Koniec konsultacji nad polityką promocji – jakie wnioski?
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Koniec konsultacji nad polityką promocji – jakie wnioski?

01.07.2021autor: wk

Organizacje rolnicze sprzeciwiają się wykluczeniu z unijnej polityki promocji mięsa oraz wina. Przypominają, że jej celem jest poprawa konkurencyjności europejskiego rolnictwa, a nie promowanie diety wegetariańskiej. 

28 czerwca br. odbyło się posiedzenie grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, której przewodniczył Jerzy Wierzbicki ekspert Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych. Głównym tematem obrad były zakończone właśnie konsultacje społeczne w ramach przeglądu polityki promocji Unii Europejskiej. Organizacje rolnicze i spółdzielcze z całej Europy bronią się przed pomysłami wypierania z polityki promocji produktów mięsnych oraz wina. Zwracają uwagę, że organizacje ekologiczne, pro-zwierzęce oraz wegańskie chcą zignorować fakt, że pieniądze polityki promocji pochodzą z pierwszego filara Wspólnej Polityki Rolnej a ich celem jest poprawa konkurencyjności europejskiego rolnictwa.
 

Co powie Parlament Europejski?

W tej chwili uzgadniane jest stanowisko Parlamentu Europejskiego wobec polityki promocji. 
- Apelujemy do eurodeputowanych, aby nie zapomnieli, w jakim celu prowadzone są działania promocyjne europejskiej żywności. Chwalimy się też wieloma dobrymi przykładami tych działań dzięki, którym zdrowa i bezpieczna żywność z Europy jest słynna i chętnie kupowana na całym świecie – mówi Jerzy Wierzbicki z Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego oraz przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca. 
r e k l a m a

Polityka promocji dla rolników

Copa-Cogeca zwraca uwagę, że silna polityka promocji wzmacnia konkurencyjność rolnictwa UE, a tym samym produkcję i konsumpcję zrównoważonej żywności wytwarzanej przy zastosowaniu wysokich unijnych standardów. Jeśli przestaniemy promować unijne produkty, takie jak wino czy mięso, konsumenci zwrócą się do podobnych produktów spoza UE o znacznie niższych standardach. W ten sposób pośrednio promowalibyśmy mniej zrównoważoną produkcję. Polityka promocji powinna aktywnie przyczyniać się do poprawy zrównoważenia unijnego rolnictwa i jego wkładu w poprawę różnorodności biologicznej. Zachęcać rolników do kontynuowania wysiłków na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju. 

- Czasami można odnieść wrażenie, że działania organizacji pozarządowych zmierzają do zakazu produkcji mięsa lub doprowadzeniu do sytuacji kiedy stanie się ono dobrem luksusowym. Stracą na tym na pewno rolnicy i konsumenci. Zyskają ci, którzy będą produkować tanie wegańskie i wegetariańskie zamienniki udające produkty mięsne – podsumowuje Jerzy Wierzbicki. 

UE potęgą w eksporcie żywności

Copa-Cogeca przypomina, że Europa odpowiada za 70% wartości światowego rynku wina, za 41% światowego eksportu wieprzowiny. UE jest także 3 światowym eksporterem drobiu oraz 7 wołowiny.
 
Organizacje rolnicze i przypominają, że w dyskusji nad ochroną klimatu zostały zatracone proporcje. Produkcja zwierzęca odpowiada za 4% emisji gazów cieplarnianych a 96% pochodzi z innych źródeł. Bez odpowiedzi pozostaje także pytanie czym tak naprawdę jest rolnictwo zrównoważone. Do tej pory nie ma bowiem oficjalnej definicji „zrównoważoności”. 
wk
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Politycy odwrócili się od rolników i schlebiają ekologicznym oszołomom

Przed tygodniem wspomnieliśmy o pomyśle Irlandczyków na zmniejszenie emisji gazów powodujących rzekomo globalne ocieplenie. Rozważają oni redukcję stada krów mlecznych o ponad połowę. Dziś pora na pomysły rodem z Nowej Zelandii – największego eksportera mleka na świecie. 

czytaj więcej
Aktualności

Zakaz chowu klatkowego od 2027 roku!

Komisja Europejska ogłosiła plan wprowadzenia zakazu chowu klatkowego od 2027 r. Rolnicy mają otrzymać wsparcie finansowe na przeprowadzenie zmian oraz odpowiednio długie okresy przejściowe.

czytaj więcej
Ziemniaki

Z zarazą najlepiej zapobiegawczo

O zarazie ziemniaka dużo się mówi. Nie jest to łatwa choroba do zwalczania, a im intensywniejsza uprawa, tym więcej zabiegów trzeba wykonać.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)