Srebrni medaliści targów Agritechnica 2023, cz. II: Steyr, New Holland i Stoll
Kontynuujemy prezentację srebrnych medalistów targów Agritechnica 2023. Tym razem przyjrzyjmy się czterem srebrnym medalom: Steyr Hybrid CVT, Elektryczny ciągnik T4 Electric Power, Stoll teleskopowy ładowacz czołowy i T7.270 Methane Power.
Steyr Hybrid CVT
Wśród różnorodnych środków wdrażanych w celu zmniejszenia emisji CO2, rozwój alternatyw dla silnika wysokoprężnego znajduje się stosunkowo wysoko na liście priorytetów. Dotyczy to również pojazdów terenowych, takich jak ciągniki, sieczkarnie i kombajny.
Wraz z hybrydową przekładnią CVT Steyr, CNH prezentuje modułową koncepcję hybrydową dla średnich i dużych ciągników standardowych. Zaprezentowany prototyp oparty jest na seryjnym modelu produkcyjnym 6-cylindrowej klasy podstawowej o mocy 132 kW (180 KM) i rozstawie osi 2,79 m. Podczas gdy bezstopniowa hydrostatyczno-mechaniczna skrzynia biegów została przejęta w stosunku 1: 1 od oryginału, silnik wysokoprężny ma moc 191 kW (260 KM) i jest wyposażony w nowy przód z resorowanym niezależnym zawieszeniem kół i dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Generator jest napędzany przez silnik wysokoprężny za pośrednictwem stopnia przekładni i przekazuje wytworzoną moc elektryczną do 75 kW (102 KM) do silnika elektrycznego za pośrednictwem elektroniki mocy. Przekształca to energię elektryczną z powrotem w energię mechaniczną, która jest kierowana do koła zębatego mechanizmu różnicowego przedniej osi za pośrednictwem dwustopniowej skrzyni biegów. Oś przednia może być nadal napędzana mechanicznie za pomocą klasycznego sprzęgła wielopłytkowego. Gałąź elektryczna jest dodatkowo wyposażona w superkondensatory, czyli elektrostatyczne urządzenia magazynujące energię, które są w stanie zmagazynować i uwolnić dużą ilość energii w krótkim czasie, rezystor hamujący i gniazdo wysokiego napięcia AEF z przodu i z tyłu.
Te komponenty i hybrydowa struktura szeregowo-równoległa umożliwiają wiele funkcji, które są nowością w ciągnikach. Należą do nich elektryczny układ kierowniczy, zmienny, aktywnie sterowany skok przedniej osi do przodu oraz e-boost, czyli funkcja elektrycznego doładowania do szybkiego przyspieszania podczas transportu. E-Torque Filling umożliwia kompensację szczytów obciążenia, podczas gdy tryb E-Eco umożliwia jazdę spalinowo-elektryczną przy niskich prędkościach obrotowych silnika, a odzyskiwanie energii hamowania jest możliwe dzięki zwalniaczowi z hamowaniem elektrycznym. Są one połączone z E-Torque Vectoring i E-Implement, dwiema znanymi funkcjami do zmiennego rozdziału momentu obrotowego między osiami lub dostarczania energii elektrycznej do osprzętu.
Elektryczny, zautomatyzowany ciągnik T4 Electric Power
Funkcje automatyzacji i autonomii znacznie odciążają kierowcę podczas długich dni pracy. Częściowo fundamentalne przeprojektowanie pojazdów terenowych w rozwoju alternatywnych technologii napędowych w celu zmniejszenia emisji CO2 często ułatwia wdrażanie ulepszeń w tym obszarze.
Dzięki ciągnikowi T4 Electric Power z napędem elektrycznym New Holland prezentuje interesującą autonomię i funkcje bezpieczeństwa. Systemy kamer zamontowane na dachu kabiny i z przodu maski umożliwiają między innymi widok ciągnika w zakresie 360°, który można przenieść na terminal kabiny, wykrywanie zamontowanych z tyłu narzędzi w celu uproszczenia sprzęgu i automatycznego odcięcia WOM, jeśli ktoś zbliży się zbyt blisko wału napędowego. Dostępne są również funkcje trybu trasy, w którym ciągnik podąża za określoną sekwencją jazdy, na przykład na plantacjach owoców. Niewidoczna łyżka zapewnia lepszą widoczność podczas pracy z ładowaczami czołowymi przez "kasowanie" osprzętu roboczego na terminalu kabiny. Tryb Follow-Me może okazać się szczególnie interesujący w pracach takich jak ręczne zbieranie warzyw czy wznoszenie ogrodzeń, podczas których kierowcy muszą nieustannie wsiadać i wysiadać, aby przesunąć pojazd o kilka metrów dalej do przodu. Jeśli kierowca aktywuje tryb Follow-Me na terminalu ciągnika, a następnie "identyfikuje się" w zakresie wykrywania z przodu ciągnika, ciągnik podąża następnie za tą osobą. Dodatkowo dostępny jest system sterowania gestami, dzięki któremu ciągnik może również przyjmować instrukcje jazdy za pomocą sygnałów ręcznych.
Teleskopowy ładowacz czołowy
Kto nie zna problemu podczas pracy z ładowaczami czołowymi? Często brakuje ostatnich kilku centymetrów zasięgu w kluczowym momencie – szczególnie w 4-cylindrowych ciągnikach klasy średniej, które są popularne w pracy z ładowaczem czołowym.
Nowy ładowacz teleskopowy firmy Stoll jest wyposażony w teleskopowe ramię wahacza i "wysuwany przegub". Dzięki rozmiarowi konstrukcyjnemu dla 4-cylindrowych ciągników klasy średniej, wahacz można wydłużyć o 0,7 metra. W połączeniu z rozciągliwym złączem umożliwia to zwiększenie zakresu poziomego o 1 metr, a wysokości podnoszenia nawet o 1,5 metra. Ładowacz czołowy powinien zatem okazać się szczególnie interesujący do przenoszenia bel okrągłych i kwadratowych w gospodarstwach, które nie mają wystarczającej ilości pracy dla ładowarki teleskopowej. Jednak nadaje się również do wszystkich innych prac. Elektrohydrauliczne uruchamianie ładowacza czołowego może być wykorzystane do realizacji funkcji bezpieczeństwa. Obejmują one na przykład automatyczne wyłączanie pomp hamulcowych w przypadku zbyt dużych obciążeń, gdy wahacz jest wysunięty. Przegub dodatkowo oznacza, że ładowacz czołowy jest ruchomy sam w sobie, co może przyczynić się między innymi do poprawy widoczności podczas jazdy.
T7.270 Methane Power (LNG)
Rolnictwo oferuje wiele możliwości zaopatrzenia w energię, ale potencjał ten jest ledwo wykorzystywany w operacjach polowych. Metan z przetworzonego biogazu, który może być transportowany na przykład w postaci CNG (sprężonego gazu ziemnego) lub LNG (skroplonego gazu ziemnego), byłby odpowiedni do zasilania maszyn rolniczych. Jednak objętościowa gęstość energii CNG wynosi tylko około jednej piątej gęstości energii oleju napędowego, co oznacza, że czasy pracy odpowiednich pojazdów są ogólnie ograniczone. Współczynnik oferowany przez LNG jest znacznie lepszy, dlatego już od wielu lat jest on wykorzystywany w dalekobieżnych przewozach samochodami ciężarowymi. Kriogeniczny LNG byłby również odpowiedni dla dużych ciągników i samobieżnych maszyn żniwnych, ale do tej pory nie było to interesujące, między innymi dlatego, że zwykłe cylindryczne, izolowane próżniowo zbiorniki są trudne do włączenia do niewielkiej przestrzeni izolacyjnej i ponieważ duże ilości odparowanego gazu mogą wystąpić z powodu długich czasów postoju.
Dzięki T7.270 LNG New Holland jest pierwszym producentem, który zaprezentował ciągnik gazowy ze zbiornikami LNG. Dzięki specjalnej technologii podwójnych ścianek zbiorniki izolowane próżniowo można dostosować do warunków przestrzennych typowych dla ciągników, co umożliwia uzyskanie pojemności zbiornika 200 kg w T7.270 LNG. New Holland przeciwdziała problemowi odparowywania gazu za pomocą chłodnicy kriogenicznej, która stale utrzymuje metan poniżej minus 162 ° C, a zatem w stanie ciekłym. Energia wymagana dla chłodnicy zasilanej elektrycznie jest bardzo niska i pochodzi z akumulatora, który można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania lub zintegrowanego generatora IC. Do napędzania generatora wykorzystywany jest odparowany gaz, umożliwiający autonomiczną pracę układu chłodzenia.
Wdrażając technologię LNG w T7.270 Methane Power, New Holland sprawia, że koncepcje silników gazowych LNG są również opcją napędu, która może sprostać surowym wymaganiom sektora rolniczego. Jest to połączone z możliwością wykorzystania własnego biogazu (bio-LNG) jako paliwa samochodowego w cyklach neutralnych pod względem emisji CO2.
opr. Jan Józefowicz, źródło: DLG
Jan Józefowicz
<p><u1:p></u1:p>współpracownik PWR Online, wcześniej wieloletni zastępca redaktora naczelnego magazynu "top agrar Polska" i redaktor naczelny magazynu "profi".</p>
Najważniejsze tematy