Nowy Fendt 200 Vario: 3-cylindry (na wypasie)!
Nowa seria ciągników 200 Vario ze stajni Fendt wprowadza do swojej klasy ciągników rozwiązania z górnej półki. Od wprowadzenia serii 200 na rynek mija ponad 10 lat, więc nowa generacja została gruntownie zmodernizowana.
Na pierwszy rzut oka nowe ciągniki Fendta wyróżnia nowy wygląd, to wyższa kabina i ledowe światła w przedniej części maski, które nawiązują do większych braci niemieckiego kompakta. Przyglądając się nieco bliżej, można dostrzec pochyloną przednią szybę i niewielkich rozmiarów belkę kabiny, która wraz z oknem dachowym powinna ułatwić pracę z ładowaczem czołowym. Do kabin nowych 3-cylindrowych ciągników z fabryki w Marktoberdorf trafiły rozwiązania, które rok temu były prezentowane w serii 700 Vario i 300 Vario. To m.in. nowa filozofia obsługi FendtONE.
Większa moc z Dynamic Performance
W skład nowej serii ciągników 200 Vario wejdzie 5 modeli (207 Vario, 208 Vario, 209 Vario, 210 Vario, 211 Vario) o zakresie mocy od 79 do 124 KM (maksymalna moc wg ECE R120). Model 211 Vario ma osiągać moc 124 KM, to dzięki nowej koncepcji większej mocy Dynamic Performance, polega ona na wzroście mocy o 10 KM wtedy, gdy jest to potrzebne. Co ciekawe, wzrost mocy nie aktywuje się po przekroczeniu konkretnej prędkości, ani pracy w zadaniach specjalnych. System wykrywa, kiedy podzespoły takie jak WOM, hydraulika, wentylator silnika i system klimatyzacji wymagają większej mocy, a następnie udostępnia im odpowiednio więcej mocy poprzez system sterowania. Dodatkowa moc jest dostępna również przy pracy WOM podczas postoju, np. przy mieszaniu paszy. Ciągnik tej klasy będzie wybierany jako pomocnicza maszyna w gospodarstwie ze względu na swoją niską masę oraz zwrotność. Dodatkowa moc pozwala mu na pomoc w pracach o nieco wyższym zapotrzebowaniu na moc.
Nowe sterowanie wentylatora
Trzycylindrowy silnik o poj. 3,3 l AGCO Power spełnia wymogi norm emisji spalin etapu V dzięki katalizatorowi utleniającemu (DOC), filtrowi cząstek stałych (DPF) i selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), ale bez recyrkulacji spalin. Ponadto w silniku zainstalowane są popychacze hydrauliczne. Wentylator Visctronic jest sterowany elektronicznie w zależności od wymaganej wydajności chłodzenia. Wg producenta, zmniejsza to zużycie paliwa i zapewnia cichszą pracę.
3 warianty wyposażenia
Ciągniki Fendt 200 Vario będą dostępne w trzech wariantach wyposażenia: Power, Profi oraz Profi+:
- Power - w tym wariancie operator ma do dyspozycji 10-calowy ekran na desce rozdzielczej na którym ma wgląd na parametry pracy. Sterowanie wyświetlaczem umożliwia pokrętło znajdujące się w pobliżu kolumny kierowniczej. Z poziomu terminala w wersji Power możemy programować dwie prędkości tempomatu, oraz zapisać prędkość obrotową na WOM. Nowością w tym wariancie jest joystick, dzięki któremu można sterować dwoma parami hydrauliki zewnętrznej lub uruchamiać tempomat, ma też dwa przyciski, które można w zależności od potrzeb przypisać do obsługi przekładni, funkcji silnika lub oświetlenia roboczego.
Fendt 200 Vario jest dostępny dla klientów od pażdziernika br. Pierwsze egzemplarze zjadą z linii produkcyjnej pod koniec stycznia 2021.
opr. łs
fot. Konieczka
Najważniejsze tematy