Same: nowa odsłona serii Dorado
Należąca do koncernu SDF firma Same prezentuje nowe modele Dorado z bezstopniową przekładnią CVT. Ciągniki dysponują 3– i 4–cylindrowymi silnikami o mocy znamionowej od 83 do 107 KM.
Nowa seria obejmuje pięć modeli, w tym dwa 3-cylindrowe i trzy 4-cylindrowe. Najmniejsze ciągniki Dorado 90 i 100 są wyposażone w silniki o mocy znamionowej odpowiednio 83 i 91 KM. W wersjach z 4-cylindrowych Dorado 90.4 i Dorado 100.4 są silniki o mocy 84 i 97 KM. Flagowy model Dorado CVT 110.4 rozwija moc znamionową 107 KM (moc maksymalna - 113 KM).
Silniki SDF Farmotion
W modelach z bezstopniową przekładnią CVT znajdą się silniki Farmotion. Wyposażone są w wysokociśnieniowy układ common rail (ciśnienie do 2000 barów) z piezoelektrycznymi 7-otworowymi dyszami wtryskowymi oraz elektronicznie sterowany wentylator ze sprzęgłem wiskotycznym. Zgodność z normą Stage IIIB zapewnia katalizator DOC i zewnętrzny układ EGR. Według producenta to bezobsługowe rozwiązanie i nie wymaga regularnej regeneracji.
Bezstopniowa przekładnia CVT
Ciągniki Same wyposażone we własnej konstrukcji przekładnię CVT, rozwijają prędkość maksymalną 40 km/h przy 1730 obr./min. Oferują funkcję aktywnego postoju PowerZero, która utrzymuje ciągnik bez konieczności wciskania hamulca nawet na zboczach. Jak podaje producent, Dorado CVT są wyposażone w amortyzację przedniej osi z niezależnym zawieszeniem ActiveDrive.
Hydraulika load sensig
Pompa hydrauliczna z czujnikiem obciążenia (load sensig) w ciągnikach Dorado CVT osiąga wydajność 100 l/min. W opcji dostępny jest prosty układ hydrauliczny z pompą o stałej wydajności 84 l/min. Układ kierowniczy w standardzie zasilany jest pompą o wydajności 42 l/min. Hydrauliczne zawory sterujące można dowolnie konfigurować. W zależności od potrzeby ciągnik można wyposażyć w od 2 do 5 par wyjść hydraulicznych, złącze wolnego spływu i sterowanie elektroniczne z funkcją regulacji czasu przepływu. Dodatkowo w środkowej części ciągnika jest możliwość zamontowania dwóch par wyjść hydraulicznych i złącza wolnego spływu, a z przodu ciągnika jednej pary wyjść hydraulicznych.
EHR i tłumienie drgań w standardzie
TUZ w ciągnikach Dorado CVT dostępny jest w dwóch wersjach: kompaktowej z udźwigiem 3660 kg i hydraulicznymi stabilizatorami bocznymi oraz mocniejszej wersji standardowej o udźwigu 4310 kg. W standardzie tylny podnośnik ma EHR oraz tłumienie drgań w transporcie. W ofercie jest również przedni podnośnik o udźwigu 2880 kg.
Dorado CVT z 3 prędkościami WOM
Tylny WOM w standardowym wyposażeniu oferuje prędkości 540, 540 ECO i 1000 obr./min. Producent informuje, że proporcjonalny rozruch sterowany elektrohydraulicznie umożliwia łagodne włączanie i wyłączanie maszyn o dużym zapotrzebowaniu na moc. Przycisk rozruchowy znajduje się w podłokietniku MaxCom. W opcji dostępny jest napęd WOM zależny od prędkości jazdy.
Kabina i wyposażenie Same Dorado
Amortyzowana czterosłupkowa kabina jest wyposażona w klimatyzację, podłokietnik MaxCom oraz radio z Bluetooth. Fotel operatora jest amortyzowany pneumatycznie. Terminal iMonitor3 z 8-calowym ekranem dotykowym umożliwia sterowanie maszynami za pomocą ISOBUS, z możliwością tworzenia do 200 sekcji. Do wyboru są dwa systemy nawigacji.
opr. aj
fot. Same
dr Artur Jakubek
redaktor naczelny magazynu Profi
<p class="MsoNormal">redaktor naczelny magazynu „profi”</p>
Najważniejsze tematy