Pomysły na tankowanie AdBlue
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Pomysły na tankowanie AdBlue

06.05.2021autor: Jan Józefowicz

Oto kilka wskazówek, dotyczących obchodzenia się z tym płynem.

Co to jest AdBlue

Przy wysokich temperaturach spalania w silniku azot (N) i tlen (O) z powietrza również reagują ze sobą, wytwarzając szkodliwe dla środowiska tlenki azotu (NOx). Aby móc ponownie zredukować te tlenki, co pozwala spełnić normy emisji, wymagany jest amoniak (NH3). Dzięki temu w selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w katalizatorze z tlenków azotu (NOx) uzyskuje się azot (N) i wodę (H2O). Amoniak uzyskuje się ze standaryzowanego 32% wodnego roztworu mocznika. 

Oficjalnie oznaczenie w Europie to AUS 32 („AqueousUrea Solution”, co znaczy: „wodny roztwór mocznika”). Powstaje on ze demineralizowanej wody i rozpuszczonego w niej mocznika. W Ameryce Północnej często mówi się o DEF („Diesel Exhaust Fluid”). W wielu krajach przyjęła się nazwa handlowa „AdBlue”.

Jak powinno się postępować z AdBlue:

  • AdBlue zamarza poniżej –11°C. Jego skuteczność jest zachowana i po rozmrożeniu można go użyć ponownie.
  • Okres trwałości zależy od temperatury przechowywania. W zakresie od –5 do +10°C wynosi 36 miesięcy, a powyżej 35°C już tylko sześć miesięcy. Generalnie należy unikać bezpośredniego nasłonecznienia i temperatury powyżej 50°C. 
  • Jeśli AdBlue mocno pachnie amoniakiem to znaczy, że jest przestarzały. W takim przypadku nie należy go stosować, ponieważ zawartość mocznika może być zbyt niska!
  • Jeśli dysponujesz refraktometrem, możesz określić, czy minimalna zawartość mocznika nie spadła poniżej dopuszczalnej, czyli 31,8%.
  • Jeśli AdBlue przez dłuższy czas ma kontakt z tlenem, to skrystalizuje. Pojawi się stała, biała masa, która może zatkać filtry i rury, co doprowadzi do kosztownej naprawy.
  •  Kosztowne może być również przypadkowe wlanie oleju napędowego do zbiornika AdBlue lub AdBlue do zbiornika oleju napędowego. W żadnym razie nie uruchamiaj wtedy silnika, ale zasięgnij rady w kompetentnym warsztacie!
  • AdBlue ma zdolność pełzania i działa korodująco. Dlatego rozlany AdBlue należy jak najszybciej usunąć ze wszystkich metali i lakieru, zwłaszcza styków elektrycznych i połączeń wtykowych, używając dużej ilości wody.
  • To samo dotyczy kontaktu skóry lub oczu z AdBlue. Płukanie pomaga. Jeśli to konieczne, skonsultuj się z lekarzem.

W „profi” 3/2021 na str. 64-67 pokazujemy kilka pomysłów na tankowanie AdBlue. 

opr. jj

autor Jan Józefowicz

Jan Józefowicz

redaktor

<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Nadchodzą "Docieracze" Profi!

Tego jeszcze nie było! Już niebawem premiera nowego programu naszego magazynu "Profi" pod nazwą "Docieracze".

czytaj więcej

Zapraszamy na webinarium „Mniej herbicydów, więcej pielników”!

Już 11. maja o godzinie 19:00 odbędzie się bezpłatne webinarium “Coraz mniej herbicydów coraz więcej pielników w uprawie warzyw i truskawek i innych roślin”.

czytaj więcej

Czym charakteryzuje się nowy Juwel?

Oferta marki Lemken wzbogaca się o serię lekkich, obracalnych pługów zawieszanych Juwel 6.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)