podbieraczem zlokalizowany jest rotor. Belka nożowa, która wyposażona jest w 48 ostrzy, umożliwia cięcie zielonki na długość 34 mm. Do wymiany noży nie są potrzebne narzędzia. Belkę nożową opuszcza się z panelu sterującego umieszczonego na lewym boku przyczepy. Każdy z noży jest zabezpieczony indywidualnie. Napęd z ciągnika na rotor jest przekazywany przez szerokokątny wał przegubowo-teleskopowy, a następnie przez wielorowkową przekładnię pasową. Załączenie napędu odbywa się przez napięcie pasów przy pomocy sterowanej hydraulicznie rolki napinającej. Takie rozwiązanie sprawia, że rozruch rotora i podbieracza odbywa się łagodnie, bez szarpnięć. Pöttinger deklaruje dłuższą żywotność palców rotora oraz noży tnących, dzięki zastosowaniu do ich wykonania stali o podwyższonej odporności na ścieranie. Noże są obracalne, a do ich ostrzenia służy automatyczna ostrzałka znajdująca się na wyposażeniu przyczepy.
Automatyczny załadunek i wyładunek
Względem poprzedniej generacji przyczep samozaładowczych, podłoga została obniżona o 25 cm. Przenośnik łańcuchowo-listwowy jest napędzany przez dwa silniki hydrauliczne. Mogą one pracować w dwóch trybach prędkości: wolnym - do załadunku oraz szybkim - do wyładunku. Listwy są przykręcane do łańcuchów. Zależnie od rodzaju zbieranego materiału oraz jego wilgotności można wybrać jeden z trzech trybów zagęszczenia masy wewnątrz skrzyni ładunkowej. Zagęszczanie materiału wspomaga, oferowana opcjonalnie, sterowana hydraulicznie przednia ściana. Wychylenie ściany jest sterowane automatycznie na podstawie danych z trzech czujników (momentu obrotowego na rotorze, siły docisku rolki napinającej pasy i siły naporu na przednią ścianę). Po osiągnięciu ustalonego stopnia zagęszczenia, zostaje uruchomiony przenośnik podłogowy, który przesuwa materiał do tyłu. Górna cześć przedniej ściany również jest ruchoma. Jej głównym zadaniem jest duże zagęszczenie materiału. Po jej opuszczeniu, możliwy jest także załadunek przyczepy podczas jazdy za sieczkarnią (np. podczas pierwszego przejazdu po polu, gdy nie ma możliwości aby jechać obok sieczkarni). Przyczepy Pöttinger Jumbo z powodzeniem pracują jako przyczepy objętościowe, po zdemontowaniu podbieracza. Podczas wyładunku ruchoma przednia ściana wspomaga również wypychanie zebranej sieczki. Równomierne dozowanie na pryzmie to zadanie trzech walców. Na czas przejazdów po drogach publicznych, skrzynia ładunkowa może zostać przykryta siatką z tworzywa sztucznego, która jest automatycznie naciągana na całą długość skrzyni.
Aktywne zawieszenie kół Pöttinger Jumbo
Podwozia są oferowane w wersji tandem lub tridem. Producent zastosował aktywne, hydropneumatyczne zawieszenie. Oprócz poprawy komfortu jazdy po drogach, ma ułatwiać pracę w górzystym terenie. Za amortyzację podczas jazdy „na pusto” oraz z ładunkiem odpowiadają niezależne zestawy akumulatorów hydrauliczno-gazowych. Do sterowania przyczepą można wykorzystać sterowniki Power Control lub terminale ISOBUS Expert 75 i CCI 1200. Przyczepa jest wyposażona w ISOBUS, więc do jej obsługi można korzystać z terminalu ciągnika.
opr. ap
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy