Pierwszy rozrzutnik Fliegl KDS zjechał z linii montażowej
Po przejęciu marki Brochard w lipcu 2019 roku Fliegl zaprezentował na targach Agritechnica nowe rozrzutniki KDS. Na początku lutego 2020 roku z linii montażowej zjechał pierwszy egzemplarz tej serii.
W lipcu 2019 roku firma Fliegl przejęła francuskiego producenta rozrzutników Brochard, o czym informowaliśmy tutaj. Podczas zeszłorocznych targów Agritechnica 2019 w Hanowerze Fliegl przedstawił nową serię rozrzutników obornika KDS z tarczowym systemem rozrzutu VarioSPLASH. Na początku lutego 2020 roku z linii montażowej zjechał pierwszy egzemplarz nowej serii.
Konstrukcja Fliegl KDS
Nowe rozrzutniki Fliegl KDS są dostępne w trzech wersjach nadwozia, z jedno–, dwu– lub trzyosiowym układem jezdnym. Pojemność skrzyni ładunkowej w zależności od modelu mieści się w zakresie od 12 do 32 m3. Ściany boczne i podłoga są wykonane ze stali drobnoziarnistej, a podwozie ze stabilnej ramy drążonej. Ponadto rozrzutnik wyposażony jest w amortyzowany dyszel zaczepu.
VarioSPLASH
Za rozprowadzenie materiału odpowiedzialny jest talerzowy zespół rozrzucający o nazwie VarioSPLASH. Stanowią go dwie duże tarcze o średnicy 950 mm wykonane ze stali HB400. Każda z nich wyposażona jest w 6 łopatek, których kąt natarcia i długość można regulować. W mniejszych modelach jednoosiowych zastosowano zespół pionowych bębnów rozrzucających.
Bębny rozdrabniające
Nad tarczami VarioSPLASH pracują dwa wały o średnicy 770 mm, które są wyposażone w spiralnie ułożone noże wykonane z odpornej na zużycie stali. Są przeznaczone do każdego rodzaju obornika. Prędkość obrotowa wałów mieszających jest kontrolowana elektronicznie. W razie pojawienia się kamieni w oborniku, system zatrzymuje podłogowy przenośnik łańcuchowy chroniąc w ten sposób maszynę przed uszkodzeniami. Równomierny posuw materiału zapewnia przekładnia boczna.
Przenośnik podłogowy
Przenośnik podłogowy rozrzutnika Fliegl KDS stanowią ogniwa łańcuchowe o średnicy 20 mm i sile rozrywającej 50 ton oraz listwy rozmieszczone co 300 mm. To zapewnia równomierny transport ciężkich nawozów organicznych. Regulacja prędkości przenośnika podłogowego jest mechaniczna, ale w opcji dostępny jest potencjometr elektryczny z regulowaną prędkością posuwu na panelu sterowania.
Skala widoczna z kabiny
Zasuwa tylna czyli tzw. gilotyna podnoszona jest za pomocą 2 siłowników hydraulicznych. Z przodu rozrzutnika z prawej strony jest skala, na której z kabiny ciągnika można dostrzec stopień otwarcia zasuwy. Stopa podporowa umieszczona jest centralnie z przodu rozrzutnika dla zapewnienia możliwie najlepszej stabilności.
Terminal SpreadControl
Założoną dawkę nawozu ustawia się w terminalu SpreaderControl. Automatyczna kontrola rozrzutu w oparciu o prędkość i szerokość roboczą, zapewnia dokładność dozowania obornika, pod warunkiem, że rozrzutnik jest wyposażony w wagę.opr. aj
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy