Na co zwrócić uwagę kupując używany ciągnik?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Na co zwrócić uwagę kupując używany ciągnik?

11.02.2020autor: Dawid Konieczka Paweł Twardowski

Kupno używanego ciągnika to zawsze ryzyko. By je zminimalizować, trzeba dokładnie ocenić kondycję traktora. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę kupując sprzęt z drugiej ręki.

Jak pokazują wyniki rejestracji, używanych ciągników sprzedaje się zdecydowanie więcej (16 478 rejestracji w 2019 r.) niż nowych. Jednak kupno ciągnika z rynku wtórnego niesie za sobą pewne niebezpieczeństwo. Pamiętajmy, że ewentualny remont silnika czy przekładni, zwłaszcza w nowszych konstrukcjach może kosztować dziesiątki tysięcy złotych.

Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie trzeba zajrzeć niemal w każdy zakamarek. Wychwycenie niesprawności przed dokonaniem transakcji jest podstawą do wynegocjowania korzystniejszej ceny.


Uwaga na oszustów

Poruszając temat zakupu ciągnika z drugiej ręki nie sposób nie wspomnieć o nieuczciwych praktykach handlarzy. Jedną z nich jest manipulacja przebiegiem. W różnych ogłoszeniach na wielu portalach deklarowane przepracowane godziny traktorów oscylują w granicach 9 tys. godzin. Zastanawiające jest, że bez względu na to, czy traktor był wyprodukowany przed 10 laty czy 30 lat temu, przebieg nigdy nie przekracza magicznej granicy 10 tys. mth. Oczywiście, trafiają się przysłowiowe perełki, które mają autentyczny przebieg, jednak o takie modele jest trudno i mają zazwyczaj wysoką cenę. Pamiętajmy także, że większość liczników ma zaledwie 4-cyfrowy wyświetlacz motogodzin i po przekroczeniu 10 tys. licznik bije od nowa.

r e k l a m a
Zachęcamy do zdroworozsądkowego podejścia. Jeśli ciągnik ma 25 lat (rok produkcji 1995), a jego licznik wskazuje np. 7 tys. mth, to wynika z tego, że jego roczne wykorzystanie wynosi zaledwie 280 mth. Zapewniamy, że na Zachodzie, skąd pochodzi większość używanych ciągników trafiających na nasz rynek, żaden rolnik nie kupi ciągnika, by przepracować nim niespełna 300 mth rocznie. Dlatego warto skontrolować stan pedału sprzęgła, hamulca oraz siedziska traktorzysty. Mocno wytarte elementy mogą sugerować znacznie większy przebieg niż widnieje na liczniku.


Dokładna weryfikacja godzin

W nowszych konstrukcjach, gdzie silnik sterowany jest elektronicznie, częstą praktyką jest wymiana centralek sterujących lub komputerowa korekta wskazań licznika motogodzin. Zazwyczaj nieuczciwi sprzedający wymieniają jedynie moduł silnika, a nie wymieniają centralek od przekładni czy podnośnika, a w tych elementach również zapisywany jest przebieg godzinowy ciągnika.

Niestety, by to zweryfikować musimy zazwyczaj skorzystać z pomocy serwisu, do czego gorąco zachęcamy. Wydatek nawet 1000 zł na usługę serwisową to nic w porównaniu z kosztami ewentualnej naprawy. Dodatkowo mechanik sprawdzi nam kondycję pozostałych podzespołów ciągnika, takich jak np. hydraulika (pomiar ciśnienia na gniazdach).

Kolejnym chwytem sprzedawców jest zamieszczanie zdjęć zaraz po gruntownym umyciu ciągnika, dzięki czemu kolory sprzętu wydają się intensywniejsze i żywsze. Ma to na celu przyciągnięcie naszej uwagi. Często także traktory są odmalowywane, co ma ukryć ewentualne naprawy czy wymiany detali na inne oraz faktyczny stan ciągnika. Dlatego zachęcamy do szukania ciągników jak najbardziej zbliżonych do oryginału. Pamiętajmy, że ciągnik lakierem nie pracuje!


Silnik to podstawa

Sercem każdego ciągnika jest silnik. Po uruchomieniu warto wyciągnąć bagnet olejowy i sprawdzić, czy nie ma nadmiernych przedmuchów do skrzyni korbowej. O kondycji silnika wiele mówi zadymienie spalin. O ile dopuszczalne jest dymienie na zimnym silniku, to w przypadku rozgrzanej jednostki napędowej w dobrej kondycji po rozgrzaniu z wydechu nie powinien wydobywać się żaden dym. Oceniając silnik w nowszych modelach (wyprodukowanych po 2006 roku) warto także zwrócić uwagę na układy oczyszczające spaliny. Często właściciele z różnych powodów usuwali takie wyposażenie motoru. Obecnie ciągnik z takimi modyfikacjami może nie przejść przeglądu technicznego.


Przednia oś bez luzów

Oceniając stan techniczny ciągnika należy zwrócić uwagę na kondycję przedniego mostu. Warto sprawdzić luzy na drążkach kierowniczych, a w przypadku ciągników z amortyzacją należy sprawdzić stan poszczególnych detali. Ewentualna likwidacja luzów w osiach amortyzowanych, zwłaszcza niezależnych dla prawego i lewego koła mogą słono kosztować. Ważne jest także sprawdzenie wszelkich wycieków oleju.
Nowoczesne ciągniki komunikują niesprawności układów za pomocą błędów diagnostycznych. Niestety, niekiedy bywa, że do ich interpretacji konieczna jest pomoc wykwalifikowanego serwisu.

W ciągnikach wyposażonych w przekładnie typu power shift koniecznie trzeba sprawdzić przełączanie biegów pod obciążeniem. Nadmierne stuki podczas zmiany przełożeń mogą sugerować kiepski stan przekładni. Do dokładniej oceny podzespołu najlepiej skorzystać z pomocy serwisu, który za pomocą programu diagnostycznego sprawdzi wartości ciśnienia na poszczególnych sprzęgłach przekładni.

autor Dawid Konieczka

Dawid Konieczka

<p>redaktor „top agrar Polska”, specjalista w zakresie techniki rolniczej.</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
autor Paweł Twardowski

Paweł Twardowski

<p>redaktor portalu topagrar.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Ciągniki

Ranking NBOR: zmiany na szczycie. Jak rolnicy ocenili używane traktory?

Ponad 700 opinii o waszych ciągnikach, przesłanych drogą elektroniczną przez portal NBOR, pozwoliło na opracowanie rankingu jakości. Zwycięzcą III edycji jest marka Fendt. Czym sobie na to zasłużyła?

czytaj więcej
Co ile kosztuje?

Używane przyczepy

Zima to dobry okres na przygotowanie sprzętu do kolejnego sezonu. Planując zakup przyczepy z drugiej ręki mamy wystarczająco dużo czasu, by przejrzeć przyczepę i wykonać ewentualne naprawy.

czytaj więcej
Co ile kosztuje?

Ile kosztuje używany rozrzutnik obornika?

Tym razem sprawdziliśmy na www.traktorpool.pl, ile trzeba zapłacić za używany rozrzutnik obornika. Na portalu jest sporo ofert różnych producentów, więc każdy znajdzie coś interesującego.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)