- Czym jest system SmartGlass
- W których ciągnikach Valtry będzie on dostępny
- Jakie parametry będzie prezentował system
System SmartGlass będzie dostępny w ciągnikach Valtry już w tym roku
Po raz pierwszy Valtra zaprezentowała takie rozwiązanie na targach Agritechnica 2017. Po przedstawieniu koncepcji przeszła do fazy testów. Jak mówi, zebrane od klientów informacje przyczyniły się do wprowadzenia kilku poprawek. Przeprojektowano elementy wyświetlacza, aby obejmował on większą przestrzeń i zapewniał lepszą widoczność, nawet w warunkach bardzo jasnego oświetlenia. Kolejna prezentacja systemu odbyła się na wystawie Agritechnica 2019. Ale tym razem zapowiedziano, że już w 2020 roku będzie on dostępny. Wcześniej 20 pilotażowych egzemplarzy tego rozwiązania ma być udostępnionych rolnikom do testów.
Valtra nazywa ten system SmartGlass. Będzie oferowany przez Studio Unlimited, które wykonuje niekonwencjonalne modyfikacje ciągników Valtry na indywidualne zamówienia klientów. Wyświetlacz wykorzystuje przednią szybę jako ekran projekcyjny, na którym prezentowane są informacje przydatne operatorowi, które normalnie wyświetlane są na desce rozdzielczej lub dziewięciocalowym terminalu dotykowym SmartTouch zintegrowanym z podłokietnikiem.
Co prezentuje SmartGlass?
Prędkość jazdy, obroty silnika, informacje na temat przekładni, wałka WOM, układu hydraulicznego, tylnego podnośnika, a nawet nawigacji satelitarnej. Oprócz tego ze SmartGlass można odczytać aktualną godzinę lub jaka jest temperatura powietrza na zewnątrz. Ponadto, gdy traktor wyposażony jest w ładowacz czołowy, pokazywane są dane dotyczące kąta pochylenia łyżki, wysokości unoszenia czy masy ładunku.
- System SmartGlass pozwala na prezentowanie na przedniej szybie takich parametrów jak prędkość jazdy, obroty silnika czy ustawienie tylnego podnośnika
Najważniejsze informacje na linii wzroku operatora
SmartGlass nie jest typowym wyświetlaczem przeziernym, który można spotkać w samochodach i samolotach, ponieważ ciągniki wymagają o wiele wyraźniejszego wyświetlania. Valtra opracowała rozwiązanie oparte na nanotechnologii, które wykorzystuje supercienką, elektroluminescencyjną membranę zalaminowaną wewnątrz szyby. Sygnały elektronicznie aktywują symbole w membranie. System działa więc inaczej niż wersje motoryzacyjne, w których na przedniej szybie, ewentualnie szkle umieszczonym na kokpicie, zatrzymywane są konkretne fale świetlne „rzucane” przez wyświetlacz. Niemniej sens zastosowania takiego rozwiązania jest podobny, a jego głównym zadaniem jest prezentowanie najważniejszych informacji bliżej linii wzroku operatora, tak by skrócić czas, w którym nie patrzy on bezpośrednio na drogę. Ponadto dzięki temu rozwiązaniu operator nie musi odrywać wzroku od obecnie wykonywanej pracy np. z ładowaczem czołowym.
Przemysław Staniszewski
Zdjęcie: Przemysław Staniszewski