Zakaz reklamy mięsa to próba narzucenia wąskiego punktu widzenia
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Zakaz reklamy mięsa to próba narzucenia wąskiego punktu widzenia

23.02.2021autor: Paulina Janusz-Twardowska Dorota Kolasińska

W ostatnich dniach zrobiło się głośno po medialnej przepychance dotyczącej przełożenia niemieckich pomysłów związanych z zakazem reklamy mięsa na polskie warunki. Sprzeciwia się temu branża, a dyskusja trwa na najlepsze. 

Zakaz reklamy mięsa czy produktów mleczarskich jest pomysłem niedorzecznym, podkreślają przedstawiciele sektora mleczarskiego i mięsnego. Medialny szum, jaki rozpoczęła publiczna wypowiedź Sylwii Spurek, europosłanki z partii Zielonych, zapoczątkował w naszym kraju dyskusję na ten temat. Zapewne o to właśnie chodziło, żeby zacząć o tym rozmawiać. Jednak porównanie szkodliwości spożywania mięsa czy produktów mleczarskich do palenia papierosów, to już zwyczajna przesada. 

Aleksander Dargiewicz z Krajowego Związku Pracodawców Producentów Trzody Chlewnej Polpig twierdzi, że propozycja zakazu reklamy mięsa uderza przede wszystkim w stabilność bezpieczeństwa żywnościowego kraju. 

Wg. prezesa Dargiewicza produkty zwierzęce, w tym mięso, stanowią naturalny składnik ludzkiej diety, a ich wpływ na prawidłowy rozwój naszego organizmu jest naukowo udowodniony. 

– Nie możemy również zapomnieć, że hodowla zwierząt i produkcja żywca stanowi istotny element polskiego rolnictwa i jego potencjału eksportowego. Inicjatywa wprowadzenia zakazu reklamy produktów zwierzęcych jest niewątpliwie sprzeczna z interesem Polski i mogłaby osłabić bezpieczeństwo żywnościowe kraju – dodaje Dargiewicz, a ponadto zaznacza, że negatywny oddźwięk, z jakim spotkał się w mediach społecznościowych pomysł zakazu reklamy mięsa pokazuje, że społeczeństwo traktuje takie opinie jako próbę narzucenia wszystkim konsumentom wąskiego i ideologicznego punktu widzenia przez mało liczną grupę osób. 

r e k l a m a
Jak wskazują badania, rolnictwo odpowiada za 15–20% produkcji CO2. Według globalwarming za największą emisję dwutlenku węglę odpowiedzialne są elektrownie (21,3%), produkcja przemysłowa (16,8%) oraz transport (13%).  
Pozostając w proekologinczym trendzie coraz więcej ludzi podczas codziennych zakupów zwraca uwagę na to, jaki ślad węglowy mają kupowane przez nich produkty. Ten trend ma już swoją nazwę – klimatarianizm, czyli dieta ograniczająca wpływ na klimat. Jednocześnie wiele krajów oraz firm dąży do neutralności klimatycznej, jednak ich plany w tym zakresie wybiegają w przyszłość na 10-20 lat.

Walka o klimat nie powinna polegać na ograniczaniu możliwości reklamowania produktów. To konsumenci, przez swój świadomy wybór, powinni wywierać nacisk na producentów, aby dążyli oni do ograniczenia emisji CO2. Czy nie lepiej oznaczać na opakowaniach ślad węglowy generowany przez dany produkt, dając możliwość wyboru konsumentom?Produkcję żywności można prowadzić w sposób zrównoważony i neutralny klimatycznie. Zdecydowanie powinniśmy jeść mniej mięsa, ale lepszej jakości i takiego, które powstaje w sposób neutralny dla klimatu – mówi Paweł Nowak, dyrektor generalny Goodvalley – firmy produkującej m.in. mięso z zerowym śladem węglowym.

Na temat dyskusji w branży po kontrowersyjnej wypowiedzi Sylwii Spurek pisaliśmy już kilkukrotnie. Możesz więcej przeczytać TUTAJ. 

Oprac. dkol na podst. KZPPTCh
autor Paulina Janusz-Twardowska

Paulina Janusz-Twardowska

<p>redaktor „top agrar Polska”, zootechnik, specjalistka w zakresie hodowli trzody chlewnej.</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
autor Dorota Kolasińska

Dorota Kolasińska

<p>redaktor portalu topagrar.pl i działu top bydło, zootechnik, specjalista w zakresie hodowli bydła mięsnego i mlecznego</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności

Interwencja u ministra rolnictwa. Puda: nie wiem, jakie będą losy „Piątki”

Posłowie Konfederacji Robert Winnicki i Michał Urbaniak podjęli dziś rano interwencję u ministra rolnictwa ws. "Piątki dla zwierząt" i hodowli norek. Ich zdaniem ustawa jest wprowadzana tylnymi drzwiami. - Będziemy patrzyli, co knuje Grzegorz Puda – zapowiedział Winnicki. Natomiast szef resortu rolnictwa wyjaśnił, że „Piątka dla zwierząt” została odsunięta na dalszy plan i nie wie, jakie będą jej dalsze losy. 

czytaj więcej
Aktualności

Minister Puda do Sylwii Spurek: pozwól żyć innym! Burza po propozycji posłanki

Dyskusja wokół kontrowersyjnych pomysłów posłanki Sylwii Spurek, by zakazać promocji mięsa i mleka robi się coraz gorętsza. Do sprawy odnieśli się ministrowie rolnictwa – były i obecny, a także politycy i przedstawiciele branży, którzy obawiają się, że jak tak dalej pójdzie, to czeka nas delegalizacja schabowego i zakaz picia mleka. Grzegorz Puda na Twitterze zaapelował do Spurek, by „żyła i pozwoliła żyć innym”. Z kolei Waldemar Broś, szef KZSM zaprosił posłankę na szklankę mleka, a ona, o dziwo, przyjęła tę ofertę. 

czytaj więcej
Aktualności branżowe

Sylwia Spurek chce zakazu reklam mięsa, mleka i nabiału

Kontrowersyjne wpisy eurodeputowanej Sylwii Spurek w mediach społecznościowych po raz kolejny odbijają się głośnym echem w środowisku rolniczym. Tym razem na Twitterze polska europoseł twierdzi, że powinno się zakazać promocji mięsa i produktów mleczarskich, podobnie jak papierosów, bo... szkodzą zdrowiu.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)