Ciągnik o napędzie atomowym?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Ciągnik o napędzie atomowym?

22.02.2022autor: dr Artur Jakubek

Brytyjski start-up o sugestywnej nazwie Atomictractor ujawnił ambitne plany budowy bezemisyjnego źródła zasilania dla konwencjonalnych ciągników rolniczych. Czy zgodnie z nazwą będzie nim napęd atomowy?

Ciągniki rolnicze są u progu rewolucji w zakresie nowych źródeł zasilania. Po stuleciu wiernej służby, silnik spalinowy na paliwa kopalne prawdopodobnie wyewoluuje lub zniknie – czytamy na stronie angielskiego star-upu Atomictractor. Rolnikom, którzy z chcą ograniczyć lub całkowicie wyeliminować koszty oleju napędowego i zapewnić swoim maszynom stabilne źródło zasilania, koncepcja ciągnika hybrydowego zapewni nie tylko wysoki moment obrotowy i dużą moc, ale także długie godziny pracy przy minimalnych przestojach na doładowanie. Trudno jednak sobie wyobrazić ciągnik napędzany energią atomową, choć nazwa projektu, właśnie taki rodzaj napędu sugeruje. 

Atomictractor – jaki napęd?

Choć Atomictractor z siedzibą w Coventry ukończył właśnie na Uniwersytecie Aston w Birmingham studium wykonalności niskoemisyjnego ciągnika, nadal nie wiemy, jakie będzie źródło jego zasilania. 

- Szczegóły dotyczące planów zastosowania techniki niskoemisyjnej, na razie pozostaną tajemnicą – wyjaśnia Campbell Scott, założyciel Atomictractor. – Jednakże można ją krótko opisać jako wykorzystanie najbardziej odpowiednich z aktualnie dostępnych rozwiązań niskoemisyjnych i ich integrację w wysoce wyspecjalizowanych maszynach rolniczych – podsumowuje Campbell.

r e k l a m a

Nie tylko w UK

Jednostka napędowa jest projektowana i rozwijana w Wielkiej Brytanii, ale według założyciela Atomictractor, sprawdzi się w szerokim zakresie zastosowań w gospodarstwach na całym świecie. Początkowo skupiono się na ciągnikach o mocy do 100 kW.

Little Grey Fergie

Kluczowym elementem inicjatywy będzie stworzenie małego ciągnika z napędem elektrycznym. 

- Czerpiemy przykład z projektu słynnego ciągnika Ferguson TE20 „Little Grey Fergie”, wyprodukowanego po raz pierwszy w Coventry w 1946 roku – komentuje Scott Campbell. – Podobnie jak TE20, ten nowy futurystyczny model – nazwany E20 – jest skierowany do mniejszych gospodarstw na całym świecie, którzy potrzebują prostej maszyny do wykonywania wielu prac w gospodarstwie – dodaje Campbell.

Współpraca z producentem ciągników

- Obecnie poszukujemy partnerów, którzy przeprowadzą projekt przez fazę prototypu i produkcji. Prace rozwojowe będą kontynuowane we współpracy z Uniwersytetem w Aston. Najlepszym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z jednym z producentów ciągników. Zarówno niskoemisyjny układ napędowy, jak i ciągnik, w którym ma on pracować, wymagają odpowiedniego dopasowania, które najlepiej wykona producent ciągnika – dodaje Scott Campbell.

Z Agco do Atomictractor

Scott Campbell jest znany w branży maszyn rolniczych w Wielkiej Brytanii. Ma ponad 30-letnie doświadczenie w rozwoju i sprzedaży ciągników i sprzętu rolniczego. Były dyrektor wyższego szczebla w AGCO i marce Massey Ferguson, odkąd zrezygnował z piastowanej funkcji, skupił się na rozwoju technologii pojazdów elektrycznych oraz sposobami ich zastosowania w rolnictwie. Otworzył nowy rozdział w swojej karierze i poświęcił swoją energię i entuzjazm na rozwiązania niskoemisyjne dla ciągników. Jak sam twierdzi, sprawdził wszystkie technologie produkcji energii, w tym instalacje wiatrowe, fotowoltaiczne, jądrowe, gazowe, węglowe, a także biofermentatory i instalacje na pelet, aby w pełni zrozumieć procesy przemiany energii i wybrać optymalne rozwiązanie do napędu nowoczesnego ciągnika niskoemisyjnego.

opr. aj

fot. firmowe

autor dr Artur Jakubek

dr Artur Jakubek

redaktor naczelny magazynu Profi

<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Targi Ferma 2022 startują w najbliższy piątek!

Przed nami trzy dni targów Ferma 2022 w BCTW w Bydgoszczy, z licznymi panelami dyskusyjnymi, specjalistami z branży produkcji zwierzęcej i 130 wystawcami. Co dla odwiedzających targi hodowców przygotowali organizatorzy?

czytaj więcej

Statek zasilany przez zwierzęta? Amerykański operator wykorzysta biometan

Amerykański operator Harvey Gulf International Marine (HGIM) wprowadza nowy rodzaj statków. Ich paliwem będzie RLNG, oparte na produktach ubocznych przemysłowej hodowli trzody i bydła. Statek będzie pod względem emisji dwutlenku węgla. Co wyróżnia ten innowacyjny pomysł?

czytaj więcej

New Holland XPower XPN: elektryczne odchwaszczanie w winnicach

Firmy New Holland i AGXTEND zaprezentowały koncepcję urządzenia XPower XPN. Jego zadaniem będzie elektryczne pielenie międzyrzędzi w winnicach.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)