Tak powstają opony Vredestein
r e k l a m a
Partnerzy portalu

Tak powstają opony Vredestein

21.11.2019autor: Jan Józefowicz

Opony rolnicze to nie jest przypadkowa mieszanka gumy i dodatków, ale złożona procedura, której efektem jest elastyczna opona, pracująca z niskim ciśnieniem.



Weź nieco naturalnego i syntetycznego kauczuku, dołóż szczyptę sadzy, a do tego dwie porcje krzemionki oraz odrobinę oleju mineralnego. Wymieszaj to delikatnie i rozłóż równomiernie na tkaninie, dodając druty wzmacniające. Następnie wsadź do dużego szybkowaru, a otrzymasz gotową oponę rolniczą. 

Tajny przepis

To nie magiczny przepis, bo w rzeczywistości nie jest to takie proste, ale lista składników jest niemal poprawna. Każdy producent ma własny, tajny przepis. Podczas wizyty w holenderskim Enschede nie chodziło nam o to, aby go rozszyfrowywać, bo byliśmy gośćmi zakładu Apollo Vredestein. Firma Vredestein funkcjonuje w branży rolniczej od 1955 r. Zasadniczy trzon produkcji stanowią jednak opony do samochodów. 

Kauczuk i kauczuk...

Zacznijmy od gumy. Kauczuk naturalny i produkowany syntetycznie wraz z innymi składnikami (krzemiany, węglany, plastyfikatory, oleje i 20 innych dodatków) trafiają do miksera. Kauczuk syntetyczny daje oponie elastyczność, czego nie można osiągnąć wyłącznie przy użyciu kauczuku naturalnego. 

Niemal jak ciasto

Twarda masa jest ugniatana na miękko za pomocą haków, takich jak do ciasta. W każdej partii jest ok. 300 kg materiału. Po drugim ugniataniu, które trwa kilka minut, materiał nagrzewa się do temp. ok. 150°C. Następnie trafia do wytłaczarki, po czym surowa masa jest gotowa do produkcji opon. Forma naciska na mieszankę gumy pod dużym ciśnieniem. Następnie surowiec jest szybko schładzany do temperatury 25°C i natryskiwany mydłem, co zapobiega sklejaniu się poszczególnych warstw. 

Przydatne tekstylia

Opona to nie tylko guma, bo istotnym elementem są specjalne sznury tekstylne o wysokiej wytrzymałości. Dzięki temu ogumienie jest elastyczne i trwałe. Istotne znaczenie ma także zachowanie pożądanego kształtu opony. W tym celu mieszanka gumy nakładana jest na wspomniane sznury z dużą precyzją. Wytrzymałość opony osiąga się przez dodatkowe zbrojenie za pomocą specjalnej tkaniny i stalowego drutu.  

opr. jj

Cały artykuł mogą przeczytać Państwo w magazynie "profi" 4/2019 str. 52-55. 

autor Jan Józefowicz

Jan Józefowicz

redaktor

<p class="MsoNormal">redaktor magazynu „profi" i portalu profitechnika.pl</p>

przeczytaj inne artykuły tego autora
r e k l a m a
r e k l a m a

Przeczytaj także

Nokian: „inteligentne” opony w ciągu 5 lat

Specjalista z Nokian Tyres uważa, że opony „inteligentne” wejdą do powszechnego użytkowania w ciągu najbliższych 5 lat.

czytaj więcej

Vredestein Flotation o średnicy 2,15 m

Vredestein na targach Agritechnica pokaże najwyższą na świecie oponę radialną Flotation. Oto relacja profi.

czytaj więcej

Belarus 742 – nowoczesny MTZ

Na targach Agritechnica 2019 firma MTZ zaprezentuje prototyp nowego ciągnika 742. Oprócz niego pojawią się inne modele w nowoczesnym wzornictwie i przystosowane do europejskiej normy emisji spalin. W sumie zostanie zaprezentowanych sześć ciągników marki Belarus.

czytaj więcej

Najważniejsze tematy

r e k l a m a
Pytania i regulaminy
Kategorie
Produkty Agrarsklep
Przydatne linki
Social Media

Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o., ul. Metalowa 5, 60-118 Poznań. Akta rejestrowe przechowywane w Sądzie Rejonowym Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydziale Gospodarczym, KRS 0000101146, NIP 7780164903, REGON 630175513, kapitał zakładowy: 1.000.000 PLN.

Wszystkie prezentowane w ramach niniejszego portalu treści są własnością Polskiego Wydawnictwa Rolniczego Sp. z o.o., są zastrzeżone i chronione prawem autorskim, kopiowanie i dalsze rozpowszechnianie treści jest zabronione. (art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych)