r e k l a m a
Partnerzy portalu
„Pszczelandia” – nauka dająca plony
25.07.2020autor: Kamila Szałaj
Nadchodzi czas zbioru miodu i chociaż statystyki dotyczące słodkich litrów, kilogramów lub ton mogą cieszyć, a niektórych - wręcz przeciwnie, to jednak o wiele ważniejsze są efekty całej pracy pszczół.
Wartość miodu i inne produktów pszczelich stanowi zaledwie 10% wszystkich pożytków bytowania córek słońca (przyjmijmy 400 tysięcy złotych rocznie). Całość zaś szacuje się w granicach od 4 do 10 mld złotych. I to przy niewesołej obecnie sytuacji, gdy pogłowie (branżowe określenie) pszczół sięga zaledwie połowy optymalnego stanu. Ten niedostatek rolnictwo nadrabia agresywną agrochemią.
Tylko szeroka edukacja może pomóc w zrozumieniu najważniejszego elementu pracy pszczół: zapylania, skutkującego w efekcie obfitością plonów. Naukowcy udowodniają, że zapylacze zapylają 80% roślin wykorzystywanych w gospodarstwie żywnościowej.
Wniosek? Trzeba skutecznie wpoić wiedzę o zależności, jaka występuje między liczebnością pszczół i innych zapylaczy a obfitością plonów. Skoro starszemu pokoleniu tak trudno dostrzec tę zależność, warto włożyć wysiłek w nauczanie młodego pokolenia.
Dobrym przykładem jest Zagroda Edukacyjna „Pszczelandia” w gminie Barciany w województwie warmińsko-mazurskim (w ujęciu historycznym na terenie dawnej Barcji, czyli Prus Dolnych). Położenie bardzo atrakcyjne – obok Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo; na ziemi zwanej krainą płynącą miodem.
Trzeba dodać, że Pasieka Pucer jest członkiem Stowarzyszenia „Polska Ekologia”. Oprócz 800 uli, do gospodarstwa należą uprawy ekologiczne i sad, tak pomocne w edukacji ekologicznej. Duże brawa dla właścicieli pasieki państwa Małgorzaty i Dariusza Pucerów za zorganizowanie atrakcyjnej zagrody edukacyjnej, która zarazem wspiera szkolne programy edukacyjne.
Prowadzenie „Pszczelandii” toczy się równolegle z zajęciami w pasiece o specjalnym charakterze – ekologicznym.
r e k l a m a
Pani Małgorzata Pucer: - „Nasza Zagroda Edukacyjna realizuje ambitne zadanie przedstawiania nie tylko zalet miodu i przetworów, ale i roli pszczół, szczególnie ważnej dla rolnictwa i zachowania bioróżnorodności. Z naciskiem na bioróżnorodność. Prowadzimy zajęcia, które budują postawy ekologiczne dzieci, młodzieży i dorosłych. Mamy optymalne warunki do pokazywania pracy pszczół, a nawet ich bytowania w dwóch szkoleniowych szklanych ulach. Uczestnictwo w zajęciach podnosi świadomość naszych gości w zakresie ochrony środowiska i produkcji ekologicznej. W interesujący sposób, z wykorzystaniem zmysłów węchu, słuchu, dotyku, wzroku, smaku przekazujemy uczestnikom warsztatów wiedzę i doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich 30 lat w zakresie pszczelarstwa, bartnictwa, pasiecznictwa i produktów pszczelich. Z wielką pasją staramy się zainteresować młodych ludzi przyrodą. Codziennie odwiedzają nas przedszkola i szkoły, które uczestniczą w warsztatach o charakterze proekologicznym, a my w zabawny sposób rozbudzamy w uczestnikach szacunek do świata roślin i zwierząt. Uczymy, jak każdy, nawet najmłodszy człowiek swoją postawą i działalnością może uratować pszczoły i dzikie zapylacze przed wyginięciem”.
Przed Wielkim Dniem Pszczół obchodzonym 8 sierpnia warto głosić ostrzeżenie: gdy zabraknie miodu, można się ratować dostawami z zagranicy, ale zapylania nie można importować.
Prowadzenie edukacji ekologicznej najmłodszych daje satysfakcję organizatorom, a nam wszystkim nadzieję na wychowanie pokolenia lepiej dbającego o środowisko.
Bohdan Juchniewicz
Kamila Szałaj
Masz pytania?
Zadaj pytanie redakcjir e k l a m a
r e k l a m a
Najważniejsze tematy
r e k l a m a