Wspólny test Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Wspólny test Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania

27.09.2022autor: Krzysztof Gębski

Ponad tydzień trwały badania wydajności ciągnika oraz wpływu przekładni na wydajność w ciągniku Claas Axion 830 przy różnych wartościach ciśnienia w oponach. Był to wspólny projekt badawczy firm Claas Polska, Michelin oraz Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania. Podsumowanie testu odbyło się podczas targów Agro Show.   

– Naszym celem było sprawdzenie jak wygląda efektywność pracy ciągnika zarówno przy zmianach ciśnienia w ogumieniu, ale także w zależności od zastosowanej przekładni. W trakcie badania chcieliśmy pokazać jak zmiany ciśnienia w ogumieniu od typowych 2 barów, aż do bardzo niskich wartości, sięgających 0,6 bar wpływają na sprawność przekładni glebowej pomiędzy oponą ciągnika, a podłożem – mówi dr. inż. Mirosław Czechlowski, reprezentujący poznańską uczelnię.

Drugim badanym aspektem była analiza efektywności przekazywanej mocy przez przekładnię. – Bardzo często można spotkać się z opinią, że przekładnie bezstopniowe mają niższą sprawność niż przekładnie stopniowe, czysto mechaniczne – komentuje Krzysztof Gomolla, specjalista z Claas Polska.
Należy tutaj nadmienić, że przedstawione w teście wyniki to efekt tygodniowych badań przeprowadzonych przez Studenckie Koło Naukowe Inżynierii Rolniczej Uniwersytetu Przyrodniczego z Poznania wraz z Claas Polska i Michelin. Testy porównawcze skrzyni stopniowej Hexashift i bezstopniowej C-Matic wykonane zostały na polu z użyciem brony talerzowej Horsch Joker 8RT o szerokości 8 metrów. Jak poinformował nas Krzysztof Gomolla ciągniki przed pracą zostały przygotowane z użyciem systemu Cemos. System podpowiedział, w jaki sposób do tego typu pracy zbalastować ciągnik oraz oczywiście w jaki sposób dobrać ciśnienie. Z racji, że system Cemos jest możliwy do wykorzystania tylko ze skrzynią bezstopniową ustawienia dla przekładni C-Matic zostały wprowadzone także w ciągniku wyposażonym w skrzynię stopniową Hexashift.

r e k l a m a

 Pomiary i testy na polu

Badania przeprowadzono na ciągniku Claas Axion 830 przy trzech ustawieniach ciśnienia w oponach: pierwsze to 2 bary (przód i tył), drugie 1,2 bar (przód i tył) oraz trzecie – najniższe zalecane ciśnienie przez firmę Michelin – to 0,8 bar dla kół przednich i 0,6 bar dla kół tylnych ciągnika. Jak mówi Michał Żabierek z Studenckiego Koła Inżynierii Rolniczej najpierw studenci zmierzyli powierzchnię styku opon z podłożem. Później odbyły się już pomiary na polu.
– Naszym zadaniem było dokładne sprawdzenie jakie obciążenie wywierają opony na glebę przy różnym ciśnieniu powietrza – tłumaczy  Żabierek. Do badania użyto specjalną poduszkę, która rejestrowała nacisk na podłoże podczas poszczególnych przejazdów ciągnika. W trakcie prac studenci z Koła Naukowego wykorzystywali także penetrometr – Wykonywaliśmy za jego pomocą po 10 nakłóć w każdym śladzie przejazdu ciągnika, co pozwoliło nam sprawdzić jak nacisk koła oddziałuje na cały proces zagęszczania gleby – informuje Michał Chamier Gliszczyński.

Porównanie parametrów


Głównym celem testów, które odbyły się już na polu było sprawdzenie siły uciągu i zużycia paliwa. – Wykorzystaliśmy do tego miernicę paliwową FMC 100 oraz dynamometr Axis o zakresie pomiarowym do 100 Kiloniutonów. Dodatkowo oczywiście musieliśmy znać prędkość rzeczywistą ciągnika, którą zmierzyliśmy za pomocą GPS-u – wyjaśnia student Damian Tomaszewski
W teście wykorzystany został Claas Axion o maksymalnej mocy 235 KM. Jako obciążenie z kolei posłużył Claas Axion 960 Terra Trac. – Zastosowanie tak dużego holowanego ciągnika miało na celu jak największe obciążenie testowanej maszyny. Tak, aby uzyskać jak najbardziej porównywalne i rzeczywiste wyniki – objaśnia Damian Tomaszewski.

Wyniki


Wyniki w badaniu polegającym na holowaniu były następujące.  – Dla ciśnienia 2,0 barów uzyskaliśmy prawie 84 kW mocy uciągu, co przełożyło się na 382 g/kWh jednostkowego zużycia paliwa. Po obniżeniu ciśnienia do 1,2 barów moc uciągu wzrosła do 94 kW, a zużycie paliwa spadło do 353 g/kWh. Natomiast przy najniższym dopuszczalnym ciśnieniu moc uciągu przekroczyła 107 kW, a średnie jednostkowe zużycie spadło do 323 g/kWh. – relacjonują otrzymane dane studenci UP z Poznania. 
 Podsumowując wyniki i przyjmując za punkt odniesienia wartości uzyskane podczas przejazdów z ciśnieniem na poziomie 2,0 barów możemy zauważyć, że po obniżeniu ciśnienia do środkowego poziomu (1,2 bar) otrzymaliśmy 13% wzrost mocy i 8% spadek zużycia paliwa, a przy minimalnej wartości ciśnienia (0,8 bar przód i 0,6 bar tył) było to odpowiednio – wzrost mocy 28% i spadek zużycia paliwa o 15%. – Jak więc widać zmniejszenie ciśnienia w ogumieniu ma duży wpływ na wzrost mocy uciągu i obniżenie średniego spalania – komentuje wyniki przedstawiciel koła naukowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. 



Na tym jednak działania badawcze się nie zakończyły. Aby jeszcze lepiej zrozumieć i zobrazować otrzymane wcześniej wyniki Claas Polska, Michelin i Uniwersytet Przyrodniczy zdecydowały się na test wydajności ciągników podczas zwykłej pracy na polu. Do wykonania przejazdów użyto tych samych modeli ciągników, wyposażonych w przekładnię bezstopniową i stopniową skrzynię biegów. Obydwa traktory wyposażone były w silniki o takiej samej mocy maksymalnej. Warto również dodać, że podczas testów wykorzystano ten sam zestaw ogumienia Michelin z ciśnieniem dobranym automatycznie przez system Cemos – 1 bar w przednim kołach oraz 0,8 bar w tylnych kołach. Obydwa ciągniki pracowały z ustawioną na tempomacie prędkością 10 km/h. – Należy tutaj zaznaczyć, że średnia prędkość dla skrzyni C-Matic była wyższa o 0,3 km/h. Przełożyło się to na wydajność, która jest wyższa dla skrzyni C-Matic o około 0,3 hektara na godzinę. Przedstawiając zestawione wyniki w formie procentowej, przyjmując wartość 100 proc. dla ciągnika ze skrzynią stopniową, uzyskujemy 3 procentowy wzrost średniej prędkości jazdy, a także 3 procentowy wzrost wydajności ciągnika z przekładnią bezstopniową – podsumowuje student.
 
Wspólnie przeprowadzone badania pokazały, że im mniejsze, dopuszczalne ciśnienie w oponach tym mniejsze zużycie paliwa i większa moc uciągu. Jak jednak zauważa dr. Czechlowski z Uniwersytetu Przyrodniczego takie zabiegi są możliwe głównie, gdy prowadzimy prace wyłącznie na polu, bez wyjeżdżania np. na drogę dojazdową. Niekoniecznie musimy się także bać przekładni bezstopniowych i tego, że mogą one charakteryzować się stratami mocy. Doświadczenia przeprowadzone na polu pokazały, że przy zachowaniu identycznych warunków i prędkości straty mocy dla obu rodzajów przekładni były niemal takie same.


materiały: Claas Polska
 
autor Krzysztof Gębski

Krzysztof Gębski

<p>redaktor top agrar Polska w dziale "Technika".</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Ponad 6 tys. rejestracji ciągników mniej. Dlaczego mniej rolników kupowało maszyny?

Rejestracji ciągników było znacznie mniej niż w ubiegłym roku. Czy to możliwe, że aż tak na te statystyki wpłynęło zakłócenie łańcuchów dostaw? 

czytaj więcej

Jak zaoszczędzić na paliwie do ciągnika?

Ceny ropy na stacjach wciąż są wysokie. Wielu rolników przestaje liczyć, ile wydaje na paliwo do ciągnika potrzebne przy wykonywaniu prac w gospodarstwie i w polu. Jak się okazuje, istnieją sposoby na zaoszczędzenie paliwa do ciągnika. Wystarczy tylko zmniejszyć ciśnienie w... oponach.

czytaj więcej
Aktualności branżowe

Stihl – rośnie segment aku

Aku – czyli napęd z baterii ładowanych elektrycznie – to hasło przewodnie firmy Stihl na kolejne lata. 

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)