75 lat z samojezdnymi kombajnami John Deere. Jakie były przełomowe daty i modele?
W tym roku John Deere świętuje jubileusz 75-lecia produkcji kombajnów samojezdnych. Historię rozpoczął model 55, który zrobił furorę na rynku, bo miał doskonałe rozłożenie masy.
Przełomowe modele kombajnów John Deere
Było to związane z umiejscowieniem silnika w tylnej części maszyny, a zbiornika bliżej przedniej osi. W 1954 roku John Deere dostosował model 55 do pracy na zboczach. Trzy lata później amerykański producent wypuścił na rynek kombajn 95, który w tamtych czasach był największym tego typu na świecie. Maszyna była produkowana do 1969 roku, a łącznie powstało 39 000 takich kombajnów. W 1963 roku John Deere zaczął montować w kombajnach gąsienice, które ówcześnie miały wykorzystanie w maszynach do zbioru ryżu. Siedem lat później opracowano uniwersalny system Quick-Tatch do szybkiego podłączania hedera czy przystawki do kukurydzy do kombajnu.
- Pierwszy samojezdny kombajn John Deere’a – model 55
Kolejny przełomowy w historii kombajnów John Deere’a był rok 1979, w którym powstał model 7720. Był to pierwszy kombajn wyposażony w komputer pokładowy. W 1992 roku John Deere zaprezentował pierwszy na świecie kombajn hybrydowy – model CTS – który za bębnem młócącym miał separator rotorowy. Natomiast w 2007 roku amerykański producent otrzymał srebrny medal targów Agritechnica za zastosowany w najnowszych kombajnach serii T system młócący, w którym masa podawana z bębna młócącego do separatora nie zmieniała gwałtownie kierunku przepływu, co pozwalało zachować zarówno wysoką jakość ziarna, jak i słomy. W 2010 roku wyprodukowany został kombajn numer 500 000. Jubileuszową maszyną został rotorowy STS9870.
- John Deere 430 z 1970 roku
Przemysław Staniszewski
Zdjęcia: Przemysław Staniszewski
Przemysław Staniszewski
Redaktor w dziale technika rolnicza
Najważniejsze tematy