Komisja Europejska ogłosiła plan promocji produktów rolno-spożywczych na 2023 rok
Unia Europejska jest zaangażowana we wsparcie rolników i producentów żywności poprzez politykę promocyjną. Promując jakość, zrównoważony rozwój oraz dobrostan zwierząt i produktów UE, kampanie te mają na celu zwiększenie widoczności produktów UE i podkreślenie wysiłków rolników w produkcji wysokiej jakości żywności. I tak jak co roku, Komisja Europejska określiła strategiczne priorytety promowania produktów Unii Europejskiej.
Komisja Europejska przedstawiła swój roczny plan promowania europejskich produktów rolno-spożywczych oraz ich wysokich standardów zrównoważonego rozwoju, jakości, dobrostanu zwierząt i zdrowych nawyków żywieniowych w UE i za granicą. W ramach nowej polityki promocyjnej, która będzie występować w nowym roku pod hasłem „Enjoy, it's from Europe”, przeznaczono 185,9 mln euro na dotacje dla organizacji rolno-spożywczych w całej UE na finansowanie kampanii promocyjnych zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza jej granicami. Wszystkie branży, z wyjątkiem tytoniu, kwalifikują się do dotacji UE.
Unijny komisarz ds. rolnictwa Janusz Wojciechowski podkreślił ważność promowania europejskich produktów rolno-spożywczych i ich jakości na całym świecie.
- Nasza polityka promocyjna pomaga producentom znaleźć nowe rynki i szerzyć renomę ich produktów – powiedział Janusz Wojciechowski.
Nowa polityka promocyjna ma na celu otwarcie nowych rynków dla sektora rolno-spożywczego, który boryka się z rosnącymi kosztami produkcji, a także promowanie produktów, które są zgodne z unijną strategią „Od pola do stołu” na lata 2019-2024 i jej celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, dobrostanu zwierząt oraz promocji świeżych owoców i warzyw oraz zdrowej, zrównoważonej diety.
W 2023 roku dotacje na kampanie promocyjne będą mniej więcej równie podzielone: 83,3 mln euro i 83,1 mln euro odpowiednio na promocję produktów na wewnętrznym rynku UE i zewnętrznym rynku. Przy tym Komisja chce szczególnie uwzględnić w działaniach promocyjnych kraje i regiony o silnym potencjale wzrostu takie jak: Chiny, Japonia, Korea Południowa, Singapur, Ameryka Północna, Nowa Zelandia i Australia. KE także zwraca uwagę na Wielką Brytanię, która jest głównym rynkiem eksportowym produktów rolno-spożywczych UE i stanowi 25% unijnego eksportu.
Kampanie promocyjne będą również wyróżniać etykiety UE – etykiety ekologiczne, kraj pochodzenia. Unijny prawodawca Salvatore De Meo, sprawozdawca nadchodzącej reformy polityki promocyjnej i członek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Parlamentu Europejskiego, zauważył, że budżet polityki promocyjnej spadł z 191,6 mln euro w 2019 roku do 185,9 mln euro w latach 2022-2023 i wezwał do oceny oraz zatwierdzenia projektów na podstawie ich wartości merytorycznej bez dyskryminacji jakichkolwiek produktów.
Zaproszenie do składania wniosków w sprawie finansowania na 2023 rok będzie ogłoszone przez KE 19 stycznia 2023 roku.
mkh na podst. European Commission, EuroActive
Fot. Envato Elements
Maryia Khamiuk
dziennikarz, współpracownik PWR Online
Najważniejsze tematy