Kampania cukrownicza 2022/23: średni plon, polaryzacja i wydatek cukru
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Kampania cukrownicza 2022/23: średni plon, polaryzacja i wydatek cukru

16.10.2022autor: Dorota Kolasińska

  Kampania cukrownicza ruszyła w tym roku 6 września. Związek Producentów Cukru w Polsce szacuje, że do stycznia zostanie wyprodukowanych ponad 2 mln ton cukru. Do cukrowni buraki dostarcza 25 tys. plantatorów.

W Polsce produkcją cukru zajmują się cztery firmy zrzeszone w Związku Producentów Cukru – Krajowa Grupa Spożywcza S.A., Pfeifer & Langen Polska S.A., Südzucker Polska S.A. oraz Nordzucker Polska S.A., produkujące cukier w 17 cukrowniach w Polsce.
Jak podaje ZPC rozpoczęcie kampanii w każdej nich zostało zaplanowane z uwzględnieniem aktualnych prognoz plonów, tak aby zapewnić najbardziej efektywny przerób buraków.

Średni plon buraków w 2022 r.

Związek Producentów Cukru szacuje, że średni plon buraków wyniesie 61,80 t/ha, przy utrzymanej na poziomie 17% polaryzacji, dzięki czemu wyprodukowana ilość cukru pozwoli nie tylko na zaspokojenie potrzeb krajowych, ale również na jego eksport poza granice kraju, m.in. do Rumunii, Niemiec, Włoch czy Węgier.

Trudna sytuacja w branży rolniczej i produkcji buraków, zmiany na rynku surowców i energii, rosnące koszty prowadzenia działalności, a także wysokie ceny upraw alternatywnych, takich jak pszenica i rzepak, spowodowały, że zmalała liczba plantatorów, a wraz z nią zmniejszył się także areał uprawy buraków cukrowych. Mimo spadków w tych obszarach Związek Producentów Cukru w Polsce przewiduje, że w kolejnej kampanii cukrowniczej stracona w tegorocznej kampanii powierzchnia uprawy zostanie odzyskana w sezonie 2023/24. Optymistyczne prognozy wynikają z faktu podniesienia cen za buraki cukrowe przez producentów cukru, a także niższych cen konkurencyjnych upraw względem początku roku.

- Pomimo zawirowań na rynku cukru w ostatnim czasie branża cukrownicza wciąż pozostaje jedną z najbardziej efektywnych gałęzi przetwórstwa żywności w Polsce, od lat generując istotny procent wartości unijnego przemysłu cukrowniczego oraz zapewniając tysiące miejsc pracy – mówi Michał Gawryszczak, Dyrektor Biura Związku Producentów Cukru w Polsce.

 

Kampania cukrownicza – dane szacunkowe 2022/2023

Liczba plantatorów                     

24 356   

Powierzchnia zbioru (ha)            

222 870   

Skup buraków (t)                         

13 774 363   

Plon buraków (t/ha)                   

61,80   

Polaryzacja buraków (%)           

17,04   

Wydatek cukru (%)                     

15,19   

Rozpoczęcie kampanii                

06.09.2022 Miejska Górka

Produkcja cukru (t)                     

2 088 663   

Źródło: Polski Związek Producentów Cukru
Fot. ZPC

autor Dorota Kolasińska

Dorota Kolasińska

<p>redaktor portalu topagrar.pl i działu top bydło, zootechnik, specjalista w zakresie hodowli bydła mięsnego i mlecznego</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Pfeifer & Langen podwyższa ceny buraków cukrowych w Wielkopolsce

Dostarczający buraki do wielkopolskich cukrowni w Gostyniu, Środzie Wlkp. i Miejskiej Górce plantatorzy Pfeifer &amp; Langen Polska S.A. otrzymają więcej pieniędzy za dostarczone buraki cukrowe. Podobnie jak wcześniej kontrahenci tej spółki cukrowej z Glinojecka.

czytaj więcej
Buraki cukrowe

Kampania cukrownicza: Pfeifer & Langen Polska zapłaci więcej za buraki

Dobra wiadomość dla plantatorów dostarczających buraki do Cukrowni Glinojeck, którzy z Pfeifer &amp; Langen Polska S.A. zawarli umowy kontraktacyjne na rok 2023/2024. W bieżącej kampanii otrzymają płatność za każdą tonę dostarczonych buraków kontraktowanych w łącznej wysokości 48 Euro. Tym samym niemiecki koncern dołączył do pozostałych producentów cukru, którzy również podnieśli ceny skupu w tegorocznej kampanii.

czytaj więcej
Buraki cukrowe

Kampania cukrowa 2022/2023. Wiemy, kiedy rusza we wszystkich polskich cukrowniach i po ile płacą za tonę buraka!

Nie tylko Polska Grupa Spożywcza (dawniej Krajowa Spółka Cukrowa) odsłoniła karty w sprawie startu kampanii cukrowniczej 2022/2023. Pozostałe cukrowe koncerny – Pfeifer &amp; Langen Polska, Nordzucker Polska oraz Südzucker Polska poinformowały nas właśnie o terminach rozpoczęcia kampanii w swoich cukrowniach. Sprawdź, kiedy w poszczególnych cukrowniach rusza kampania i ile holdingi płacą plantatorom za tonę buraka.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)