Ursus: Historia polskiej marki ciągników
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Ursus: Historia polskiej marki ciągników

06.06.2019autor: Paweł Twardowski

Prosta konstrukcja i łatwy dostęp do tanich części sprawiają, że Ursusy ciężkiej serii mają szerokie grono zagorzałych zwolenników. Zdradzamy szczegóły flagowych polskich ciągników.

Marka Ursus jest silnie zakorzeniona w świadomości polskiego rolnika. To właśnie traktory tego producenta zmodernizowały naszą wieś, a wielu rolników na Ursusach uczyło się mechanizacji.

Dlatego też ciągniki ciężkiej serii Ursusa mają sporą grupę fanów. Miłośnicy Ursusów podkreślają, że traktory te mają prostą konstrukcję, co dla wielu użytkowników jest atutem. Dodatkowo swobodny dostęp do części zamiennych i ich umiarkowana cena sprawiają, że ciągniki nie są drogie w utrzymaniu i eksploatacji. Modele ciężkiej serii są chętnie poszukiwane na rynku wtórnym, zwłaszcza egzemplarze 6-cylindrowe mają dobrą renomę. Przyglądamy się zatem, jak wyglądało wyposażenie ciągników i jak zmieniało się na przestrzeni lat oraz sprawdzamy, za ile można kupić Ursusa.

Trochę historii

Początki ciężkiej serii Ursusa sięgają końca lat 60. ubiegłego wieku. W tym czasie w kooperacji z czeskim producentem ciągników zostaje opracowany nowy model ciężkiego traktora, który został oznaczony symbolem C-385. Ten ciągnik był prawdziwym protoplastą. Na przestrzeni lat konstrukcja Ursusa C-385 była ulepszana i modyfikowana, co skutkowało powstawaniem kolejnych modeli.

r e k l a m a
ursus C-385

Pojawienie się ciężkiej serii Ursusa to nie lada wydarzenie. Ciągnik zdobywał wiele cennych nagród na wystawach sprzętu rolniczego. Przestronna kabina była wentylowana i ogrzewana, a poziom hałasu wynosił 85 dB, co w owych czasach oznaczało komfortowe warunki pracy. Przekładnia oferowała przełożenie zmieniane pod obciążeniem, co było nowatorskim rozwiązaniem.

Wkrótce po rozpoczęciu produkcji modelu C-385, Ursus zaprezentował traktor C-385A z napędem na 4 koła. W 1973 roku na rynek wchodzi model 1201 wyposażony w 6-cylindrowy silnik. Ciągniki z taką jednostką napędową również doczekały się wielu modernizacji. W następnej kolejności pojawiły się ciągniki z napędem na obie osie (1204), a silniki zarówno 4-, jak i 6- cylindrowe zostały doposażone w turbosprężarkę. Tym samym w gamie produktowej Ursusa od 1980 roku pojawiły się nowe modele (1004 i 1604), zwiększające zakres oferowanej mocy do 150 KM.

Koniec produkcji

Ciężka seria Ursusa oferowana była do 2009 roku. Zmierzch tych ciągników miał miejsce w 2006 roku, kiedy to po zaostrzeniu norm emisji spalin jednostki napędowe ciężkiej serii Ursusa nie mogły sprostać unijnym wymaganiom. Podjęto próby przystosowania ciągników do Euro II oraz były przymiarki do silników innych producentów (Perkins), jednak wszyscy wiemy, jaki był finał tego przedsięwzięcia. W 2006 roku Ursus świętował wyprodukowanie 1,5-milionowego ciągnika, którym był Ursus 1654 (ciągnik spełniał wymogi odnośnie do norm emisji spalin Euro II). Uroczystość w zakładach producenta uświetnił swoją obecnością ówczesny minister rolnictwa Andrzej Lepper.

Dodatkowo konstrukcja ciągnika, jak już wspomniano, w gruncie rzeczy niewiele zmieniona od początku powstania, była jak na owe czasy przestarzała, co skłoniło producenta do zaprzestania produkcji popularnych ciągników, którą wygaszono w 2009 roku. Tyle historii.

Co zatem oferowały Ursusy i jak zmieniało się ich wyposażenie? Zważywszy, że od premiery pierwszych modeli na rynku minęło sporo czasu, trudno dziś znaleźć ciągniki z pierwszych lat produkcji w oryginalnym stanie. Jeśli jeszcze nawet w dowodzie ktoś ma wpisany model C-385, to z pewnością ciągnik ten nie przypomina oryginału, gdyż nawet w starszych modelach ciągników możliwa jest adaptacja wyposażenia dostępnego w późniejszych wersjach. Przykładem tego może być układ kierowniczy, który coraz więcej użytkowników wyposaża w orbitrol zastępując szwankujący serwomechanizm. Takie wyposażenie układu kierowniczego w nowych ciągnikach Ursus oferowane było od 1985 roku.

autor Paweł Twardowski

Paweł Twardowski

<p>redaktor portalu topagrar.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Aktualności branżowe

Ursus ma nowego prezesa. Będą zmiany w produkcji?

Ciąg dalszy roszad kadrowych i zmian restrukturyzacyjnych w lubelskiej spółce Ursus S.A. Z funkcji prezesa tej firmy 10 lipca zrezygnował nagle Tomasz Zadroga, który kierował spółką od grudnia 2018 roku. Nowym szefem Ursusa  został Arkadiusz Miętkiewicz.

czytaj więcej
Wypadki rolnicze

Podkarpackie: Śmierć w lesie – Ursus C-330 przygniótł kierowcę

Do kolejnej tragedii z udziałem ciągnika rolniczego marki Ursus C-330 doszło kilka dni temu w Łazach (gm. Rymanów, woj. podkarpackie). Mężczyzna podczas wykonywania manewru drogowego w lesie został przygnieciony przez traktor. Niestety, nie przeżył wypadku…

czytaj więcej
Wypadki rolnicze

Śmierć w Ursusie – kierowca ciągnika zginął na miejscu

Do tragedii doszło we wtorek 4 czerwca na ul. Ogrodowej w Dobieżynie (gm. Buk, powiat poznański). Niestety, kierowca Ursusa nie przeżył wypadku.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)