- Których producentów przyczep najczęściej wybierają rolnicy
- Jaka ładowność była najczęściej kupowana
- Które modele przyczep cieszyły się największą popularnością
W styczniu wzrosło zainteresowanie nowymi przyczepami rolniczymi
Sprzedano 526 sztuk. To o 26 procent więcej niż w grudniu ub.r., a także o 59 procent więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Popyt na nowe przyczepy rolnicze zwiększył się w 12 na 16 województw. Najwięcej sprzedano ich w woj. lubelskim, gdzie do rolników trafiło 86 pojazdów. To wzrost – w porównaniu do stycznia 2019 roku – o blisko 170 procent. Na drugim miejscu znalazło się Mazowsze z 67 rejestracjami (24 proc. więcej niż w styczniu 2019). Trzecim rynkiem sprzedaży przyczep okazało się Podlasie z 56 rejestracjami. Taka ilość, w odniesieniu do tego samego okresu roku ubiegłego, oznacza wzrost o 155 procent.
Które przyczepy najchętniej kupowali rolnicy?
Najczęściej poszukiwane były przyczepy o mniejszej ładowności 5–7 ton. Zarejestrowano 128 sztuk – o 73 procent więcej niż rok temu. Rosnącym zainteresowaniem cieszyły się także przyczepy o ładowności 12–17 ton, które zostały sprzedane w liczbie 115 sztuk (wzrost 40 proc.). Trzecią najczęściej kupowaną kategorią tonażową przyczep było 7–10 ton. W tym przypadku 114 rejestracji oznacza wzrost w porównaniu do stycznia ub.r. o prawie 100 procent.
- W styczniu br. rolnicy kupili 1045 przyczep rolniczych. Niemalże tyle samo nowych co i używanych. Tych pierwszych było 526 sztuk, drugich 519 sztuk
Pronar króluje na rynku przyczep
Na koniunkturze korzysta przede wszystkim Pronar, który w omawianym miesiącu sprzedał imponującą liczbę 257 przyczep, co oznacza prawie 88-procentowy wzrost w porównaniu do stycznia ub.r. Nie dziwi więc fakt, że wszystkie trzy najpopularniejsze na rynku modele przyczep zostały wyprodukowane w Narwi. W styczniu 2020 r. rolnicy najczęściej kupowali 6-tonowy model T653/2, który był rejestrowany 55-krotnie. Druga w takiej klasyfikacji była przyczepa T672 o ładowności 8 ton (17 rejestracji). Podium zamyka model PT610 (14 rejestracji), na którego można załadować ponad 10 ton. Na drugim miejscu zestawienia rejestracji znalazł się Metal-Fach z 73 rejestracjami. Dla firmy z Sokółki oznacza to 62 proc. wzrost w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Trzecią najpopularniejszą marką okazał się w styczniu Wielton, z wolumenem 32 rejestracji (52 proc. więcej niż w styczniu ub.r.).
REJESTRACJE NOWYCH PRZYCZEP ROLNICZYCH W STYCZNIU 2020 ROKU |
Lp. | Marka | Liczba rejestracji | Udział rynkowy | Zmiana w stosunku do 2019 r. |
1. | Pronar | 257 | 48,86% | 87,59% |
2. | Metal-Fach | 73 | 13,88% | 62,22% |
3. | Wielton | 32 | 6,08% | 52,38% |
4. | Metaltech | 31 | 5,90% | 121,43% |
5. | PPHU Wodziński | 28 | 5,32% | 64,70% |
6. | Zasław | 14 | 2,66% | -17,65% |
7. | Mar-Pol | 13 | 2,28% | 44,44% |
7. | CynkoMet | 12 | 2,28% | -33,33% |
9. | Techmont | 11 | 2,09% | 175,00% |
10. | Gomar | 8 | 1,52% | 300,00% |
POZOSTAŁE | 47 | 9,13% | 0,00% |
ŁĄCZNIE | 526 | 100% | 58,91% |
Rynek przyczep używanych
W styczniu 2020 zarejestrowano też 519 przyczep używanych. To o 163 szt. więcej niż rok wcześniej. Oznacza to wzrost o prawie 46 procent.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych CEPiK
udostępnionych przez PIGMiUR, PZPM i Martin&Jacob)