Pomysły na tankowanie AdBlue
Oto kilka wskazówek, dotyczących obchodzenia się z tym płynem.
Co to jest AdBlue
Przy wysokich temperaturach spalania w silniku azot (N) i tlen (O) z powietrza również reagują ze sobą, wytwarzając szkodliwe dla środowiska tlenki azotu (NOx). Aby móc ponownie zredukować te tlenki, co pozwala spełnić normy emisji, wymagany jest amoniak (NH3). Dzięki temu w selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w katalizatorze z tlenków azotu (NOx) uzyskuje się azot (N) i wodę (H2O). Amoniak uzyskuje się ze standaryzowanego 32% wodnego roztworu mocznika.
Oficjalnie oznaczenie w Europie to AUS 32 („AqueousUrea Solution”, co znaczy: „wodny roztwór mocznika”). Powstaje on ze demineralizowanej wody i rozpuszczonego w niej mocznika. W Ameryce Północnej często mówi się o DEF („Diesel Exhaust Fluid”). W wielu krajach przyjęła się nazwa handlowa „AdBlue”.
Jak powinno się postępować z AdBlue:
- AdBlue zamarza poniżej –11°C. Jego skuteczność jest zachowana i po rozmrożeniu można go użyć ponownie.
- Okres trwałości zależy od temperatury przechowywania. W zakresie od –5 do +10°C wynosi 36 miesięcy, a powyżej 35°C już tylko sześć miesięcy. Generalnie należy unikać bezpośredniego nasłonecznienia i temperatury powyżej 50°C.
- Jeśli AdBlue mocno pachnie amoniakiem to znaczy, że jest przestarzały. W takim przypadku nie należy go stosować, ponieważ zawartość mocznika może być zbyt niska!
- Jeśli dysponujesz refraktometrem, możesz określić, czy minimalna zawartość mocznika nie spadła poniżej dopuszczalnej, czyli 31,8%.
- Jeśli AdBlue przez dłuższy czas ma kontakt z tlenem, to skrystalizuje. Pojawi się stała, biała masa, która może zatkać filtry i rury, co doprowadzi do kosztownej naprawy.
- Kosztowne może być również przypadkowe wlanie oleju napędowego do zbiornika AdBlue lub AdBlue do zbiornika oleju napędowego. W żadnym razie nie uruchamiaj wtedy silnika, ale zasięgnij rady w kompetentnym warsztacie!
- AdBlue ma zdolność pełzania i działa korodująco. Dlatego rozlany AdBlue należy jak najszybciej usunąć ze wszystkich metali i lakieru, zwłaszcza styków elektrycznych i połączeń wtykowych, używając dużej ilości wody.
- To samo dotyczy kontaktu skóry lub oczu z AdBlue. Płukanie pomaga. Jeśli to konieczne, skonsultuj się z lekarzem.
W „profi” 3/2021 na str. 64-67 pokazujemy kilka pomysłów na tankowanie AdBlue.
opr. jj
Jan Józefowicz
redaktor
<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>
Najważniejsze tematy