Komisja Europejska ogłosiła plan promocji produktów rolno-spożywczych na 2023 rok
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Komisja Europejska ogłosiła plan promocji produktów rolno-spożywczych na 2023 rok

01.01.2023autor: Maryia Khamiuk

Unia Europejska jest zaangażowana we wsparcie rolników i producentów żywności poprzez politykę promocyjną. Promując jakość, zrównoważony rozwój oraz dobrostan zwierząt i produktów UE, kampanie te mają na celu zwiększenie widoczności produktów UE i podkreślenie wysiłków rolników w produkcji wysokiej jakości żywności. I tak jak co roku, Komisja Europejska określiła strategiczne priorytety promowania produktów Unii Europejskiej.

Komisja Europejska przedstawiła swój roczny plan promowania europejskich produktów rolno-spożywczych oraz ich wysokich standardów zrównoważonego rozwoju, jakości, dobrostanu zwierząt i zdrowych nawyków żywieniowych w UE i za granicą. W ramach nowej polityki promocyjnej, która będzie występować w nowym roku pod hasłem „Enjoy, it's from Europe”, przeznaczono 185,9 mln euro na dotacje dla organizacji rolno-spożywczych w całej UE na finansowanie kampanii promocyjnych zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami. Wszystkie branży, z wyjątkiem tytoniu, kwalifikują się do dotacji UE.

Unijny komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski podkreślił ważność promowania europejskich produktów rolno-spożywczych i ich jakości na całym świecie.

- Nasza polityka promocyjna pomaga producentom znaleźć nowe rynki i szerzyć renomę ich produktów – powiedział Janusz Wojciechowski.

Nowa polityka promocyjna ma na celu otwarcie nowych rynków dla sektora rolno-spożywczego, który boryka się z rosnącymi kosztami produkcji, a także promowanie produktów, które są zgodne z unijną strategią „Od pola do stołu” na lata 2019-2024 i jej celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, dobrostanu zwierząt oraz promocji świeżych owoców i warzyw oraz zdrowej, zrównoważonej diety.

r e k l a m a

W 2023 roku dotacje na kampanie promocyjne będą mniej więcej równie podzielone: 83,3 mln euro i 83,1 mln euro odpowiednio na promocję produktów na wewnętrznym rynku UE i zewnętrznym rynku. Przy tym Komisja chce szczególnie uwzględnić w działaniach promocyjnych kraje i regiony o silnym potencjale wzrostu takie jak: Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Ameryka Północna, Nowa Zelandia i Australia. KE także zwraca uwagę na Wielką Brytanię, która jest głównym rynkiem eksportowym produktów rolno-spożywczych UE i stanowi 25% unijnego eksportu.

Kampanie promocyjne będą również wyróżniać etykiety UE – etykiety ekologiczne, kraj pochodzenia. Unijny prawodawca Salvatore De Meo, sprawozdawca nadchodzącej reformy polityki promocyjnej i członek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Parlamentu Europejskiego, zauważył, że budżet polityki promocyjnej spadł z 191,6 mln euro w 2019 roku do 185,9 mln euro w latach 2022-2023 i wezwał do oceny oraz zatwierdzenia projektów na podstawie ich wartości merytorycznej bez dyskryminacji jakichkolwiek produktów.

Zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania na 2023 rok będzie ogłoszone przez KE 19 stycznia 2023 roku.

mkh na podst. European Commission, EuroActive

Fot. Envato Elements

autor Maryia Khamiuk

Maryia Khamiuk

dziennikarz, współpracownik PWR Online

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności

Czy ceny minimalne na rynkach rolnych będą uaktualnione? Jest apel KRIR do ministra rolnictwa

Krajowa Rada Izb Rolniczych zwróciła się z apelem do szefa resortu rolnictwa o wystąpienie do KE z wnioskiem o uaktualnienie cen minimalnych na rynkach rolnych.

czytaj więcej
Dopłaty, PROW i VAT

Sprzedaż warchlaków: kiedy nie trzeba instalować kasy fiskalnej?

Na Czytelnik sprzedaje warchlaki innym rolnikom i zastanawia się, czy możliwe jest uniknięcie obowiązku instalacji kasy fiskalnej? Na pytanie odpowiada nasz ekspert VAT.

czytaj więcej
Dopłaty, PROW i VAT

Rolnicy w karbach normy GAEC 6. O czym trzeba pamietać od 1 listopada 2023 r. do 15 lutego 2024 r.?

Wszyscy rolnicy złożyli w tym roku wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich, płatności obszarowych i ekoschematów za 2023 rok. Ale jednak jeszcze nie wszyscy są do końca świadomi, że związane z nimi są także normy GAEC, które trzeba spełnić aby otrzymać pieniądze z ARiMR. Jedna z nich to norma GAEC 6, która dotyczy utrzymania gruntów ornych pod okrywą na okres zimowy.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)