Ukraina rozpoczęła sezon na truskawki - zniszczona infrastruktura, migracja konsumentów. Jak to wpływa na Ukrainę?
Sezon na truskawki z upraw szklarniowych rozpoczął się w Ukrainie o jeden tydzień wcześniej, porównując z ubiegłym rokiem. Jak Ukraina poradzi sobie z utratą głównej bazy surowcowej, migracją konsumentów i zniszczoną infrastrukturą?
16 kwietnia rozpoczęły się pierwsze dostawy jagód z południowych szklarni kraju na rynek hurtowy. Informuje o tym EastFruit. Tym samym sezon na truskawki oficjalnie się rozpoczął.
Dla porównania – w 2021 roku zbiory truskawek rozpoczęły się 23 kwietnia, co było spowodowane chłodem w pierwszej połowie wiosny ubiegłego roku.
Spadek cen hurtowych o 15%
2022 rok różnił się nie tylko wcześniejszym rozpoczęciem sezonu. Ceny hurtowe wczesnych truskawek są niższe niż przed rokiem – o 15%.
Pierwsze małe partie truskawek trafiają na rynek w średniej cenie 6,6 USD/kg, czyli około 28,65 zł. W 2021 roku średnia cena hurtowa wynosiła 7,89 USD/kg, czyli ok. 34,25 zł. Jak twierdzą eksperci EastFruit, istotną rolę w kształtowaniu się cen odegrała również dewaluacja ukraińskiej waluty krajowej w stosunku do ubiegłego roku.
Prognoza na sezon jagodowy 2022
Choć sezon truskawkowy rozpoczął się w Ukrainie wcześniej niż rok temu, nie oznacza to, że sezon 2022 będzie udany.
Po pierwsze okupacja przez rosyjskie wojska niektórych obszarów Ukrainy (np. obwód chersoński – w całości, obwód zaporoski — częściowo) ogranicza dostęp do głównych obszarów produkcji jagód. Właśnie dzięki zbiorom jagód w południowych regionach Ukrainy wszystkie główne przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją mrożonek owoców zaspokajały swoje potrzeby.
Po drugie – zniszczona infrastruktura i wynikające z tego problemy logistyczne nie pozwalają (lub nawet całkowicie uniemożliwiają) na bezpośrednie dostawy produktów, które szybko tracą na jakości i świeżości.
Kolejny problem to utrata głównej bazy surowcowej dla mrożonych owoców jagodowych. To spowoduje znaczne ograniczenie eksportu mrożonych jagód z Ukrainy do krajów Unii Europejskiej.
Ostatnie – migracja. Chodzi tu o migrację głównych konsumentów, czyli kobiet i dzieci, co także zmniejszy wpływy finansowe z tego rodzaju produktów rolnych.
mk
fot. envatoelements
Najważniejsze tematy